Τετάρτη, 19 Φεβρουαρίου 2014

Η αθεΐα του άθεου και η αθεΐα του θεομπαίχτη

του Σωτήρη Μητραλέξη
 


Ο κ. Αλέξης Τσίπρας (για τον οποίον ο γράφων δεν τρέφει ιδιαίτερη πολιτική συμπάθεια: κάθε άλλο) είναι πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολιτεύσεως της χώρας, κάτι που καθ’ αυτό συνιστά θεσμό. Ως εκ της θέσεως του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολιτεύσεως, είναι εφικτό και πιθανό να εκλεγεί (οψέποτε) πρωθυπουργός της χώρας. Τμήμα του ελληνικού κράτους, και δη αυτοδιοίκητο, με ιδιαίτερο καθεστώς, είναι το Άγιον Όρος. Αδιανόητο το να μην το έχει επισκεφθεί ένας πιθανός μελλοντικός πρωθυπουργός, να μην γνωρίζει από πρώτο χέρι την ιδιαιτερότητά του και τα ζητήματα τα σχετικά με αυτήν (μολαταύτα, ουκ ολίγοι επαγγελματίες της ευσέβειας εξελέγησαν πρωθυπουργοί της χώρας χωρίς να το έχουν επισκεφθεί ποτέ τους). 
Ιδίως δε αν έχει δηλώσει άθεος, αν δεν έχει γαλουχηθεί στην Εκκλησία που γεννά την μοναστική πολιτεία του Όρους: τότε, οφείλει να την επισκεφθεί έτι περαιτέρω, οφείλει να γνωρίζει πριν διοικήσει. Άρα, ο Αλέξης Τσίπρας καλώς πράττει και την επισκέπτεται, και δη χωρίς να υποκρίνεται τον ευσεβή. 
Καίτοι διακηρυγμένος άθεος, με ειλικρίνεια που ταράσσει τους επικοινωνιολόγους επαγγελματίες της διαστρέβλωσης, δεν ετοιμάζει την επίσκεψή του στο Όρος με το a contrario τουπέ του χριστιανομάχου φοιτητή, αλλά με την νηφαλιότητα του ανθρώπου που γνωρίζει ότι, αν εκλεγεί, θα κληθεί να διακονήσει και αυτήν την πλευρά του βίου και τους κράτους των Ελλήνων – και που αποδέχεται αυτήν την ευθύνη χωρίς να αποκρύβει την απουσία σχέσης του με την Εκκλησία. Το ίδιο ισχύει και για την ένδειξη σεβασμού του υποψηφίου πρωθυπουργού στην πίστη του λαού μας με την προσωπική, αλλά διακριτική και σαφώς αποστασιοποιημένη (μη λατρευτική) παρουσία σε δημόσιες εκκλησιαστικές ακολουθίες, όπως ο σχολικός αγιασμός. Δηλαδή τί θα επιθυμούσαν όσοι εγκαλούν για υποκρισία, να κάνει ο εκάστοτε Αλέξης Τσίπρας «σκηνή» και να... θρυμματίσει το ματσάκι βασιλικού του αγιασμού, φωνάζοντας παράλληλα «δεν υπάρχει Θεός»;
Αδυνατώ να κατανοήσω το με ποιά λογική θα μπορούσε να καταγγείλει κάποιος αυτήν την στάση ως υποκριτική, να υπονοήσει ότι αυτή η επίσκεψη στο Όρος του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν θα έπρεπε να λάβει χώρα, να βγάλει το «χριστιανόμετρο» για να κρίνει αν πρέπει οι πιθανοί μελλοντικοί πρωθυπουργοί της Ελλάδος να γνωρίζουν τί εστί Άγιον Όρος ή όχι. Δυσκολεύομαι ακόμα περισσότερο, όταν συνειδητοποιώ ότι δίπλα στην ειλικρινώς διακηρυγμένη αθεΐα του κ. Τσίπρα στέκεται ενίοτε η θεομπαιξία των «ευσεβών» πολιτικάντηδων – και η σύγκριση τιμά τον ειλικρινή άθεο, όχι τον θεομπαίχτη «ευσεβή».
Οποιοσδήποτε πολίτης έχει έστω και μιαν εντελώς επιφανειακή σχέση με τον πολιτικό κόσμο, γνωρίζει καλά ότι η πλειοψηφία των πολιτικών ανδρών και γυναικών, ιδίως δε στον συντηρητικό/κεντροδεξιό χώρο, έχουν είτε μιαν επιφανειακή (δηλαδή ψευδή), είτε μιαν ανύπαρκτη σχέση με την ζωή της Εκκλησίας. Οι περισσότεροι δε, αν τους ρωτήσεις ιδιωτικώς, αραδιάζουν αμπελοφιλοσοφικούς μονολόγους σχολικού διαλείμματος συνοικιακού γυμνασίου-λυκείου για το θέμα της πίστης, με απρόσωπες «ανώτερες δυνάμεις» και τα τοιαύτα της αποκοπής από το εκκλησιαστικό σώμα. Κανένα πρόβλημα με όλα αυτά! Το πρόβλημα προκύπτει όταν όλοι αυτοί εμφανίζονται ως πρωταθλητές της ευσέβειας, με κεριά, λιβάνια, επιταφίους, κεφαλοκλειδώματα με μητροπολίτες, τάματα και προσκυνήματα. 
Το «Χριστιανόμετρο» στον δημόσιο βίο μπορεί να έχει μόνο πολιτικαντικώς εκλογική χρήση (δηλαδή, για τους εν Εκκλησία, χυδαία χρήση), αποκλείεται να αφορά την ζωή της ενορίας, της επισκοπής, του μοναστηριού. Η συνειδητή αθεΐα είναι αυτό που είναι, με την ειλικρίνεια της σαφήνειας, ενώ οι πανηγυρικές ομολογίες πίστεως δημοσίων ανδρών ενέχουν συχνά το ενδεχόμενο της θεομπαιξίας, του διασυρμού των πιο πολύτιμων ελπίδων μας στο παζάρι της φτήνιας. Η αθεΐα του αθέου είναι ειλικρινής, ξεκαθαρίζει τα πράγματα, μα η αθεΐα του ανειλικρινή θεομπαίχτη είναι πάντοτε χυδαία και ενίοτε επικίνδυνη. Κάποτε δε το... ιδεολογικοποιούν κιόλας: μαρτυρούν ιδιωτικώς (ή και γράφουν δημοσίως: έχει συμβεί!) αναίσχυντα ότι παίζουν τον ευσεβή στις κάμερες, διότι «η ορθοδοξία είναι κομμάτι της εθνικής ταυτότητας»: δηλαδή η σωτηρία του ανθρώπου και η Εκκλησία του Χριστού είναι ένα δεκανίκι της κρατικής ιδεολογίας, ένα στήριγμα της καλής διακυβέρνησης προς χρήσιν και άγραν, άρα κι εμείς παίζουμε τους χριστιανούς για το πόπολο. Άπαγε!
Γράφτηκε: «Πώς λοιπόν, όσοι δεν πιστεύουν σε αυτά, και έχουν απαξιώσει άλλα πολλά, θα μπορέσουν να ηγηθούν της πατρίδας μας;» Άλλοι κι άλλοι που δεν «πιστεύουν σε αυτά» ηγήθηκαν, με την διαφορά ότι εκείνοι μας δούλευαν ψιλό γαζί. Σε κάποιους αυτό αρέσει, απ’ ό,τι φαίνεται. Άλλοι προτιμούμε την ειλικρίνεια. 
Ποιός πολίτης είναι τόσο αφελής ώστε να μην αντιλαμβάνεται ότι όταν ο μέσος πολιτικός σταυροκοπιέται, απλώς... κοπιά για σταυρούς; Ιδίως δε όταν το διαφημίζει; 
(Φυσικά, υπάρχουν και εξαιρέσεις. Οι οποίες, διόλου τυχαία, είναι πάντοτε διακριτικές: δεν ουρλιάζουν την πίστη τους στις πέντε κάμερες και τα τέσσερα μικρόφωνα.) 
Και κάτι επίκαιρο: όταν ένας πολιτικός ηγέτης τυγχάνει όντως συνειδητό μέλος της εκκλησίας όπως επανειλημμένως τονίζει, δεν ενθαρρύνει την δημοσίευση πηχιαίων τίτλων εφημερίδων για τα προσκυνήματα του, μέρες πριν από αυτά. Εκτός αν τα εμπορεύεται εκλογικά. Και συνειδητά. 
Άλλο ο Σταυρός του μαρτυρίου, άλλοι οι σταυροί του ψηφοδελτίου. Σύμφωνα με τα ευαγγέλια, ο Χριστός δίδαξε, διόρθωσε, θαυματούργησε, θεράπευσε, συμβούλευσε – μόνο όμως ενάντια στην υποκρισία και τους υποκριτές πήρε στα χέρια του φραγγέλιο και άρχισε τα φοβερά ουαί του (κάτι που δεν θα γινόταν αν «καταδίκαζε την βία απ’ όπου κι αν προέρχεται...»). Καιρός για κριτήρια. 
Ο Σωτήρης Μητραλέξης (1988) σπούδασε κλασσική φιλολογία, φιλοσοφία και βυζαντινολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στην Freie Universitat Berlin. Είναι υποψήφιος διδάκτωρ φιλοσοφίας της Freie Universitat Berlin, αντιπρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας Βερολίνου και πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Φοιτητών Βερολίνου. 
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Printfriendly

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:
Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:<br>Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι
Πως η αγάπη επουλώνει τη φθορά του κόσμου

Enrico Berlinguer (1981):

Enrico Berlinguer (1981):
Η ηθική διάσταση στην κρίση της πολιτικής

Danilo Kiš:

Danilo Kiš:
Συμβουλές σε νεαρούς συγγραφείς, και όχι μόνον

Wolfgang Münchau

Wolfgang Münchau
Ο συντάκτης οικονομικών θεμάτων Βόλφγκανγκ Μύνχάου (Der Spiegel - Financial Times)

Predrag Matvejević:

Predrag Matvejević:
Ο Ρωσο-Κροάτης ανιχνευτής και λάτρης του Μεσογειακού κόσμου

Christopher Lasch

Christopher Lasch
Ο Φρανκφουρτιανός από τη Νεμπράσκα: Δικαιοσύνη & ελπίδα απέναντι στην ιδιοτέλεια των ελίτ

Azra Nuhefendić

Azra Nuhefendić
Η δημοσιογράφος με τις πολλές διεθνείς διακρίσεις, γράφει για την οριακή, γειτονική Ευρώπη

Βαλκανική Χερσόνησος, η όμορφη

Βαλκανική Χερσόνησος, η όμορφη
Όριο της Ευρώπης, οριακή Ευρώπη

Μάης του '36, Τάσος Τούσης

Μάης του '36, Τάσος Τούσης
Ο σκληρός Μεσοπόλεμος: η εποχή δοσμένη μέσα από τη ζωή ενός ανθρώπου - συμβόλου

Στον καιρό των τσιγγάνων και της μικρής Μαρίας

Ετικέτες

1968 αειφορία Αρχιτεκτονική Αυστρομαρξισμός Βαλκανική βιοποικιλότητα Βρετανία Γαλλία Γερμανία Γκράμσι Εκπαίδευση ΕΚΤ Ελεφάντης Ενέργεια Επισφάλεια Ευρωκομμουνισμός ΗΠΑ Ήπειρος Θεοδωράκης Θεσσαλονίκη Ιβάν Κράστεφ Ινστιτούτο Bruegel Ισπανία ιστορία Ιταλία Κέϋνς Κίνα Κινηματογράφος Κλιματική αλλαγή Κοινοτισμός κοινωνική ανισότητα Κορνήλιος Καστοριάδης Κοσμάς Ψυχοπαίδης Κύπρος Λιάκος Α. Λογοτεχνία Μάνεσης Μάξ Βέμπερ Μάρξ Μαρωνίτης Μέσα Ενημέρωσης Μεσόγειος Μεταπολίτευση Μιχ. Παπαγιαννάκης Μουσική Μπερλινγκουέρ Νεοναζισμός Νεοφιλελευθερισμός Νίκος Πουλαντζάς Νίτσε Ο τόπος Οικολογία Π. Κονδύλης Παιδεία Πολωνία Πράσινοι Προσφυγιά Ρήγας Ρίτσος Ρωσία Σεφέρης Σολωμός Σοσιαλδημοκρατία Σχολή Φραγκφούρτης Ταρκόφσκι Τουρκία Τρομοκρατία Τσίπρας Φιλελευθερισμός Φιλοσοφία Χαλκιδική Χρήστος Γιανναράς Χριστιανισμός André Gorz Azra Nuhefendić Balibar Carl Schmitt Christopher Lasch Claus Offe Colin Crouch Ernst Bloch Fischer Franklin Roosevelt Grexit Habermas J. Augstein Jan-Werner Müller Krugman Laclau Le Corbusier Louis Althusser Marc Mazower Matvejević Miroslav Krleža Mudde Niels Kadritzke Stiglitz Streeck T. S. Eliot Ulrich Beck Ulrike Guérot Umberto Eco Wallerstein Walter Benjamin Wolfgang Münchau Žižek Zygmunt Bauman

Song for the Unification (Zbigniew Preisner -
Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube

Song for the Unification (Zbigniew Preisner - <br>Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube
Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων,
ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον...
Ἡ ἀγάπη ...πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ἐλπίζει, πάντα ὑπομένει...
Νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα·
μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη (προς Κορινθ. Α΄ 13)

Ισραήλ - Παλαιστίνη: Στο τέλος της γης

Ισραήλ - Παλαιστίνη: Στο τέλος της γης
Νταβίντ Γκρόσμαν: Το πένθος του πατέρα και της Ιστορίας

Κουνκούς ή Δίας, ένας λευκός γάτος απο τη Μοσούλη

Κουνκούς ή Δίας, ένας λευκός γάτος απο τη Μοσούλη
Μια ιστορία προσφυγιάς, στη Λέσβο και στη Νορβηγία

Luka Lisjak Gabrijelčič: Χάννα Άρεντ, τα πρώτα χρόνια

Luka Lisjak Gabrijelčič: Χάννα Άρεντ, τα πρώτα χρόνια
Hannah Arendt, zgodnja leta (στο Razpotja - Σλοβενικά)

Αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής

Αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής
Erik Stokstad («Science»): New rice variety could feed the planet without warming it

Μανιτάρια, ένα σύγχρονο ελληνικό θαύμα

Μανιτάρια, ένα σύγχρονο ελληνικό θαύμα
Τα μικροκλίματα της Ελλάδας, εξασφαλίζουν μεγάλη βιοποικιλότητα μανιταριών (Βασιλική Χρυσοστομίδου, «Καθημερινή», αναδημοσίευση «Δασαρχείο»)

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»
«Είμαι βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος αλλά μακροπρόθεσμα αισιόδοξος»

Zygmunt Bauman, Krzysztof Pomian, Marcel Gauchet, Michael Kazin

Zygmunt Bauman, Krzysztof Pomian, Marcel Gauchet, Michael Kazin
Ο 21ος αιώνας: Ένας κόσμος χωρίς την αριστερά (“Kultura Liberalna” - Πολωνία, αγγλικά)

Οι φλαμουριές ανθίζουν στο Σεράγεβο

Οι φλαμουριές ανθίζουν στο Σεράγεβο
Η λογοτεχνική δημοσιογραφία στα καλύτερά της - Azra Nuhefendić

K.S. Karol (1924 - 10 Απριλίου 2014), ο δημοσιογράφος - του Μικαέλ Λεβύ

K.S. Karol (1924 - 10 Απριλίου 2014), ο δημοσιογράφος   - του Μικαέλ Λεβύ
- «Με ποιανού το μέρος είστε κύριε Κάρολ»; - «Είμαι με τον εαυτό μου»

Jürgen Habermas

Jürgen Habermas
¨Ολα τα κείμενα από το περιοδικό "Blätter für deutsche und internationale Politik"
(pdf, Γερμανικά)

Η Ρεïχανέχ Τζαμπαρί και οι νάρκισσοι

Η Ρεïχανέχ Τζαμπαρί και οι νάρκισσοι
Φιλελεύθεροι και «μαρξιστές» νάρκισσοι της «γενιάς του '68» στη Δύση, ποτέ δεν θα καταλάβουν γιατί προτίμησε το μνήμα για να μη παραιτηθεί από την αξιοπρέπειά της. Η αδιαφορία τους είναι φυσικό επακόλουθο της ιδεολογίας και της νοοτροπίας τους

«Σταθμοί του Σταυρού», μια ταινία του Ντίτριχ Μπρίγκμαν

«Σταθμοί του Σταυρού», μια ταινία του Ντίτριχ Μπρίγκμαν
Η Μαρία ανήκει και στους δύο κόσμους, αλλά και σε κανέναν από αυτούς. Οὐ γὰρ ἔχομεν ὧδε μένουσαν πόλιν. Αντεπεξέρχεται όσο καλύτερα μπορεί στις απαιτήσεις των μεν και των δε, χωρίς να διστάζει να στηλώσει το κορμάκι της όταν διακυβεύονται οι αρχές της. Δε θέλει να τη φωτογραφίζουν, να την αναγκάζουν να ακούει ποπ μουσική, να λέει ψέματα, να αφίσταται των αξιών της. Δεν είναι ψόφιο ψάρι· πάει ενάντια στο ρεύμα. Θα θυσιάσει τη ζωή της για να μιλήσει επιτέλους ο τετράχρονος αδερφός της, που αρχίζει να θεωρείται αυτιστικός από ιατρούς και οικογένεια : μόλις ξεψυχήσει, ο αδερφός της αρχίζει να μιλάει - του Ν. Ράπτη

Ρούντι Ντούτσκε, Ραλφ Ντάρεντορφ (Φράϊμπουργκ, 1968 - H «επί της στέγης του αυτοκινήτου συνομιλία»)

Ρούντι Ντούτσκε, Ραλφ Ντάρεντορφ (Φράϊμπουργκ, 1968 - H «επί της στέγης του αυτοκινήτου συνομιλία»)
Ο ήπιος επαναστάτης χωρίς δόγμα με τον φιλελεύθερο υποστηρικτή της κοινωνικής δικαιοσύνης και του Κέϋνς - Υπερβάσεις «φραγμάτων» σε μια εποχή που η Πολιτική γραφόταν με κεφαλαίο «Π»

The Roosevelt Institute

The Roosevelt Institute
Ελεωνόρα και Φραγκλίνος Ρούσβελτ - Πολιτική για καιρούς οικονομικής κρίσης

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»

Jean Monnet's Brandy and Europe's Fate

Jean Monnet's Brandy and Europe's Fate
Οι οραματισμοί του Ζαν Μονέ για την ενωμένη Ευρώπη και η αντιμετώπιση της κρίσης
- του Strobe Talbott (The Brookings Essay)

Georg Trakl (1887-1914) - Ένας οδοιπόρος στον μαύρο άνεμο

Georg Trakl (1887-1914) - Ένας οδοιπόρος στον μαύρο άνεμο
Η ποίηση στα σκοτεινότερά της και στα καλύτερά της
Εισαγωγή, σημειώσεις, σχόλια, μετάφραση: Ιωάννα Αβραμίδου

Παναγιώτης Ιωακειμίδης: Πολιτική εξουσία και ζώα

Παναγιώτης Ιωακειμίδης: Πολιτική εξουσία και ζώα
Ένας ρόλος για τα κατοικίδια στους χώρους της εξουσίας

Ο εκ των υστέρων αποχαιρετισμός στον Λουκάνικο, κατά κόσμον Θόδωρο
(πέθανε τον Μάïο του 2014)

Ο εκ των υστέρων αποχαιρετισμός στον Λουκάνικο, κατά κόσμον Θόδωρο <br>(πέθανε τον Μάïο του 2014)
Ο σκύλος - σύμβολο μιας σκληρής εποχής, η προσωπικότητα του 2011 (Time)

Φιλιά εις τα παιδιά

Φιλιά εις τα παιδιά
Ένα κομμάτι Θεσσαλονίκης του χθές και του σήμερα

Street Art Utopia

Street Art Utopia
We declare the world as our canvas

Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας & Ανάπτυξης:
Γιατί μεγαλώνει διαρκώς η κοινωνική ανισότητα

Christopher Lasch

Christopher Lasch
Ο καταναλωτισμός υπονομεύει τις αξίες της σταθερότητας και της αφοσίωσης, προπαγανδίζει
την καταστροφή της οικογενειακής ζωής (φωτ. από τον ιστότοπο Eagainst.com)

Jürgen Habermas - αφιέρωμα στο περιοδικό Esprit, 8/9-2015 (γαλλικά)

Jürgen Habermas - αφιέρωμα στο περιοδικό Esprit, 8/9-2015 (γαλλικά)
Ο τελευταίος φιλόσοφος - τι ζητά η φιλοσοφία σ' αυτούς τους δύσκολους καιρούς;

Ενρίκο Μπερλινγκουέρ

Ενρίκο Μπερλινγκουέρ
Hθικολόγος, συντηρητικός, εργατιστής, προπαγανδιστής της λιτότητας;¨Η επικριτής του καταναλωτισμού και της σπατάλης, για μια άλλη πολιτική ηθική, για τον "μικρό" πολίτη;

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»