Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014

Πιστοποιητικό γέννησης, η ιστορία του Ντάνιλο Κίς:
Ζωή και λογοτεχνία με πόνο κερδισμένη

 της Μάρσι Σορ
   
το άρθρο της Marci Shore Birth Certificate: The Story of Danilo Kiš (παρουσίαση του ομώνυμου βιβλίου του Mark Thompson), δημοσιεύθηκε στον ιστότοπο του © Institute for Human Sciences (Βιέννη) -  Tr@nsit Online

   
Το Πιστοποιητικό Γέννησης είναι ένα βιβλίο για την εμμονή ενός συγγραφέα με έναν άλλο συγγραφέα. Ο συγγραφέας, Μαρκ Τόμσον, είναι Βρετανός ιστορικός της Γιουγκοσλαβίας. Ο Ντάνιλο Κις ήταν Γιουγκοσλάβος συγγραφέας, καθώς και μεταφραστής της Άννας Αχμάτοβα από τα ρωσικά, του Έντρε Άντυ (Endre Ady) από την ουγγρική γλώσσα και του Ρεημόν Κενώ (Raymond Queneau) από τα γαλλικά. Ήταν ένας Ούγγρος Εβραίος, Μαυροβούνιος και Σέρβος Χριστιανός Ορθόδοξος - μια «εθνογραφική σπανιότητα» που ο ίδιος πίστευε ότι θα πεθάνει μαζί του.
Ο πατέρας Kiš ήταν Ούγγρος Εβραίος. Η μητέρα του ήταν Μαυροβούνια χριστιανή, που καταγόταν από πολεμιστές. Οι Μοντενεγκρίνοι πρόγονοι του Kiš, που έκοβαν άφοβα τα κεφάλια των Τούρκων πολεμιστών, αντιπροσώπευαν όλα όσα δεν ήταν οι Κεντροευρωπαίοι Εβραίοι. Το Μαυροβούνιο ήταν φατρίες, αίμα, τιμή και εκδίκηση. Οι Εβραίοι ήταν στο μεταίχμιο, περιπλανώμενοι, ανέστιοι, φοβισμένοι. Ο Kiš γεννήθηκε το 1935 και πέρασε τα πρώτα επτά χρόνια της ζωής του στη βόρεια γιουγκοσλαβική πόλη Νόβι Σαντ, στη Βοϊβοντίνα, τα επόμενα πέντε στη γενέτειρα του εβραίου πατέρα του, στο Καθολικό χωριό Kerkabarabás της Ουγγαρίας. Ο πατέρας του έπινε πολύ, η μητέρα του έπλεκε, ο Ντάνιλο καθάριζε κοτέτσια. Αργότερα σπούδασε βιολί στην πρωτεύουσα των ηγεμόνων του Μαυροβουνίου Τσέτινιε, πριν πάει να σπουδάσει φιλολογία στο Βελιγράδι της Σερβίας.  
Eduard M. Kiš
Milica Dragićević - Kiš
Danilo Kiš, Subotica, 1937.
Εκεί, στη μεταπολεμική Γιουγκοσλαβική πρωτεύουσα, μια πόλη με τόσο λίγα αυτοκίνητα ώστε δεν υπήρχαν φανάρια, ο Kiš έγινε ένας κοσμοπολίτης του άστεως, ένας μποέμ διανοούμενος των καφέ, μανιώδης καπνιστής και κιθαρίστας επιρρεπής σε καυγάδες, ένας μυθιστοριογράφος που έγραφε την μέρα και έπινε τη νύχτα. Φτωχός, γεμάτος πάθος, συναισθηματικός με τα τραγούδια και πειθαρχημένος με τη λογοτεχνία, ο Kiš έζησε στο Βελιγράδι του εικοστού αιώνα κάπως σαν ήρωας του Ντοστογιέφσκι στην Αγία Πετρούπολη του δέκατου ένατου. 
Ο Kiš ήταν αντι-κομμουνιστής. Ήταν επίσης αντι-εθνικιστής. Ο Thompson τον περιγράφει ως «άνθρωπο φιλελεύθερων πεποιθήσεων και βίαιων συναισθημάτων, «ως έναν συνδυασμό ιδεολογίας και ιδιοσυγκρασίας σχεδόν το ίδιο σπάνιο όσο την εθνογραφική του υπόσταση». Η έλλειψη μονομερούς εθνικής ταυτότητας ήταν κραυγαλέα: ως Εβραίος που είχε ζήσει στην Ουγγαρία, στο Μαυροβούνιο και στη Σερβία, ο Kiš παρατηρούσε «τη σχετικότητα όλων των μύθων», την αναπαραγωγή τους με τη μίμηση, το πως οι εθνικοί θρύλοι μοιάζουν πάντα ο ένας με τον άλλο. «Ο εθνικιστής δεν φοβάται κανέναν», έγραψε ο Kiš , «μόνο το Θεό». Ωστόσο, έναν Θεό στα μέτρα του, τον σωσία του, καθισμένο στο  διπλανό τραπέζι, τον αδελφό του, που είναι το ίδιο αδύναμος όπως ο ίδιος».  
Τη λογοτεχνία - την καλή - ο Kiš την είδε ως αντίδοτο στον εθνικιστικό μύθο και ως υπέρβαση της καταπιεστικής ιδιαιτερότητας. Με τα λόγια του Kiš, η λογοτεχνία ήταν «μια προσπάθεια για ένα παγκόσμιο όραμα με ρεαλισμό». Σύμφωνα με τον Thompson, αυτό σήμαινε τη σωτηρία από την ακατανίκητη ιδιαιτερότητα της δικής του εμπειρίας και από την πολλαπλότητα των εθνοτικών ταυτοτήτων του». Ο Kiš ήταν ένας συγγραφέας αυτής της «Κεντρικής Ευρώπης» που τόσο εύστοχα περιγράφουν οι György Konrád, Μίλαν Κούντερα και Czesław Miłosz. «Ένα μυθικό όνομα για τα διάφορα είδη της νοσταλγίας», όπως το περιγράφει Thompson, η «Κεντρική Ευρώπη» εξέφραζε την επιθυμία για την Ευρώπη εν γένει. 
Όμως η Ευρώπη του Εικοστού αιώνα ήταν ένα λουτρό αίματος. Ο Kiš ήταν έξι ετών την ημέρα του Ιανουαρίου του 1942, όταν η θερμοκρασία έπεσε στους μείον 30 βαθμούς Κελσίου και η  σύμμαχος των Ναζί ουγγρική στρατιωτική δύναμη που είχε υπό τον έλεγχό της το Νόβι Σαντ, συνέλαβε εκατοντάδες Εβραίων και Σέρβων, τους οδήγησε στην όχθη του Δούναβη, τους ανάγκασε να γυμνωθούν και μετά, γυμνούς και παγωμένους, τους πυροβολούσε σε ομάδες των τεσσάρων, σπρώχνοντας τα πτώματα μέσα σε τρύπες του πάγου που είχε καλύψει το ποτάμι. Κάποτε τα πτώματα σφήνωσαν και κάλυψαν όλες τις τρύπες. Τότε σταμάτησαν οι πυροβολισμοί. Ο πατέρας του Kiš επέζησε. Στη συνέχεια ο Ντάνιλο, η αδελφή του και οι γονείς τους έφυγαν από το Νόβι Σαντ. Ταξίδεψαν για μέρες με ένα έλκηθρο, περνώντας αυτό που ο Kiš περιγρέγραψε ως «χιονισμένη έρημο, ένα κενό σαν τον ωκεανό». Τελικά έφτασαν στο χωριό της νοτιοδυτικής Ουγγαρίας, όπου ζούσαν ακόμη οι συγγενείς του Kiš από την πλευρα του πατέρα του, οι μόνοι Εβραίοι στο χωριό αυτό.
Το 1944 ήρθαν οι Ναζί στην Ουγγαρία και πήραν τον πατέρα του Kiš στο Άουσβιτς. Η εμμονή με το θάνατο του πατέρα του στοίχειωσε την είσοδο του Kiš στον κόσμο της λογοτεχνίας. «Κανείς», γράφει ο Thompson για τον Kiš, «δεν προσπάθησε περισσότερο να αποδείξει ότι η πειραματική μυθιστοριογραφία της Ευρώπης του εικοστού αιώνα, μπορεί να δείξει τη δύναμή της μιλώντας για τον ολοκληρωτισμό». Αυτό δεν συνέβη επειδή ο Kiš ακολούθησε τον πατέρα του και πέρασε τις πύλες του Άουσβιτς. Αντιθέτως: Αρνήθηκε. Ένιωθε αποστροφή, φοβούμενος μήπως αυτό γίνει κιτς. Διέπρεψε στην ακατέργαστη συγκίνηση, με ειρωνεία και αυτοσυγκράτηση. Ο Kiš εξελίχθηκε σε νεωτερικό συγγραφέα που βιώνει έντονα αυτό που ο Pericles Lewis έχει περιγράψεί ως «κρίση αντιπροσώπευσης». Ο Kiš είχε εμμονή να εμποτίσει την κόλαση του ολοκληρωτισμού με την «χάρη της μορφής», που ίσως αφήνει το νόημα να προβάλει μέσα από το χάος. 
Το νεωτερικό μυθιστόρημα, που συνοψίζει ο Οδυσσέας του James Joyce, ερευνά το μυστήριο της εσωτερικότητας. Η πολυφωνία του Kiš, οι ανοίκειοι σωσίες του, δείχνουν ότι το να έχεις μια ταυτότητα είναι αδύνατο, αλλά ταυτόχρονα αναγκαίο. Η ταυτότητα, εκτός από πρόβλημα που ερευνά ο μοντερνισμός της τέχνης, είναι  πρόβλημα του σύγχρονου κόσμου εν γένει: η αλλοτρίωση είναι εγγενής στη νεωτερική κατάσταση. Αυτό [που το ήξερε ήδη ο Φρίντριχ Σίλλερ πριν το 1800], ήταν αλήθεια πολύ περισσότερο για τους εξόριστους. 
Το 1979 ο Kiš έκανε το Παρίσι μόνιμη κατοικία του. Στη Γαλλία αρνήθηκε να εξημερωθεί. «Ο Kiš ποτέ δεν κατάλαβε», γράφει ο Thompson  «ότι η έλλειψη καλών τρόπων συμπεριφοράς στη Δύση μπορεί να είναι ασυγχώρητη». Η αποτυχία του να προσαρμοστεί στο Δυτικό τρόπο ίσως είναι μια αποτυχία να δεχτεί γενικότερα την καταστολή, που σύμφωνα με τον Φρόιντ είναι ο πολιτισμός. 
Παρίσι 1985
Στρασβούργο 1964
Την ιδέα του Φρόιντ για το ανοίκειο (Unheimlichkeit), ο Kiš την θεωρούσε ως το «βασικό λογοτεχνικο και μεταφυσικό ερέθισμά» του. Η γερμανική αμετάφραστη στα αγγλικά λέξη Unheimlichkeit σημαίνει «το παράξενο, την κατάσταση του να μην είσαι στον οίκο σου» (ανοίκεια κατάσταση). Για τον Freud (όπως εξίσου και για τον Heidegger), η Unheimlichkeit ήταν άρρηκτα δεμένη με το Μηδέν, το άγχος, το αναπόφευκτο του θανάτου. Η διεισδυτική ανάλυση του Thompson αποκαλύπτει πώς για τον στερημένο Kiš (ως παιδί έχασε τον πατέρα του, ως έφηβος έχασε τη μητέρα του και ως άντρας καταδικάστηκε από την στειρότητα στην ατεκνία), η συνειδητοποίηση του θανάτου φωτίζει την υποκειμενικότητα. «Ο πόνος ήταν φρικτός», έγραψε ο Kiš. «Ένα είδος μεταφυσικού φόβου, φόβο και τρόμου. Ξαφνικά, χωρίς φανερή εξωτερική αιτία, ο αμυντικός μηχανισμός που σου επιτρέπει να αντέχεις τη γνώση της ανθρώπινης θνητότητας γίνεται κομμάτια, και ένα απειλητικό διαυγές φως πέφτει πάνω σου - μια απόλυτη διαύγεια, θα την έλεγα». 

Το Πιστοποιητικό Γέννησης δεν είναι ένα παραδοσιακό βιογραφικό. Είναι, μάλλον ένα λογοτεχνικό πείραμα για έναν πειραματιστή της λογοτεχνικής μορφής. Το πολύ σύντομο αυτοβιογραφικό κείμενο του Kiš, που γράφτηκε το 1983, επίσης με τίτλο «Πιστοποιητικό Γέννησης» δίνει την εξήγηση: το βιβλίο του Thompson είναι σχολιασμός και επεξεργασία του αρχικού Πιστοποιητικού Γέννησης» του Kiš.
Ο Ντάνιλο Κις πέθανε από καρκίνο του πνεύμονα το 1989, 54 χρονών. Ο θάνατός του προηγήθηκε της φρικτής διάλυσης της χώρας του. Όπως και ο Kiš, ο Thompson δεν προσφέρει λυτρωτική τελεολογία. Ωστόσο, αυτό το τυπικό πείραμα του Thompson δεν καταφεύγει στο μηδενισμό. Ο Thompson μας δείχνει, ότι καθ' όλη τη δημιουργική του διερεύνηση, ο Kiš αρνήθηκε να διασχίσει τα σύνορα που από το μοντερνιστικό πειραματισμό με την αφήγηση οδηγούν στο μεταμοντέρνο σκεπτικισμό που αμφιβητεί την ίδια την αφήγηση. Για Kiš υπήρχε πάντα η πίστη ότι μπορεί να βρεθεί η σωστή μορφή. Για τον Thompson επίσης: η ενασχόλησή του με την τραγική ζωή του Kiš, καταλήγει σ' έναν μεταφυσικό θρίαμβο με πόνο κερδισμένο: η αφήγηση είναι ακόμη δυνατή.

http://www.biblionet.gr/book/164441/Ki%C5%A1,_Danilo/Homo_poeticus
Με Ελληνική
κριτικογραφία


Η Marci Shore είναι καθηγήτρια ιστορίας στο πανεπιστήμιο Yale και επισκέπτρια καθηγήτρια του Institute for Human Sciences (Βιέννη). Πρόσφατο βιβλίο της The Taste of Ashes: The Afterlife of Totalitarianism in Eastern Europe.

Mark Thompson, Birth Certificate: The Story of Danilo Kiš, Cornell University Press 2013
Σχετικά: “Durable Fiction. Danilo Kiš and His Library” by Aleš Debeljak. IWMpost 112, p. 21.

Danilo Kiš - Biografija (σε Σερβική γλώσσα - φωτογραφικό υλικό) - Život, literatura (Ζωή, Λογοτεχνία)

Ντάνιλο Κίς: Από τις «Συμβουλές σε νεαρό συγγραφέα»  (στον ιστότοπο Μετά την Κρίση)
Biblionet -  Danilo Kiš


http://www.biblionet.gr/book/38442/Ki%C5%A1,_Danilo/%CE%97_%CE%B5%CE%B3%CE%BA%CF%85%CE%BA%CE%BB%CE%BF%CF%80%CE%B1%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CE%B9%CE%B1_%CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%BD%CE%B5%CE%BA%CF%81%CF%8E%CE%BDhttp://www.biblionet.gr/book/90702/Ki%C5%A1,_Danilo/%CE%A3%CE%BF%CF%86%CE%AF%CF%84%CE%B1http://www.biblionet.gr/book/85104/Ki%C5%A1,_Danilo/%CE%A0%CF%81%CF%8E%CE%B9%CE%BC%CE%B1_%CE%B2%CE%AC%CF%83%CE%B1%CE%BD%CE%B1
http://www.biblionet.gr/book/148763/Ki%C5%A1,_Danilo/%CE%9A%CE%BB%CE%B5%CF%88%CF%8D%CE%B4%CF%81%CE%B1http://www.biblionet.gr/book/112079/Ki%C5%A1,_Danilo/%CE%88%CE%BD%CE%B1%CF%82_%CF%84%CE%AC%CF%86%CE%BF%CF%82_%CE%B3%CE%B9%CE%B1_%CF%84%CE%BF%CE%BD_%CE%9C%CF%80%CF%8C%CF%81%CE%B9%CF%82_%CE%9D%CF%84%CE%B1%CE%B2%CE%AF%CE%BD%CF%84%CE%BF%CE%B2%CE%B9%CF%84%CF%82http://www.biblionet.gr/book/130582/Ki%C5%A1,_Danilo/%CE%9A%CE%AE%CF%80%CE%BF%CF%82,_%CF%83%CF%84%CE%AC%CF%87%CF%84%CE%B5%CF%82


 

1 σχόλιο:

  1. Ευγε!!!

    Αφωτιστος Φιλελλην

    ΥΓ Παναγιώτης Πάκος, “Περί λογοκλοπής και άλλων δαιμονίων”
    Ι. Η υπόθεση Kiš 1
    Η διεθνής φήμη του Danilo Kiš προέκυψε, ως ένα βαθμό, ως αποτέλεσμα της υπόγειας, αλλά άγριας 6ετούς διαμάχης μεταξύ των λογοτεχνικών κύκλων της Γιουγκοσλαβίας σχετικά με το μυθιστόρημά του, Ένας τάφος για τον Μπόρις Νταβίντοβιτς. […]
    http://www.poiein.gr/archives/12170/index.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Printfriendly

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:
Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:<br>Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι
Πως η αγάπη επουλώνει τη φθορά του κόσμου

Enrico Berlinguer (1981):

Enrico Berlinguer (1981):
Η ηθική διάσταση στην κρίση της πολιτικής

Danilo Kiš:

Danilo Kiš:
Συμβουλές σε νεαρούς συγγραφείς, και όχι μόνον

Wolfgang Münchau

Wolfgang Münchau
Ο συντάκτης οικονομικών θεμάτων Βόλφγκανγκ Μύνχάου (Der Spiegel - Financial Times)

Predrag Matvejević:

Predrag Matvejević:
Ο Ρωσο-Κροάτης ανιχνευτής και λάτρης του Μεσογειακού κόσμου

Christopher Lasch

Christopher Lasch
Ο Φρανκφουρτιανός από τη Νεμπράσκα: Δικαιοσύνη & ελπίδα απέναντι στην ιδιοτέλεια των ελίτ

Azra Nuhefendić

Azra Nuhefendić
Η δημοσιογράφος με τις πολλές διεθνείς διακρίσεις, γράφει για την οριακή, γειτονική Ευρώπη

Βαλκανική Χερσόνησος, η όμορφη

Βαλκανική Χερσόνησος, η όμορφη
Όριο της Ευρώπης, οριακή Ευρώπη

Μάης του '36, Τάσος Τούσης

Μάης του '36, Τάσος Τούσης
Ο σκληρός Μεσοπόλεμος: η εποχή δοσμένη μέσα από τη ζωή ενός ανθρώπου - συμβόλου

Στον καιρό των τσιγγάνων και της μικρής Μαρίας

Ετικέτες

1968 αειφορία Αρχιτεκτονική Αυστρομαρξισμός Βαλκανική Βαρουφάκης βιοποικιλότητα Βρετανία Γαλλία Γερμανία Γκράμσι Εκπαίδευση ΕΚΤ Ελεφάντης Ενέργεια Επισφάλεια Ευρωκομμουνισμός ΗΠΑ Ήπειρος Θεοδωράκης Θεσσαλονίκη Ινστιτούτο Bruegel Ισπανία ιστορία Ιταλία Κέϋνς Κίνα Κινηματογράφος Κλιματική αλλαγή Κοινοτισμός κοινωνική ανισότητα Κορνήλιος Καστοριάδης Κοσμάς Ψυχοπαίδης Κύπρος Λογοτεχνία Μάνεσης Μάξ Βέμπερ Μάρξ Μαρωνίτης Μέσα Ενημέρωσης Μεσόγειος Μιχ. Παπαγιαννάκης Μουσική Μπερλινγκουέρ Νεοναζισμός Νεοφιλελευθερισμός Νίκος Πουλαντζάς Ο τόπος Οικολογία Π. Κονδύλης Παιδεία Πολωνία Πράσινοι Προσφυγιά Ρήγας Ρίτσος Ρωσία Σεφέρης Σολωμός Σοσιαλδημοκρατία συνδικαλισμός Σχολή Φραγκφούρτης Ταρκόφσκι Τουρκία Τράπεζες Τρομοκρατία Τσίπρας Φιλελευθερισμός Φιλοσοφία Φούσκα ακινήτων Χαλκιδική Χρήστος Γιανναράς Χριστιανισμός André Gorz Azra Nuhefendić Christopher Lasch Claus Offe Colin Crouch Ernst Bloch Ernst-W. Böckenförde Fischer Franklin Roosevelt Grexit Habermas J. Augstein Krugman Laclau Le Corbusier Louis Althusser Marc Mazower Matvejević Mudde Niels Kadritzke Ralf Dahrendorf Stiglitz Streeck T. S. Eliot Ulrich Beck Ulrike Guérot Umberto Eco Wallerstein Walter Benjamin Wolfgang Münchau Žižek Zygmunt Bauman

Song for the Unification (Zbigniew Preisner -
Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube

Song for the Unification (Zbigniew Preisner - <br>Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube
Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων,
ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον...
Ἡ ἀγάπη ...πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ἐλπίζει, πάντα ὑπομένει...
Νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα·
μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη (προς Κορινθ. Α΄ 13)

Ισραήλ - Παλαιστίνη: Στο τέλος της γης

Ισραήλ - Παλαιστίνη: Στο τέλος της γης
Νταβίντ Γκρόσμαν: Το πένθος του πατέρα και της Ιστορίας

Κουνκούς ή Δίας, ένας λευκός γάτος απο τη Μοσούλη

Κουνκούς ή Δίας, ένας λευκός γάτος απο τη Μοσούλη
Μια ιστορία προσφυγιάς, στη Λέσβο και στη Νορβηγία

Αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής

Αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής
Erik Stokstad («Science»): New rice variety could feed the planet without warming it

Μανιτάρια, ένα σύγχρονο ελληνικό θαύμα

Μανιτάρια, ένα σύγχρονο ελληνικό θαύμα
Τα μικροκλίματα της Ελλάδας, εξασφαλίζουν μεγάλη βιοποικιλότητα μανιταριών (Βασιλική Χρυσοστομίδου, «Καθημερινή», αναδημοσίευση «Δασαρχείο»)

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»
«Είμαι βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος αλλά μακροπρόθεσμα αισιόδοξος»

Zygmunt Bauman, Krzysztof Pomian, Marcel Gauchet, Michael Kazin

Zygmunt Bauman, Krzysztof Pomian, Marcel Gauchet, Michael Kazin
Ο 21ος αιώνας: Ένας κόσμος χωρίς την αριστερά (“Kultura Liberalna” - Πολωνία, αγγλικά)

Οι φλαμουριές ανθίζουν στο Σεράγεβο

Οι φλαμουριές ανθίζουν στο Σεράγεβο
Η λογοτεχνική δημοσιογραφία στα καλύτερά της - Azra Nuhefendić

K.S. Karol (1924 - 10 Απριλίου 2014), ο δημοσιογράφος - του Μικαέλ Λεβύ

K.S. Karol (1924 - 10 Απριλίου 2014), ο δημοσιογράφος   - του Μικαέλ Λεβύ
- «Με ποιανού το μέρος είστε κύριε Κάρολ»; - «Είμαι με τον εαυτό μου»

Jürgen Habermas

Jürgen Habermas
¨Ολα τα κείμενα από το περιοδικό "Blätter für deutsche und internationale Politik"
(pdf, Γερμανικά)

Η Ρεïχανέχ Τζαμπαρί και οι νάρκισσοι

Η Ρεïχανέχ Τζαμπαρί και οι νάρκισσοι
Φιλελεύθεροι και «μαρξιστές» νάρκισσοι της «γενιάς του '68» στη Δύση, ποτέ δεν θα καταλάβουν γιατί προτίμησε το μνήμα για να μη παραιτηθεί από την αξιοπρέπειά της. Η αδιαφορία τους είναι φυσικό επακόλουθο της ιδεολογίας και της νοοτροπίας τους

«Σταθμοί του Σταυρού», μια ταινία του Ντίτριχ Μπρίγκμαν

«Σταθμοί του Σταυρού», μια ταινία του Ντίτριχ Μπρίγκμαν
Η Μαρία ανήκει και στους δύο κόσμους, αλλά και σε κανέναν από αυτούς. Οὐ γὰρ ἔχομεν ὧδε μένουσαν πόλιν. Αντεπεξέρχεται όσο καλύτερα μπορεί στις απαιτήσεις των μεν και των δε, χωρίς να διστάζει να στηλώσει το κορμάκι της όταν διακυβεύονται οι αρχές της. Δε θέλει να τη φωτογραφίζουν, να την αναγκάζουν να ακούει ποπ μουσική, να λέει ψέματα, να αφίσταται των αξιών της. Δεν είναι ψόφιο ψάρι· πάει ενάντια στο ρεύμα. Θα θυσιάσει τη ζωή της για να μιλήσει επιτέλους ο τετράχρονος αδερφός της, που αρχίζει να θεωρείται αυτιστικός από ιατρούς και οικογένεια : μόλις ξεψυχήσει, ο αδερφός της αρχίζει να μιλάει - του Ν. Ράπτη

Ρούντι Ντούτσκε, Ραλφ Ντάρεντορφ (Φράϊμπουργκ, 1968 - H «επί της στέγης του αυτοκινήτου συνομιλία»)

Ρούντι Ντούτσκε, Ραλφ Ντάρεντορφ (Φράϊμπουργκ, 1968 - H «επί της στέγης του αυτοκινήτου συνομιλία»)
Ο ήπιος επαναστάτης χωρίς δόγμα με τον φιλελεύθερο υποστηρικτή της κοινωνικής δικαιοσύνης και του Κέϋνς - Υπερβάσεις «φραγμάτων» σε μια εποχή που η Πολιτική γραφόταν με κεφαλαίο «Π»

The Roosevelt Institute

The Roosevelt Institute
Ελεωνόρα και Φραγκλίνος Ρούσβελτ - Πολιτική για καιρούς οικονομικής κρίσης

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»

Jean Monnet's Brandy and Europe's Fate

Jean Monnet's Brandy and Europe's Fate
Οι οραματισμοί του Ζαν Μονέ για την ενωμένη Ευρώπη και η αντιμετώπιση της κρίσης
- του Strobe Talbott (The Brookings Essay)

Georg Trakl (1887-1914) - Ένας οδοιπόρος στον μαύρο άνεμο

Georg Trakl (1887-1914) - Ένας οδοιπόρος στον μαύρο άνεμο
Η ποίηση στα σκοτεινότερά της και στα καλύτερά της
Εισαγωγή, σημειώσεις, σχόλια, μετάφραση: Ιωάννα Αβραμίδου

Παναγιώτης Ιωακειμίδης: Πολιτική εξουσία και ζώα

Παναγιώτης Ιωακειμίδης: Πολιτική εξουσία και ζώα
Ένας ρόλος για τα κατοικίδια στους χώρους της εξουσίας

Ο εκ των υστέρων αποχαιρετισμός στον Λουκάνικο, κατά κόσμον Θόδωρο
(πέθανε τον Μάïο του 2014)

Ο εκ των υστέρων αποχαιρετισμός στον Λουκάνικο, κατά κόσμον Θόδωρο <br>(πέθανε τον Μάïο του 2014)
Ο σκύλος - σύμβολο μιας σκληρής εποχής, η προσωπικότητα του 2011 (Time)

Φιλιά εις τα παιδιά

Φιλιά εις τα παιδιά
Ένα κομμάτι Θεσσαλονίκης του χθές και του σήμερα

Street Art Utopia

Street Art Utopia
We declare the world as our canvas

Christopher Lasch

Christopher Lasch
Ο καταναλωτισμός υπονομεύει τις αξίες της σταθερότητας και της αφοσίωσης, προπαγανδίζει
την καταστροφή της οικογενειακής ζωής (φωτ. από τον ιστότοπο Eagainst.com)

Jürgen Habermas - αφιέρωμα στο περιοδικό Esprit, 8/9-2015 (γαλλικά)

Jürgen Habermas - αφιέρωμα στο περιοδικό Esprit, 8/9-2015 (γαλλικά)
Ο τελευταίος φιλόσοφος - τι ζητά η φιλοσοφία σ' αυτούς τους δύσκολους καιρούς;

Ενρίκο Μπερλινγκουέρ

Ενρίκο Μπερλινγκουέρ
Hθικολόγος, συντηρητικός, εργατιστής, προπαγανδιστής της λιτότητας;¨Η επικριτής του καταναλωτισμού και της σπατάλης, για μια άλλη πολιτική ηθική, για τον "μικρό" πολίτη;

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»