Τετάρτη 16 Ιουλίου 2014

Γαλλική Επανάσταση, 14 Ιουλίου - πτώση της Βαστίλλης: Τα δάκρυα του Λαφαγιέτ

 του Νίκου Ράπτη
 
Αντί να διεκδικήσουν την πολιτική εξουσία, οι πολίτες νοιάστηκαν να διευρύνουν λιγάκι την επικράτεια των ατομικών τους διαδρομών. Αναλώθηκαν στο ξέφρενο κυνήγι της συγκίνησης: καταναλωτισμός, θεάματα, ηδονοθηρία. Οι δημοκρατίες δεν παράγουν τόσο νόημα ζωής, όσο καταναλωτικά πρότυπα, τεχνολογικές καινοτομίες και ελκυστές νέων συγκινήσεων.
  
Εδώ και κάτι παραπάνω από δύο αιώνες, μια σειρά από πολιτικά κινήματα στις αγγλικές αποικίες του Νέου Κόσμου και τη Γαλλία έφεραν στο προσκήνιο ένα καινοφανές πολιτικό αίτημα: τη δημοκρατία -μια κοινωνία χωρίς αριστοκράτες και με δίκαιη και φιλάνθρωπη διανομή του πλούτου.
1789 - Πτώση της Βαστίλλης

    
Υποτίθεται πως η ανακάλυψη νέων και άφθονων πλουτοπαραγωγικών πηγών εκτός Ευρώπης, σε συνδυασμό με τη ραγδαία ανάπτυξη των επιστημών, είχε δημιουργήσει τους όρους για μια ριζική πολιτική και ανθρωπολογική αλλαγή: ο άνθρωπος θα κατανοούσε και θα ήλεγχε τη φύση. Επίσης, εξυπακούεται, θα κατανοούσε και θα ήλεγχε τις υποθέσεις της πόλεως. Τους άρχοντες θα τους αντικαθιστούσαν οι πολίτες· τον Θεό η επιστήμη. Το Αγαθό δεν κατοικούσε στην καρδιά ή την – πιθανότατα ανύπαρκτη - ψυχή, αλλά στο νου. Για να γίνει Καλός ο κόσμος, χρειαζόταν μόνο παιδεία και από κοινού πολιτική διαχείριση. 
Αλλίμονο, η ιστορία τελεσιδίκησε όσον αφορά τη μοίρα των οραμάτων αυτών: η πολιτική εξουσία σταδιακά περιήλθε στην ελίτ του ακραίου πλούτου. Οι δημοκρατικές διαδικασίες μετατράπηκαν σε απλές μορφές διαβούλευσης, ανάλογες με εκείνες που ανέκαθεν υπήρχαν στις ολιγαρχίες. Οι εισοδηματικές ανισότητες σήμερα συναγωνίζονται εκείνες των πιο άνισων περιόδων της ανθρώπινης ιστορίας. Ο τρόπος ζωής των μεγιστάνων των πετυχημένων κερδοσκοπικών δομών -νόμιμων ή παράνομων- ελάχιστα εφάπτεται με εκείνο των άλλων ανθρώπων, ακόμα και κι όσων απαρτίζουν τις μεσαίες τάξεις των ευπορότερων κοινωνιών. Τέλος, αντί να δώσει απαντήσεις στα μυστήρια του σύμπαντος, η επιστήμη πολλαπλασίασε τα αναπάντητα ερωτήματα: τρεισήμισι αιώνες μετά το Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica, όλες οι γνώσεις μας αφορούν το 4.9% του σύμπαντος – τα υπόλοιπα είναι «σκοτεινή (sic) ύλη» και «σκοτεινή ενέργεια»!
Αντί να διεκδικήσουν την πολιτική εξουσία, οι πολίτες νοιάστηκαν να διευρύνουν λιγάκι την επικράτεια των ατομικών τους διαδρομών. Αναλώθηκαν στο ξέφρενο κυνήγι της συγκίνησης: καταναλωτισμός, θεάματα, ηδονοθηρία. Η παιδεία έγινε εκπαίδευση εν ριπή οφθαλμού. Θεωρήθηκε δίοδος προς την ατομική ευζωία, όχι την πολιτική ευθύνη.
Φυσικά οι φιλελεύθερες επαναστάσεις άφησαν το στίγμα τους: η επιστημονική έρευνα απελευθερώθηκε, η τεχνολογία απογειώθηκε. Η πολιτική χειραγώγηση εκλεπτύνθηκε. Η ζωή παρατάθηκε. Η ποικιλομορφία των ηθών θεωρήθηκε αυτονόητη. Τουλάχιστο προς το παρόν: διότι εδώ και κάμποσες δεκαετίες, φαίνεται να έχει εξαντληθεί η προωθητική δύναμη των φιλελεύθερων επαναστάσεων του 18ου αιώνα: ο ορθολογισμός και η επιστήμη γέννησαν πυρηνικές βόμβες και κρεματόρια, κλιματική αλλαγή και αποσταθεροποίηση του περιβάλλοντος. Η δημοκρατία δεν προσελκύει νέους «πελάτες» κι έχει προ πολλού πάψει να αναπτύσσεται στις φιλελεύθερες κοινωνίες: γίνεται αντιληπτή σαν μια ακόμα μέθοδος διευθέτησης των σχέσεων μεταξύ πατρικίων και πληβείων (πολυκομματισμός, δικαιώματα, ελευθεροτυπία και τα ρέστα) και όχι σαν υπέρβαση της διάκρισης εξουσιαστές-εξουσιαζόμενοι. Οι δημοκρατίες δεν παράγουν τόσο νόημα ζωής, όσο καταναλωτικά πρότυπα, τεχνολογικές καινοτομίες και ελκυστές νέων συγκινήσεων.
Ήδη αχνοφαίνεται η επόμενη περιπέτεια της ανθρωπότητας, που θα κλείσει την περίοδο του διαφωτισμού και της δημοκρατίας: η βιοτεχνολογία και η ρομποτική συγκλίνουν με τον αξιακό σχετικισμό, στο έδαφος του μετανθρώπου. Στη δημιουργία πολλών, διαφορετικών και ολοένα αποκλινόντων τύπων Homo. Ο ακρογωνιαίος λίθος του διαφωτισμού, η «αυταπόδεικτη αλήθεια» πως «όλοι οι άνθρωποι δημιουργούνται ίσοι», θα πάψει να έχει οποιοδήποτε νόημα.
Οι επαναστάτες: Ουάσιγκτων και Λαφαγιέτ στη κοιλάδα Forge
Αν φέτος στις 4 ή τις 14 Ιουλίου ο στρατηγός Λαφαγιέτ γκούγκλαρε το όνομά του, θα διαπίστωνε έκπληκτος πως αυτό παραπέμπει σε μια αλυσίδα γαλλικών πολυκαταστημάτων. Αλλά ο μεγάλος επαναστάτης θα είχε πολύ σοβαρότερους λόγους για να νιώσει απελπισία στην ψυχή και δάκρυα στα μάγουλά του...
O Νίκος Ράπτης σπούδασε Παιδαγωγική και Ψυχολογία στο Ηράκλειο, στο Μονπελιέ και το ΑΠΘ. Εργάζεται διαρκώς ως εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε σεμινάρια επαγγελματικής κατάρτισης και σε ΑΕΙ. Δίδαξε επίσης Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Συμμετείχε σε κινήσεις με κοινωνικό και χριστιανικό χαρακτήρα, σε πολιτικές κινήσεις με φιλοευρωπαϊκή μεταρρυθμιστική κατεύθυνση και στον Πράσινο πολιτικό χώρο. ʼΕπιστημονικά και πολιτικά του κείμενα έχουν δημοσιευτεί σε εφημερίδες, περιοδικά, στο διαδίκτυο, σε συλλογικούς τόμους. Συμμετείχε κατά καιρούς στις Συντακτικές Επιτροπές πολλών περιοδικών (Εκπαιδευτική Κοινότητα, Νέα Πολιτική, Οικοτοπία κ.ά).


Βιβλία, μεταφράσεις, επιμέλειες του Ν. Ράπτη       Αρθρογραφία του Ν. Ράπτη στη"Μεταρρύθμιση"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις 2013 - 2022

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται
Χρίστος Αλεξόπουλος: Κλιματική κρίση και κοινωνική συνοχή

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:
Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:<br>Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι
Πως η αγάπη επουλώνει τη φθορά του κόσμου

Danilo Kiš:

Danilo Kiš:
Συμβουλές σε νεαρούς συγγραφείς, και όχι μόνον

Predrag Matvejević:

Predrag Matvejević:
Ο Ρωσο-Κροάτης ανιχνευτής και λάτρης του Μεσογειακού κόσμου

Azra Nuhefendić

Azra Nuhefendić
Η δημοσιογράφος με τις πολλές διεθνείς διακρίσεις, γράφει για την οριακή, γειτονική Ευρώπη

Μάης του '36, Τάσος Τούσης

Μάης του '36, Τάσος Τούσης
Ο σκληρός Μεσοπόλεμος: η εποχή δοσμένη μέσα από τη ζωή ενός ανθρώπου - συμβόλου

Ετικέτες

«Γενιά του '30» «Μακεδονικό» 1968 1989 αειφορία Ανδρέας Παπανδρέου αντιπροσωπευτική δημοκρατία Αριστοτέλης Αρχιτεκτονική Αυστρομαρξισμός Βαλκανική Βαρουφάκης βιοποικιλότητα Βρετανία Γαλλία Γερμανία Γκράμσι Διακινδύνευση Έθνος και ΕΕ Εκπαίδευση Ελεφάντης Ενέργεια Επισφάλεια ηγεμονία ΗΠΑ Ήπειρος Θ. Αγγελόπουλος Θεοδωράκης Θεσσαλονίκη Θεωρία Συστημάτων Ιβάν Κράστεφ ιστορία Ιταλία Καντ Καρλ Σμιτ Καταναλωτισμός Κεντρική Ευρώπη Κέϋνς Κίνα Κλιματική αλλαγή Κοινοτισμός κοινωνική ανισότητα Κορνήλιος Καστοριάδης Κοσμάς Ψυχοπαίδης Κράτος Πρόνοιας Κώστας Καραμανλής Λιάκος Α. Λογοτεχνία Μάνεσης Μάξ Βέμπερ Μάρξ Μαρωνίτης Μέλισσες Μέσα «κοινωνικής» δικτύωσης Μέσα Ενημέρωσης Μεσόγειος Μεταπολίτευση Μιχ. Παπαγιαννάκης Μουσική Μπερλινγκουέρ Νεοφιλελευθερισμός Νίκος Πουλαντζάς Νίτσε Ο τόπος Οικολογία Ουκρανία Π. Κονδύλης Παγκοσμιοποίηση Παιδεία Πράσινοι Ρήγας Ρίτσος Ρωσία Σεφέρης Σημίτης Σολωμός Σοσιαλδημοκρατία Σχολή Φραγκφούρτης Ταρκόφσκι Τουρκία Τραμπ Τροβαδούροι Τσακαλώτος Τσίπρας Φιλελευθερισμός Φιλοσοφία Χαλκιδική Χέγκελ Χριστιανισμός Acemoglu/Robinson Adorno Albrecht von Lucke André Gorz Axel Honneth Azra Nuhefendić Balibar Brexit Carl Schmitt Chomsky Christopher Lasch Claus Offe Colin Crouch Elmar Altvater Ernst Bloch Ernst-W. Böckenförde Franklin Roosevelt Habermas Hannah Arendt Heidegger Jan-Werner Müller Jeremy Corbyn Laclau Le Corbusier Louis Althusser Marc Mazower Matvejević Michel Foucault Miroslav Krleža Mudde Otto Bauer PRAXIS International Ruskin Sandel Michael Strauss Leo Streeck T. S. Eliot Timothy Snyder Tolkien Ulrich Beck Wallerstein Walter Benjamin Wolfgang Münchau Zygmunt Bauman

Song for the Unification (Zbigniew Preisner -
Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube

Song for the Unification (Zbigniew Preisner - <br>Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube
Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων,
ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον...
Ἡ ἀγάπη ...πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ἐλπίζει, πάντα ὑπομένει...
Νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα·
μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη (προς Κορινθ. Α΄ 13)

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»
«Είμαι βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος αλλά μακροπρόθεσμα αισιόδοξος»

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι