Όμως, τώρα απομένει να συζητήσουμε και για την πιο σημαντική, ίσως, παράμετρο. Δεν θα έπρεπε να βλέπουμε ως τελευταία λέξη και ως έσχατο επιχείρημα αυτής της συζήτησης το επίπεδο της γεωπολιτικής σύγκρουσης μεταξύ στρατιωτικών συμμαχιών και το νέο χάρτη των πλανητικών ιμπεριαλισμών (στον οποίο η Κίνα μπορεί και να είναι ο πιο κρίσιμος παίκτης). Αυτό που προσπάθησα να περιγράψω σχηματικά λίγο πριν ως «υβριδικό χαρακτήρα» ενός πολέμου που δεν είναι «παγκόσμιος πόλεμος», αλλά μάλλον «παγκοσμιοποιημένος πόλεμος», μπορεί να μας οδηγήσει προς διαφορετική κατεύθυνση. Οι πόλεμοι γίνονται κυρίως για όρια και για σύνορα, και υπάρχουν πολλοί τύποι και πολλά επάλληλα στρώματα τέτοιων ορίων και συνόρων. Σε ένα επίπεδο είναι τα όρια των εθνικών κρατών, που ορίζουν κανόνες συμπερίληψης σε κοινότητες συμπολιτών και αποκλεισμού από αυτές, οι οποίοι κατά κανόνα τίθενται σε ισχύ από τα κράτη. Σε ένα άλλο επίπεδο είναι οι «πλανητικές διαχωριστικές γραμμές» που κατανέμουν σε «ζώνες» τον πλανήτη αυτό καθ’ εαυτό και τους πληθυσμούς των ανθρώπων αυτούς καθ’ εαυτούς· αυτές οι διαχωριστικές γραμμές είναι αποτέλεσμα των αποικιακών και μετα-αποικιακών ηγεμονιών, της άνισης οικονομικής ανάπτυξης και των διαφορετικών μορφών καπιταλισμού από τόπο σε τόπο. Μιλάμε για την κατανομή των περιοχών του κόσμου και των πληθυσμών του κόσμου σε Πλανητικό Νότο και Πλανητικό Βορρά. Σαφώς η κατανομή αυτή παίζει κρίσιμο ρόλο για το πως αντιλαμβάνονται τον πόλεμο σε διαφορετικά μέρη του κόσμου· ειδικά, τροφοδοτεί την αντίληψη που συμμερίζονται ευρέως στο Νότο, ότι πρόκειται για πόλεμο μεταξύ «ιμπεριαλισμών του Βορρά», ίσως ακόμη και για «πόλεμο δι’ αντιπροσώπων» που τον ξεκίνησε ο πιο ισχυρός ιμπεριαλισμός, και συγκεκριμένα των ΗΠΑ (μολονότι πρέπει να τεθεί το ερώτημα, αν αυτός εξακολουθεί να είναι και τώρα ο πιο ισχυρός). Ωστόσο, αυτό που θέλω να προσθέσω, είναι το εξής γεγονός: Αυτή η κατανομή σε Βορρά και Νότο, αν και παραμένει ολοζώντανη (και κρίσιμη), συμπλέκεται και με άλλα «πλανητικά» φαινόμενα. Το πιο κρίσιμο εδώ είναι η πλανητική υπερθέρμανση και οι περιβαλλοντικές καταστροφές. Είναι φαινόμενο που μετατοπίζει και ανατρέπει όλες τις διαχωριστικές γραμμές στον κόσμο, ιδίως τα όρια μεταξύ κατοικήσιμων και μη κατοικήσιμων ζωνών και τα «σύνορα» των εκμεταλλεύσιμων ζωνών, με τίμημα τεράστιες καταστροφές φυσικών περιοχών. Σ’ αυτό, ο πόλεμος προσθέτει ένα νέο φαινόμενο, όχι λιγότερο καταστροφικό: Το ενδεχόμενο ή και την πιθανότητα τεράστιας έλλειψης τροφίμων, και σε σύντομο μέλλον λιμού, σε πολλά μέρη του κόσμου, κυρίως όμως στο Νότο, ο οποίος δεν έχει επάρκεια ούτε δημητριακών, ούτε χρηματικών αποθεμάτων για να αγοράσει σε υψηλές τιμές εμπορεύματα που σπανίζουν. Αυτή είναι καταστροφή σε χειροπιαστή μορφή, και στις τέτοιες θα μπορούσαμε να προσθέσουμε τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της αυξημένης παραγωγής και χρήσης οπλικών συστημάτων. Ο Γάλλος φιλόσοφος Μπρούνο Λατούρ (Bruno Latour), που έχει στενές σχέσεις με τα οικολογικά κινήματα, πρόσφατα υπαινίχθηκε ότι έχουν εξαπολυθεί δύο πόλεμοι ταυτόχρονα, ανεξάρτητοι μεταξύ τους: Ο πόλεμος εναντίον της ελευθερίας της Ουκρανίας και ο πόλεμος εναντίον της Γης ως ζωντανού συστήματος. Προσθέτω ότι τείνουν να συνενωθούν σε μία και την αυτή «γενικευμένη» εμπόλεμη κατάσταση, «υβριδικού» τύπου. Συνεπώς, οι προοπτικές είναι ζοφερές και τα περιθώρια για να αντιδράσουμε συλλογικά φαίνονται περιορισμένα.
Δεν θα καταλήξω σε τελικό συμπέρασμα. Επιτρέψτε μου να πω μόνον το εξής: Κατατάσσω τον εαυτό μου σ’ εκείνους που βλέπουν την πράγματα υπό την οπτική γωνία του ειρηνισμού με την ευρεία ιστορική έννοια, ο οποίος ανήκει στις παραδόσεις της Αριστεράς, και υπό την οπτική γωνία του διεθνισμού, ο οποίος είναι αναπόσπαστος από τα περιεχόμενα του αντι-ιμπεριαλισμού. Όμως ο ειρηνισμός είναι παγιδευμένος σε μια κατάσταση η οποία θέτει αντιφατικές και επείγουσες απαιτήσεις, ιδίως από τη σκοπιά των Ευρωπαίων πολιτών, όπως συνέβη και άλλες φορές στο παρελθόν κάθε φορά που διακυβεύονται θεμελιώδεις πτυχές των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Όσο για τον διεθνισμό, αν και είναι πιο αναγκαίος από κάθε άλλη φορά, φαίνεται πως έχει αφοπλισθεί επικίνδυνα. Πρέπει να υποστηρίξουμε «άνευ όρων» έναν λαό που υποφέρει από εγκληματική εισβολή και τεράστιες καταστροφές, και ο οποίος έχει κάθε δικαίωμα να υπερασπισθεί τον εαυτό του και να νικήσει τον καταπιεστή του. Από την άλλη πλευρά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το καθεστώς του Πούτιν και ο Ρωσικός λαός είναι δύο διαφορετικά πράγματα (όπως ακριβώς ήταν δύο διαφορετικά πράγματα το καθεστώς των Εθνικοσοσιαλιστών και ο Γερμανικός λαός, οι κυβερνήσεις του Μπους ή του Τραμπ και ο Αμερικανικός λαός κτλ)· γι’ αυτόν τον λόγο, πρέπει να καταπολεμήσουμε τη ρωσοφοβία και να επιδείξουμε το μέγιστο της αλληλεγγύης μας προς τους Ρώσους διαφωνούντες που από το εσωτερικό της Ρωσίας αντιστέκονται στην εισβολή.*2 Πρέπει να ενεργοποιήσουμε πάλι την εκστρατεία ενάντια στους πυρηνικούς εξοπλισμούς· και, πιο γενικά, να αξιοποιούμε κάθε ευκαιρία ώστε να επανέλθει στο προσκήνιο η ιδέα για μια διαφορετική παγκόσμια τάξη πραγμάτων, βασισμένη στην ανεξαρτησία των κρατών και στην αλληλεξάρτηση των λαών, βασισμένη πιο πολύ στην συλλογική ασφάλεια παρά στους εξοπλισμούς, στην κυριαρχία και στις κυρώσεις.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ (προστέθηκαν στον ιστοχώρο Μετά την Κρίση) *1 Ουκρανία,
(ουκρ. και ρωσ.) Ου-Κράινα = χώρα της περιμέτρου, χώρα περιφερειακή, χώρα στα
όρια, ακριτική
Από κοινή ινδοευρωπαϊκή ρίζα (ak̂ ri -, ak̂ ro), προκύπτουν : Σε
νότιες Σλαβικές γλώσσες το τοπικό επίρρημα κράι / kraj / крај = πέρα, στο τέλος, πέρα από..., αλλά και περιφερειακά του...
(συνώνυμο με το αγγλικό beyond αλλά μερικές φορές και με το around). Στα Σερβικά/Κροατικά Kraina ονομάζονται διάφορες περιοχές συνοριακές, γεωγραφικές ζώνες
στα όρια, κυρίως στα άλλοτε όρια μεταξύ της Οθωμανικής και της Αυστροουγγρικής
Αυτοκρατορίας. Στη σύγχρονη Γερμανική, η λέξη Kreis δηλώνει τη γεωγραφική περιφέρεια. Στην Αρχαία και τη Νέα Ελληνική, η λέξη ά-κρα / ά-κρον (που δηλώνει όμως και την κορυφή, την αιχμή) πιθανώς προέρχεται από την ίδια ρίζα, και στην περίπτωση αυτή το ίδιο φυσικά θα ισχύει και τα πολλά παράγωγά της (π.χ. α-κρίτες, α-κρο-βατώ, ίσως και α-κρι-βής = αυτός που έχει καθορισμένα όρια)
*2 Η κατά λάθος δολοφονία στη Μόσχα της 29χρονης δημοσιογράφου Ντάρια Ντούγκινα, πιθανότατα από ένοπλη οργάνωση Ρώσων αντικαθεστωτικών που στόχευαν τον πατέρα της Αλεξάντρ Ντούγκιν, αναδεικνύει για μια φορά ακόμη το ολοφάνερο σε όσους έχουν μάτια, τετράγωνη λογική και ευαισθησία.
Σκοτώθηκε άδικα. Η νεαρή κόρη πλήρωσε με τη ζωή της για τους φιλοσοφικούς και ιδεολογικούς εμπρησμούς που διέπραξε ο πατέρας της.
Επανεμφανίζεται, τώρα στην απολυταρχική Ρωσία του 2022, το τεράστιο πρόβλημα που εμπεριέχεται σε όλες τις ένοπλες
«επαναστατικές» δράσεις, ανεξαρτήτως των κινήτρων τους, τις οποίες η εκάστοτε «άλλη πλευρά» αποκαλεί
«τρομοκρατικές»: Συχνά τέτοιοι ένοπλοι στοχεύουν τον «ΕΣΑτζή βασανιστή» ή τον
«αιμοδιψή καπιταλιστή» και τελικά σκοτώνουν τυχαίους περαστικούς (όπως συνέβη με τη δράση της κάθε άλλο παρά δημοκρατικής οργάνωσης «17 Νοέμβρη», στην περίπτωση της κατά λάθος δολοφονίας του Θάνου Αξαρλιάν). Ή επιτίθενται με βόμβα στην πρεσβεία χώρας την οποία θεωρούν ένοχη πολιτικού εγκλήματος και τελικά σκοτώνουν τον εαυτό τους, (όπως συνέβη με τους γνήσιους δημοκρατικούς αγωνιστές κατά τη δικτατορίας, που σκοτώθηκαν
στις 2 Σεπτεμβρίου 1970, όταν εκπυρσοκρότησε ο εκρηκτικός μηχανισμός
που τοποθέτησαν στην αμερικάνικη πρεσβεία στην Αθήνα - ήταν ο Κύπριος φοιτητής Γιώργος Τσικουρής και η Ιταλίδα Μαρία – Έλενα Αντζελόνι). Άδικα των αδίκων.
Δυστυχώς το πιο πιθανό είναι ότι η βόμβα στο αυτοκίνητο του Ντούγκιν, η οποία σκότωσε αντ' αυτού την κόρη του (τυχαία το οδηγούσε μόνη), τοποθετήθηκε από Ρωσική αντικαθεστωτική οργάνωση.Ήδη ανέλαβε την ευθύνη ο λεγόμενος Εθνικός Ρεπουμπλικανικός Στρατός (NRA). NRA λοιπόν, όπως άλλοτε IRA στη Β. Ιρλανδία; Επιστρέψαμε λοιπόν στη δεκαετία του 1960; Θα ακούσουμε μήπως πάλι και για «R(ussian)AF» , και για «Brigatte R(u)osse», μόνο που θα είναι σε άλλες χώρες και με άλλες «ιδεολογίες»; Τόσο μεγάλη «παλινδρόμηση της ιστορίας»;
Στην Ουκρανική Υπηρεσία Αντικατασκοπείας SBU, δεν συνέφερε καθόλου να σκοτώσει τον Αλεξάντρ Ντούγκιν. Η SBU τον προτιμά ολοζώντανο, για να τον δακτυλοδείχνει: «Νά ποιοί είναι οι 'γκουρού' του Πούτιν». Για τον ίδιο λόγο τον θέλει ολοζώντανο και η CIA των ΗΠΑ.
Από την άλλη πλευρά, η Ρωσική Υπηρεσία FSB, άν ήθελε να σκοτώσει τον Ντούγκιν (προβοκατόρικα ή για οποιουδήποτε ενδοκαθεστωτικούς λόγους), δεν θα το έκανε έτσι αδέξια, άτσαλα «τρομοκρατικά» τετριμμένο και στερεότυπο. Με ασφάλεια και ακρίβεια θα χρησιμοποιούσε, όπως συνηθίζει δηλητήριο ή πιστόλι. Και μετά, ασυγκρίτως πιο «αξιόπιστα» από τώρα, οι της FSB και του Πούτιν θα διέδιδαν ότι το έκαναν οι Ουκρανοί συνάδελφοί τους της SBU ή οι Αμερικανοί συνάδελφοί τους της CIA.
Η Ρωσική ιστορία είναι γεμάτη πράξεις ένοπλης «τρομοκρατικής» βίας, όπως π.χ. των Ναρόντνικων αντι-τσαρικών επαναστατών στον 19ο αιώνα και στις αρχές του 20ού, με κορυφαία την δολοφονία του Τσάρου Αλέξανδρου Β΄ τον Μάρτιο του 1881 στην Αγία Πετρούπολη από βόμβα (ήταν η δεύτερη απόπειρα εναντίον του). Ο ίδιος ο Στάλιν είχε έντονη «τρομοκρατική» δράση στα νιάτα του, στην αρχή ως Γεωργιανός αντι-Ρώσος εθνικιστής επαναστάτης και αργότερα ως Μπολσεβίκος «επαγγελματίας επαναστάτης».
Θα ήταν ευχής έργο οι απανταχού αντιστασιακοί και αντιδικτατορικοί - εν προκειμένω οι Ρώσοι δημοκράτες - να απορρίψουν εξαρχής τις ένοπλες αντιστασιακές πράξεις και τον ένοπλο αγώνα. Υπάρχουν άλλοι τρόποι, και μάλιστα πολύ πιο αποτελεσματικοί, για να πολεμήσεις ένα καθεστώς δικτατορικό ή απολυταρχικό, ακόμη και άν είναι τόσο ανελέητο όσο το καθεστώς Πούτιν.
Οι δημοκράτες όλου του κόσμου και όλων των αποχρώσεων δεν χρειαζόμαστε - και δεν αντέχουμε - αδικοσκοτωμένες Ντάρια. Κι άς είναι κόρες των όποιων «Αλεξάντρ Ντούγκιν».
Τις αμαρτίες των γονέων ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να τις πληρώνουν τα τέκνα. Ούτε να πληρώνουν με τη ζωή τους για τον κακό δικτάτορα ή για τον «κακό καπιταλισμό» μεμονωμένοι άνθρωποι, οσοδήποτε «κακοί», πόσο μάλλον εκείνοι που θα βρεθούν «λάθος χρόνο σε λάθος τόπο», όπως ο Θάνος Αξαρλιάν. Και παντού στον κόσμο, καμιά απολυταρχική βαρβαρότητα δεν δικαιολογεί την ένοπλη «επαναστατική» (ή «τρομοκρατική») δράση των δημοκρατών αντιπάλων της απολυταρχίας, είτε είναι καθαρά ατομική είτε συνωμοτικής δημοκρατικής-αντιστασιακής οργάνωσης.
Ούτε καν σε απολυταρχικούς και πολεμοκάπηλους εμπρηστές τύπου Ντούγκιν δεν ταιριάζει αυτός ο τρόπος «εξουδετέρωσης». Αν εγκληματούν, η θέση τους είναι στα εδώλια των δικαστηρίων, όχι στο στόχαστρο του πιστολιού ενός δημοκράτη αγωνιστή. Η θανατολαγνεία δεν ταιριάζει σε δημοκράτες.
Και τελικά, αυτός ο τρόπος αγώνα δεν ταιριάζει σε δημοκράτες για έναν επιπλέον λόγο: Επειδή είναι αδύναμος, αναποτελεσματικός. Γιατί στην εποχή του Διαδικτύου και της μεταφοράς των ειδήσεων σε χρόνο 0, καμιά βόμβα ή ρουκέτα δεν έχει την τρομακτική εκρηκτική ισχύ μιας καλά οργανωμένης ειρηνικής πράξης πολιτικής ανυπακοής, μιας μεγάλης ειρηνικής διαδήλωσης που καταστέλλεται βίαια από τους δικτάτορες, πόσο μάλλον μερικών πολιτικά εκρηκτικών λέξεων μέσα σε ένα Παγκόσμιο Φόρουμ, όπως π.χ. οι λέξεις «πώς τολμάτε;» μέσα σε μια Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ.
Οι ένοπλες «επαναστατικές» πράξεις άς μείνουν προνόμιο για τους κάθε λογής αντιδημοκράτες «επαναστάτες». Έτσι, αυτές τις πράξεις, οι πραγματικοί δημοκράτες θα μπορούν να τις καταδικάζουν πάντα ανεπιφύλακτα. Όπως πρέπει, όπως πριν, έτσι στο μέλλον, έτσι πάντα.
* Αξιοσημείωτο «σημειολογικά»: Ο Αλέξανδρος Ντούγκιν είχε δώσει στην αδικοσκοσκοτωμένη κόρη του το όνομα Ντάρια, το θηλυκό του Δαρείου. Αυτοκρατορικά ονόματα και τα δύο, σημαδιακά δύο αυτοκρατοριών που η μία κατάπιε την άλλη μέ πόλεμο και κατάκτηση. Ο Αλέξανδρος ο Μέγας είμαι ο πραγματικός πολιτικός πατέρας του Ευρασιανισμού, της ιδεολογίας και του οράματος για έναν ενιαίο αυτοκρατορικό χώρο Ευρώπης και Ασίας, με τη διαφορά ότι εκείνος δεν γνώριζε το απώτατο όριο αυτού του Grossraum, τον Ειρηνικό ωκεανό αλλά αντ' αυτού είχε το βλέμμα του στραμμένο και στην Αφρική. Ο Ντούγκιν εμπνέεται από το αυτοκρατορικό όραμα του Ευρασιανικού Grossraum που κληρονόμησε από τον μέντορά του Μάρτιν Χάιντεγκερ. Τα ονόματα στην οικογένεια Ντούγκιν είναι τα ονόματα δύο αρχαίων αυτοκρατόρων οι οποίοι συγκρούστηκαν μοιραία, στη σκιά του Αλεξανδρινού οράματος, για να ενωθούν οι αυτοκρατορίες τους, Αλλά στο τελικό πολιτικό αποτέλεσμα περιλαμβάνονταν και το τραγικό ακραίο: Να αφανισθούν, μαζί με τα παιδιά τους, οι δύο μέγιστες δυναστείες της αρχαιότητας (Αργεάδες / Τημενίδες και Αχαιμενίδες). Αυτά τα ονόματα αντίπαλων αυτοκρατόρων έγιναν τώρα ονόματα πατέρα και κόρης. Και η κόρη σκοτώθηκε στη θέση του πατέρα. Οι πολιτικές και ιμπεριαλιστικές καταστροφές πάντα είχαν και έχουν ως άλλη πλευρά του νομίσματος βαθύ ανθρώπινο πόνο. Οι Έλληνες τραγικοί ποιητές το ήξεραν πολύ καλά αυτό. Οι σημερινές κοινωνίες (υποτίθεται διαφωτισμένες) το έχουν ξεχάσει εντελώς.
Το όνομα Ντάρια δεν είναι από τα πολύ συνηθισμένα ωστόσο συναντάται στη Ρωσία και την Ουκρανία (όπως και το αρσενικό στη Γαλλία ή Ιταλία, Ντάριο, Νταριούς).
Ένα σχόλιο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαπιστώνω ότι ο ρώσικος εθνικισμός έχει ενσωματώσει στην αφήγηση του ιστορικού του παρελθόντος τις "λαμπρές" σελίδες του σοβιετικού παρελθόντος (κυρίως τη νίκη του Κόκκινου Στρατού στον Β ΠΠ).
Αντιθέτως, οι αντίστοιχες αφηγήσεις των εθνικισμών των χωρών του πρώην "υπαρκτού" που επιδιώκουν την ενσωμάτωση τους στην Δύση (για να γλείψουν κανα κοκαλάκι από τα αποφάγια των ιμπεριαλιστικών μητροπόλεων) σπεύδουν ασμένως όχι μόνο να αποποιηθούν το παρελθόν αυτό αλλά να το καταγράψουν ως κατοχική περίοδο στο, κατά τα άλλα "λαμπρό", παρελθόν τους. Πολλοί δε φτάνουν να ενσωματώνουν στο παρελθόν τους ακόμη και προγόνους τους που συνεργάστηκαν με ναζιστές.
Ο μεν πρώτος, δηλ. της ισχυρότερης χώρας - μέλους της πρώην ΕΣΣΔ έχει ενσωματώσει στην αφήγηση του ιδέες, αλλά όχι πιο υλικά πράγματα του σοβιετικού παρελθόντος (π.χ. τα σύνορα μεταξύ των χωρών μελών της πρώην ΕΣΣΔ , τα οποία μισεί).
ΔιαγραφήΑντίθετα, ο εθνικισμός των μικρότερων χωρών μελών της πρώην ΕΣΣΔ, πράττει εντελώς αντίστροφα. Αλλά η ιστορία αξιολογείτα πρωτίστως με βάση τα υλικά πράγματα, και όχι με ιδέες.