Πέμπτη 25 Δεκεμβρίου 2014

Πηγές της δημοκρατίας και των δικαιωμάτων του ανθρώπου και του πολίτη στον κλασικό Χριστιανισμό

Ιησούς - Επί του Όρους Ομιλία

«Μακάριοι οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι*, ὅτι αὐτῶν ἐστιν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
Μακάριοι οἱ πενθοῦντες, ὅτι αὐτοὶ παρακληθήσονται.   
μακάριοι οἱ πραεῖς, ὅτι αὐτοὶ κληρονομήσουσι τὴν γῆν. 
μακάριοι οἱ πεινῶντες καὶ διψῶντες τὴν δικαιοσύνην, ὅτι αὐτοὶ χορτασθήσονται. 
μακάριοι οἱ ἐλεήμονες, ὅτι αὐτοὶ ἐλεηθήσονται.  
μακάριοι οἱ καθαροί τῇ καρδίᾳ, ὅτι αὐτοὶ τὸν Θεὸν ὄψονται.
μακάριοι οἱ εἰρηνοποιοί, ὅτι αὐτοὶ υἱοὶ Θεοῦ κληθήσονται.   
μακάριοι οἱ δεδιωγμένοι ἕνεκεν δικαιοσύνης, ὅτι αὐτῶν ἐστιν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
μακάριοί ἐστε ὅταν ὀνειδίσωσιν ὑμᾶς καὶ διώξωσι καὶ εἴπωσι πᾶν πονηρὸν ρῆμα καθ᾿ ὑμῶν ψευδόμενοι ἕνεκεν ἐμοῦ...»

Μακάριοι αυτοί που αναγνωρίζουν τα όρια της διάνοιάς τους*, γιατί δική τους είναι η βασιλεία των ουρανών.
Μακάριοι όσοι πενθούν, γιατί αυτοί θα παρηγορηθούν.
Μακάριοι οι πράοι, γιατί αυτοί θα κληρονομήσουν τη γη.
Μακάριοι όσοι πεινούν και διψούν τη δικαιοσύνη, γιατί αυτοί θα χορταστούν με δικαιοσύνη.
Μακάριοι οι ελεήμονες, γιατί αυτοί θα ελεηθούν.
Μακάριοι οι καθαροί στην καρδιά, γιατί αυτοί θα δουν το Θεό.
Μακάριοι οι ειρηνοποιοί, γιατί αυτοί θα κληθούν γιοί Θεού.
Μακάριοι όσοι είναι καταδιωγμένοι επειδή φέρονται δίκαια, γιατί δική τους είναι η βασιλεία των ουρανών.
Μακάριοι είστε, όταν σας υβρίσουν και σας καταδιώξουν και πούν κάθε τι κακό εναντίον σας, λέγοντας ψέματα επειδή στοχεύουν εμένα...

«Υμεῖς ἐστε τὸ ἅλας τῆς γῆς· ἐὰν δὲ τὸ ἅλας μωρανθῇ, ἐν τίνι ἁλισθήσεται; εἰς οὐδὲν ἰσχύει ἔτι εἰ μὴ βληθῆναι ἔξω καὶ καταπατεῖσθαι ὑπὸ τῶν ἀνθρώπων. 
῾Υμεῖς ἐστε τὸ φῶς τοῦ κόσμου. οὐ δύναται πόλις κρυβῆναι ἐπάνω ὄρους κειμένη·»

Εσείς είστε το αλάτι της γης. Εαν όμως το αλάτι αλλοιωθεί, με τι θα το κάνουμε και πάλι αλμυρό; Σε τίποτε δεν θα αξίζει πια, παρά μόνο να πεταχτεί έξω και να το καταπατούν στη γή οι άνθρωποι.   
Εσείς είστε το φως του κόσμου. Δεν γίνεται πόλη να κρυφτεί, όταν βρίσκεται πάνω σε όρος...
«Μὴ νομίσητε ὅτι ἦλθον καταλῦσαι τὸν νόμον ἢ τοὺς προφήτας· οὐκ ἦλθον καταλῦσαι, ἀλλὰ πληρῶσαι...»
Μη νομίσετε ότι ήρθα για να καταλύσω το νόμο ή τους προφήτες. Δεν ήρθα να καταλύσω, αλλά για να εκπληρώσω...
 
«᾿Ηκούσατε ὅτι ἐρρέθη, ἀγαπήσεις τὸν πλησίον σου καὶ μισήσεις τὸν ἐχθρόν σου. 
᾿Εγὼ δὲ λέγω ὑμῖν, ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν, εὐλογεῖτε τοὺς καταρωμένους ὑμᾶς, καλῶς ποιεῖτε τοῖς μισοῦσιν ὑμᾶς καὶ προσεύχεσθε ὑπὲρ τῶν ἐπηρεαζόντων ὑμᾶς καὶ διωκόντων ὑμᾶς.  
ὅπως γένησθε υἱοὶ τοῦ πατρὸς ὑμῶν τοῦ ἐν οὐρανοῖς, ὅτι τὸν ἥλιον αὐτοῦ ἀνατέλλει ἐπὶ πονηροὺς καὶ ἀγαθοὺς καὶ βρέχει ἐπὶ δικαίους καὶ ἀδίκους.   
ἐὰν γὰρ ἀγαπήσητε τοὺς ἀγαπῶντας ὑμᾶς, τίνα μισθὸν ἔχετε; οὐχὶ καὶ οἱ τελῶναι τὸ αὐτὸ ποιοῦσι;   
καὶ ἐὰν ἀσπάσησθε τοὺς φίλους ὑμῶν μόνον, τί περισσὸν ποιεῖτε; οὐχὶ καὶ οἱ τελῶναι οὕτω ποιοῦσιν;
῎Εσεσθε οὖν ὑμεῖς τέλειοι, ὥσπερ ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς τέλειός ἐστιν».

Ακούσατε ότι ειπώθηκε: Να αγαπήσεις τον πλησίον σου και να μισήσεις τον εχθρό σου.   
Εγώ όμως σας λέω, ν' αγαπάτε και τους εχθρούς σας, να μην κακολογείτε όσους σας κακολογούν, κάντε το καλό και σ' αυτούς, να προσεύχεστε γι' αυτούς που σας βάζουν σε πειρασμό και σας καταδιώκουν, για να γίνετε γιοι του Πατέρα σας που είναι στους ουρανούς· γιατί Αυτός τον ήλιο του τον ανατέλλει πάνω σε κακούς και καλούς και βρέχει πάνω σε δίκαιους και άδικους.   
Γιατί, αν αγαπάτε μόνον όσους σας αγαπούν, ποιό το όφελος; Και οι τελώνες το ίδιο δεν κάνουν;   
Κι αν αγαπάτε μόνο τους φίλους σας, τι περισσότερο κάνετε; Και οι τελώνες το ίδιο δεν κάνουν;   
Να είστε λοιπόν εσείς τέλειοι, όπως ο Πατέρας σας ο ουράνιος είναι τέλειος.   

(Ματθ. 5, 1-48)

* Σημείωση : 
O Ιησούς ως γνωστόν δεν εκτιμούσε την έλλειψη πνεύματος και τη βραδύνοια. Ο λόγος του, όπως αποδίδεται σε όλα τα Ευαγγέλια, ήταν εύστροφος, κοφτός, ειρωνικός και παιγνιώδης, στο νόημα και στο ύφος. Είναι ο μεγαλύτερος δάσκαλος της ειρωνείας διαχρονικά στην παγκόσμια γραμματεία: «Ευκολώτερον εστι κάμηλον διά τρυπήματος ραφίδος διελθείν ή πλούσιον εις την βασιλείαν τού Θεού εισελθείν». «Μάχαιραν έδωκες, μάχαιραν θα λάβεις». Το «άρον τον κράββατόν σου και περιπάτει» μετά το θαύμα, σήμερα ακούγεται «μάζεψέ τα, στρίβε γρήγορα και να προσέχεις». Είπε ακόμη και στους μαθητές «ακμήν και υμείς ασύνετοι εστε;» (Ματθ. 15, 16, «ώστε κι εσείς ανόητοι είστε;») ενώ στους δύο μαθητές προς Εμμαούς είπε: «Ω ανόητοι και βραδείς τη καρδία» (Λουκ. 24, 25, «ω ανόητοι και βραδυκίνητοι στο νου, αργόστροφοι!») Ήθελε τον άνθρωπο ευφυή, εύστροφο, με γρήγορη αντίληψη. Προφανώς η φράση «μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι» δεν μακαρίζει τους ημιμαθείς, τους μη ευφυείς ή τους αργόστροφους, αλλά υπενθυμίζει ότι η ανθρώπινη διάνοια έχει αξεπέραστα εγγενή όρια και μακαρίζει αυτούς που το αναγνωρίζουν και πράττουν αντίστοιχα, βάζοντας την ηθική της ευθύνης ένα βήμα μπροστά από την ηθική της πεποίθησης (όπως διέκρινε τους δύο τρόπους ηθικού πράττειν ο Μαξ Βέμπερ). Η παραδοχή ότι οι άνθρωποι δεν μπορούμε να είμαστε παντογνώστες και «μικροί θεοί» είναι απόδειξη ευφυίας και όχι ψεύτικης ταπεινοφροσύνης. Κατά τα άλλα, ισχύει πάντοτε ότι «η ευφυΐα ειναι ηθική υποχρέωση» (Λάϊονελ Τρίλλινγκ).
Παύλος - Επιστολή στους Γαλάτες

«...οὐκ ἔνι ᾿Ιουδαῖος οὐδὲ ῞Ελλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδὲ ἐλεύθερος, οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ· πάντες γὰρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ». 

Δεν υπάρχει Ιουδαίος ούτε Έλληνας, δεν υπάρχει δούλος ούτε ελεύθερος, δεν υπάρχει άνδρας και γυναίκα, γιατί όλοι εσείς είστε ίσοι για τον Ιησού Χριστό

(προς Γαλάτας, 3, 28-29)
Johann Sebastian Bach, Ορατόριο των Χριστουγέννων, BWV 248 (yοutube)
Concentus Musicus Wien, διεύθ. Nikolaus Harnoncourt, Peter Schreier - τενόρος, Robert Holl - μπάσος, σολίστες της Παιδικής Χορωδίας Tolz (διεύθ. Gerhard Schmidt-Gaden)
Μέρος Πρώτο: Καντάτες No 1 - 3


Θανάσης Ν. Παπαθανασίου: Ο πάσχων Θεός, ο σύντροφος Θεός (περιοδ. «Σύναξη» - αναδημοσίευση στον ιστότοπο «Κόκκινη Πιπεριά»)

Βασίζονται οι πολιτικές ιδέες της νεοτερικότητας και η δημοκρατία στην εκκοσμίκευση των θρησκευτικών (κυρίως Χριστιανικών) ιδεών του μεσαίωνα και της όψιμης αρχαιότητας; Η αντιπαράθεση μεταξύ Καρλ Λέβιτ και Χανς Μπλούμενμπεργκ: Stephen A. McKnight, The Legitimacy of the Modern Age: The Lowith-Blumenberg Debate in Light of Recent Scholarship (pdf)


Robert M. Wallace: Progress, Secularization and Modernity: The Löwith-Blumenberg Debate   


Telos 158 (Spring 2012): Hans Blumenberg


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις 2013 - 2022

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται
Χρίστος Αλεξόπουλος: Κλιματική κρίση και κοινωνική συνοχή

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:
Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:<br>Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι
Πως η αγάπη επουλώνει τη φθορά του κόσμου

Danilo Kiš:

Danilo Kiš:
Συμβουλές σε νεαρούς συγγραφείς, και όχι μόνον

Predrag Matvejević:

Predrag Matvejević:
Ο Ρωσο-Κροάτης ανιχνευτής και λάτρης του Μεσογειακού κόσμου

Azra Nuhefendić

Azra Nuhefendić
Η δημοσιογράφος με τις πολλές διεθνείς διακρίσεις, γράφει για την οριακή, γειτονική Ευρώπη

Μάης του '36, Τάσος Τούσης

Μάης του '36, Τάσος Τούσης
Ο σκληρός Μεσοπόλεμος: η εποχή δοσμένη μέσα από τη ζωή ενός ανθρώπου - συμβόλου

Ετικέτες

«Γενιά του '30» «Μακεδονικό» 1968 1989 αειφορία Ανδρέας Παπανδρέου αντιπροσωπευτική δημοκρατία Αριστοτέλης Αρχιτεκτονική Αυστρομαρξισμός Βαλκανική Βαρουφάκης βιοποικιλότητα Βρετανία Γαλλία Γερμανία Γκράμσι Διακινδύνευση Έθνος και ΕΕ Εκπαίδευση Ελεφάντης Ενέργεια Επισφάλεια ηγεμονία ΗΠΑ Ήπειρος Θ. Αγγελόπουλος Θεοδωράκης Θεσσαλονίκη Θεωρία Συστημάτων Ιβάν Κράστεφ ιστορία Ιταλία Καντ Καρλ Σμιτ Καταναλωτισμός Κεντρική Ευρώπη Κέϋνς Κίνα Κλιματική αλλαγή Κοινοτισμός κοινωνική ανισότητα Κορνήλιος Καστοριάδης Κοσμάς Ψυχοπαίδης Κράτος Πρόνοιας Κώστας Καραμανλής Λιάκος Α. Λογοτεχνία Μάνεσης Μάξ Βέμπερ Μάρξ Μαρωνίτης Μέλισσες Μέσα «κοινωνικής» δικτύωσης Μέσα Ενημέρωσης Μεσόγειος Μεταπολίτευση Μιχ. Παπαγιαννάκης Μουσική Μπερλινγκουέρ Νεοφιλελευθερισμός Νίκος Πουλαντζάς Νίτσε Ο τόπος Οικολογία Ουκρανία Π. Κονδύλης Παγκοσμιοποίηση Παιδεία Πράσινοι Ρήγας Ρίτσος Ρωσία Σεφέρης Σημίτης Σολωμός Σοσιαλδημοκρατία Σχολή Φραγκφούρτης Ταρκόφσκι Τουρκία Τραμπ Τροβαδούροι Τσακαλώτος Τσίπρας Φιλελευθερισμός Φιλοσοφία Χαλκιδική Χέγκελ Χριστιανισμός Acemoglu/Robinson Adorno Albrecht von Lucke André Gorz Axel Honneth Azra Nuhefendić Balibar Brexit Carl Schmitt Chomsky Christopher Lasch Claus Offe Colin Crouch Elmar Altvater Ernst Bloch Ernst-W. Böckenförde Franklin Roosevelt Habermas Hannah Arendt Heidegger Jan-Werner Müller Jeremy Corbyn Laclau Le Corbusier Louis Althusser Marc Mazower Matvejević Michel Foucault Miroslav Krleža Mudde Otto Bauer PRAXIS International Ruskin Sandel Michael Strauss Leo Streeck T. S. Eliot Timothy Snyder Tolkien Ulrich Beck Wallerstein Walter Benjamin Wolfgang Münchau Zygmunt Bauman

Song for the Unification (Zbigniew Preisner -
Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube

Song for the Unification (Zbigniew Preisner - <br>Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube
Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων,
ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον...
Ἡ ἀγάπη ...πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ἐλπίζει, πάντα ὑπομένει...
Νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα·
μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη (προς Κορινθ. Α΄ 13)

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»
«Είμαι βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος αλλά μακροπρόθεσμα αισιόδοξος»

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι