Κυριακή 30 Αυγούστου 2015

Πρόσφυγες, μετανάστευση και η ενοχή της Ευρώπης

του Μάρκους Μπέκερ
  
© Der Spiegel, Markus Becker (Βρυξέλλες): Flüchtlingsmisere: Europas Schuld, 29.08.2015
  
Η Ευρώπη προτιμά να κρατά αποστάσεις από τους πολέμους, όμως εκμεταλλεύεται τις φτωχές χώρες, τσιγκουνεύεται στην αναπτυξιακή βοήθεια και γίνεται έτσι συνυπεύθυνη για το δράμα των προσφύγων.
  
Φανταστείτε πως ζείτε σε μια πόλη με 50.000 κατοίκους. Η διοίκηση του δήμου προθυμοποιείται να φιλοξενήσει στην πόλη τέσσερις πρόσφυγες. Αμέσως ξεσπάει άγρια διαμάχη για το πώς θα κατανεμηθούν οι τέσσερις πρόσφυγες στις συνοικίες της πόλης. Μετά από μήνες διαπραγματεύσεων συμφωνούν επιτέλους, αλλά μόνον για τη στέγαση των τριών προσφύγων. Για τον τέταρτο θα συνεχίσουν να διαπραγματεύονται μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Σας φαίνεται παράλογο; Όμως αυτό ακριβώς συμβαίνει σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα 28 κράτη-μέλη της συμφώνησαν τον Ιούνιο να μοιραστούν μεταξύ τους 40.000 πρόσφυγες που αποβιβάστηκαν στην Ελλάδα και στην Ιταλία μετά από επικίνδυνα και αγωνιώδη ταξίδια. Οι 40.000 είναι κάτι λιγότερο από ποσοστό δέκα τοις χιλίοις των περίπου 507 εκατομμυρίων πολιτών της ΕΕ. Ούτε καν γι' αυτό το μικρό ποσοστό δεν μπορεί να συμφωνήσει η Ευρώπη. Μέχρι τώρα, μόνον για 32.000 περίπου πρόσφυγες βρέθηκε τόπος διαμονής. 
Γευγελή, στα κλειστά τρένα. Επόμενοι σταθμοί Σερβικά σύνορα,
Ουγγαρία, Βιέννη, Βερολίνο, Κοπεγχάγη...
Όμως το παζάρεμα για το μοίρασμα δεν είναι ένα μόνον αναξιοπρεπές θέαμα. Αποκαλύπτει επίσης, πόσο έντονη είναι η πίεση που ασκεί στην Ευρώπη το ρεύμα των προσφύγων. Σύμφωνα με την υπηρεσία προστασίας των συνόρων της ΕΕ Frontex, μόνον τον Ιούλιο έφτασαν 107.000 πρόσφυγες, εκ των οποίων 50.000 στην Ελλάδα. Όμως τα κράτη της ΕΕ θα διαφωνούν μέχρι το τέλος του 2015 για την κατανομή των 8.000.
Πρόβλημα δεν είναι μόνο οι αριθμοί. Το δράμα των προσφύγων αποκάλυψε ένα πρόσωπο της Ευρώπης που πολλοί νόμιζαν πως ανήκει στο παρελθόν. Τώρα διαπιστώνουν πόσο μεγάλο λάθος έχουν κάνει. Δεν ξεχειλίζει μόνον η απλή δυσαρέσκεια. Εναντίον των προσφύγων εκδηλώνεται ρατσισμός και ωμό μίσος, σε βαθμό που εκπλήττει.
  
Αναπτυξιακή βοήθεια  που πάει στράφι

Οι πολιτικοί της Ευρώπης πρέπει να απαντήσουν, στέλνοντας ένα σήμα που να πηγαίνει πέρα ​​από την απλή αντιμετώπιση των συμπτωμάτων. Η καταπολέμηση των εγκληματιών διακινητών που εκμεταλλεύονται οικονομικά τους πρόσφυγες και η φιλοξενία των προσφύγων, ακόμη και αν ήταν πολύ γενναιόδωρη, αντιμετωπίζει μόνον το σύμπτωμα. Η καταπολέμηση των αιτίων απαιτεί συντονισμένη εξωτερική πολιτική για την ασφάλεια και για την ανάπτυξη. Για να είναι πειστική, πρέπει να έχει αντοχή και υπομονή και να δαπανήσει χρήματα.
Όμως στην καταπολέμηση των αιτίων, οι πλούσιες χώρες έχουν μέχρι στιγμής αποτύχει. Η ΕΕ είχε ανακοινώσει το 2005 ότι μέχρι το 2015 οι δαπάνες της για αναπτυξιακή βοήθεια θα αυξάνονταν στο 0,7 % του ΑΕΠ της. Ακόμη και αυτός ο ταπεινός στόχος δεν επιτεύχθηκε: Εδώ και χρόνια οι δαπάνες για αναπτυξιακή βοήθεια είναι «κολλημένες» στο 0,4 % περίπου. Μάλιστα για τις χώρες της Αφρικής νοτίως της Σαχάρας, από τις οποίες προέρχονται πολλοί πρόσφυγες, οι χώρες της ΕΕ έχουν μειώσει τις αναπτυξιακές ενισχύσεις. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, μεταξύ 2005-2013 μειώθηκαν από 18 σε 12 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο αν αφαιρέσει κανείς τον πληθωρισμό, δηλαδή συνέβη μείωση κατά το ένα τρίτο. 
Στη σύνοδο κορυφής ΕΕ-Αφρικής που θα γίνει το Νοέμβριο 2015 στη Μάλτα, η ΕΕ προτίθεται να προσφέρει περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο ευρώ επιπλέον χρήματα, για ένα Ταμείο Αρωγής της ΕΕ για την Αφρική. Είναι ένα περιορισμένο ποσό. Για την καταβολή του οι αφρικανικές χώρες πρέπει προηγουμένως να συμφωνήσουν για τον επαναπατρισμό προσφύγων, που δεν έχουν θα έχουν δικαίωμα να ζητούν άσυλο.
Σύμη: Λετονοί της ευρω-ακτοφυλακής Frontex
Βιέννη, προσωρινή διαμονή στην εκκλησία
Σχιζοφρενική συμπεριφορά αντί βιώσιμων μέτρων 
Έτσι η αναπτυξιακή βοήθεια εκφυλίζεται και αυτή σε εμπόριο συγχωροχαρτιών. Το αποτελεσματικό μέσο για να αποτραπούν τα κύματα των προσφύγων είναι πράγματι μια έξυπνη οικονομική υποστήριξη των χωρών αυτών, σχεδιασμένη ώστε να έχει επίδραση μακροχρόνια. Ωστόσο αυτή πρέπει να συνοδεύεται από περιβαλλοντικές και οικονομικές πολιτικές και από μια εξωτερική πολιτική για την ασφάλεια. Τελευταίο αλλά όχι ασήμαντο ζήτημα είναι η συμπεριφορά των καταναλωτών στις αναπτυγμένες χώρες. Συνήθως γίνοντα τα ακριβώς αντίθετα απο τα αναγκαία.
Βερολίνο, Κέντρο - Αλεξάντερπλατς
Όταν οι τυφώνες και οι πλημμύρες σκοτώνουν χιλιάδες, οι Ευρωπαϊκές χώρες μεταβιβάζουν χρηματικά ποσά ως βοήθεια στις χώρες αυτές. Όμως εξακολουθούν αμέριμνες να εκπέμπουν άφθονα αέρια του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα, κάνοντας όλο και πιο συχνές τέτοιες κλιματικές καταστροφές. Δημιουργούν νέες αγορές στις φτωχές χώρες, προκειμένου να τις πλημμυρίζουν στη συνέχεια με επιδοτούμενα προϊόντα. Αγοράζουν ευχαρίστως φτηνά ρούχα που παράγονται στις χώρες αυτές από εργαζόμενους αμειβόμενους με μισθούς πείνας. Αγαπούν τα φθηνά smartphones, όμως τα μέταλλα που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή τους εξορύσσονται στις χώρες αυτές με τρόπο που καταστρέφει ανεπανόρθωτα τη γη. Αγοράζουν εξωτικά φρούτα από χώρες που σπαταλούν τα τελευταία αποθέματα νερού τους για να τα καλλιεργήσουν. Κυττάζουν αδιάφορα τις πολεμικές συγκρούσεις που γίνονται ακριβώς έξω από την πόρτα της Ευρώπης (όπως π.χ. στη Συρία), ή μετά από μια σύντομη παρέμβαση κάνουν πως δεν τις βλέπουν (όπως π.χ. στη Λιβύη). Τα επακόλουθα αυτής της συμπεριφοράς των Ευρωπαίων πλήττουν εκείνες ακριβώς τις χώρες, των οποίων οι άνθρωποι περνούν τώρα σύνορα της Ευρώπης.
Μαδαγασκάρη: Τα δάση αφανίζονται για χάρη της εξόρυξης νικελίου και κοβαλτίου
Οι πλούσιες χώρες κερδίζουν, οι φτωχοί χάνουν
Φυσικά η Ευρώπη δεν μπορεί να αποτρέπει τον κάθε πόλεμο και να ανοικοδομεί κάθε αποτυχημένο κράτος. Όμως για τις ασταθείς και φτωχές χώρες που υποφέρουν, η Ευρώπη πρέπει να κάνει πολύ περισσότερα από όσα έκανε πριν. Όσο δεν τα κάνει, οι απελπισμένοι κάτοικοί τους θα φεύγουν προς την κατεύθυνση της ελπίδας και δεν θα μπορούν να τους συγκρατήσουν ούτε οι θάλασσες ούτε οι φράχτες· και αυτό δεν πρέπει να μας εκπλήττει.

Ο Markus Becker  (1973), από την περιοχή του Ρουρ σπούδασε ιστορικές επιστήμες, Αγγλική και Γερμανική φιλολογία στο Bochum και στο Newcastle upon Tyne. Εργάστηκε ως δημοσιογράφος σε εφημερίδες και ραδιόφωνα. Aπό το  2002 είναι πολιτικός συντάκτης του Spiegel (σήμερα ανταποκριτής στις Βρυξέλλες).
 
Άρθρα του Markus Becker στον Spiegel



  
Ο περίγυρος καταρρέει - διαδρομές προσφύγων από την Κω έως το Βερολίνο
  
   
Ιμμάνιουελ Βαλλερστάιν: “Το κέντρο δεν αντέχει”
Update 31.8.2015:
   
Πάνω από 3.000... πέρασαν τον φράχτη των 175 χλμ. μέσα σε μια μέρα 
 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις 2013 - 2022

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται
Χρίστος Αλεξόπουλος: Κλιματική κρίση και κοινωνική συνοχή

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:
Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:<br>Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι
Πως η αγάπη επουλώνει τη φθορά του κόσμου

Enrico Berlinguer (1981):

Enrico Berlinguer (1981):
Η ηθική διάσταση στην κρίση της πολιτικής

Danilo Kiš:

Danilo Kiš:
Συμβουλές σε νεαρούς συγγραφείς, και όχι μόνον

Wolfgang Münchau

Wolfgang Münchau
Ο συντάκτης οικονομικών θεμάτων Βόλφγκανγκ Μύνχάου (Financial Times - Der Spiegel)

Predrag Matvejević:

Predrag Matvejević:
Ο Ρωσο-Κροάτης ανιχνευτής και λάτρης του Μεσογειακού κόσμου

Christopher Lasch

Christopher Lasch
Ο Φρανκφουρτιανός από τη Νεμπράσκα: Δικαιοσύνη & ελπίδα απέναντι στην ιδιοτέλεια των ελίτ

Azra Nuhefendić

Azra Nuhefendić
Η δημοσιογράφος με τις πολλές διεθνείς διακρίσεις, γράφει για την οριακή, γειτονική Ευρώπη

Βαλκανική Χερσόνησος, η όμορφη

Βαλκανική Χερσόνησος, η όμορφη
Όριο της Ευρώπης, οριακή Ευρώπη

Μάης του '36, Τάσος Τούσης

Μάης του '36, Τάσος Τούσης
Ο σκληρός Μεσοπόλεμος: η εποχή δοσμένη μέσα από τη ζωή ενός ανθρώπου - συμβόλου

Στον καιρό των τσιγγάνων και της μικρής Μαρίας

Ετικέτες

«Γενιά του '30» «Μακεδονικό» 1821 1968 αειφορία αντιπροσωπευτική δημοκρατία Αριστοτέλης Αρχιτεκτονική Αυστρομαρξισμός Βαλκανική βιοποικιλότητα Βρετανία Γαλλία Γερμανία Γκράμσι Έθνος και ΕΕ Εκπαίδευση Ελεφάντης Ενέργεια Επισφάλεια Ευρωκομμουνισμός ηγεμονία ΗΠΑ Ήπειρος Θ. Αγγελόπουλος Θεοδωράκης Θεσσαλονίκη Ιβάν Κράστεφ ιστορία Ιταλία Καζαντζάκης Καταναλωτισμός Κεντρική Ευρώπη Κέϋνς Κίνα Κινηματογράφος Κλιματική αλλαγή Κοινοτισμός κοινωνική ανισότητα Κορνήλιος Καστοριάδης Κοσμάς Ψυχοπαίδης Κράτος Πρόνοιας Κώστας Καραμανλής Λιάκος Α. Λογοτεχνία Μάνεσης Μάξ Βέμπερ Μάρξ Μαρωνίτης Μέλισσες Μέσα «κοινωνικής» δικτύωσης Μέσα Ενημέρωσης Μεσόγειος Μεταπολίτευση Μιχ. Παπαγιαννάκης Μουσική Μπερλινγκουέρ Νεοφιλελευθερισμός Νίκος Πουλαντζάς Νίτσε Ο τόπος Οικολογία Π. Κονδύλης Παγκοσμιοποίηση Παιδεία Πολωνία Πράσινοι Ρήγας Ρίτσος Ρωσία Σεφέρης Σημίτης Σολωμός Σοσιαλδημοκρατία Σχολή Φραγκφούρτης Ταρκόφσκι Τουρκία Τραμπ Τροβαδούροι Τσακαλώτος Τσίπρας Φιλελευθερισμός Φιλοσοφία Χαλκιδική Χέγκελ Χριστιανισμός Acemoglu/Robinson Adorno Albrecht von Lucke André Gorz Azra Nuhefendić Balibar Brexit Carl Schmitt Chomsky Christopher Lasch Claus Offe Colin Crouch Elmar Altvater Ernst Bloch Ernst-W. Böckenförde Franklin Roosevelt Habermas Hannah Arendt Heidegger Jan-Werner Müller Jeremy Corbyn Laclau Le Corbusier Louis Althusser Marc Mazower Matvejević Michel Foucault Miroslav Krleža Mudde Otto Bauer PRAXIS International Ruskin Sandel Michael Strauss Leo Streeck T. S. Eliot Timothy Snyder Tolkien Ulrich Beck Ulrike Guérot Wallerstein Walter Benjamin Wolfgang Münchau Zygmunt Bauman

Song for the Unification (Zbigniew Preisner -
Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube

Song for the Unification (Zbigniew Preisner - <br>Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube
Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων,
ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον...
Ἡ ἀγάπη ...πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ἐλπίζει, πάντα ὑπομένει...
Νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα·
μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη (προς Κορινθ. Α΄ 13)

Ισραήλ - Παλαιστίνη: Στο τέλος της γης

Ισραήλ - Παλαιστίνη: Στο τέλος της γης
Νταβίντ Γκρόσμαν: Το πένθος του πατέρα και της Ιστορίας

Κουνκούς ή Δίας, ένας λευκός γάτος απο τη Μοσούλη

Κουνκούς ή Δίας, ένας λευκός γάτος απο τη Μοσούλη
Μια ιστορία προσφυγιάς, στη Λέσβο και στη Νορβηγία

Αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής

Αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής
Erik Stokstad («Science»): New rice variety could feed the planet without warming it

Μανιτάρια, ένα σύγχρονο ελληνικό θαύμα

Μανιτάρια, ένα σύγχρονο ελληνικό θαύμα
Τα μικροκλίματα της Ελλάδας, εξασφαλίζουν μεγάλη βιοποικιλότητα μανιταριών (Βασιλική Χρυσοστομίδου, «Καθημερινή», αναδημοσίευση «Δασαρχείο»)

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»
«Είμαι βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος αλλά μακροπρόθεσμα αισιόδοξος»

Οι φλαμουριές ανθίζουν στο Σεράγεβο

Οι φλαμουριές ανθίζουν στο Σεράγεβο
Η λογοτεχνική δημοσιογραφία στα καλύτερά της - Azra Nuhefendić

Jürgen Habermas

Jürgen Habermas
¨Ολα τα κείμενα από το περιοδικό "Blätter für deutsche und internationale Politik"
(pdf, Γερμανικά)

Ρούντι Ντούτσκε, Ραλφ Ντάρεντορφ (Φράϊμπουργκ, 1968 - H «επί της στέγης του αυτοκινήτου συνομιλία»)

Ρούντι Ντούτσκε, Ραλφ Ντάρεντορφ (Φράϊμπουργκ, 1968 - H «επί της στέγης του αυτοκινήτου συνομιλία»)
Ο ήπιος επαναστάτης χωρίς δόγμα με τον φιλελεύθερο υποστηρικτή της κοινωνικής δικαιοσύνης και του Κέϋνς - Υπερβάσεις «φραγμάτων» σε μια εποχή που η Πολιτική γραφόταν με κεφαλαίο «Π»

The Roosevelt Institute

The Roosevelt Institute
Ελεωνόρα και Φραγκλίνος Ρούσβελτ - Πολιτική για καιρούς οικονομικής κρίσης

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»

Ο εκ των υστέρων αποχαιρετισμός στον Λουκάνικο, κατά κόσμον Θόδωρο
(πέθανε τον Μάïο του 2014)

Ο εκ των υστέρων αποχαιρετισμός στον Λουκάνικο, κατά κόσμον Θόδωρο <br>(πέθανε τον Μάïο του 2014)
Ο σκύλος - σύμβολο μιας σκληρής εποχής, η προσωπικότητα του 2011 (Time)

Φιλιά εις τα παιδιά

Φιλιά εις τα παιδιά
Ένα κομμάτι Θεσσαλονίκης του χθές και του σήμερα

Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας & Ανάπτυξης:
Γιατί μεγαλώνει διαρκώς η κοινωνική ανισότητα

Christopher Lasch

Christopher Lasch
Ο καταναλωτισμός υπονομεύει τις αξίες της σταθερότητας και της αφοσίωσης, προπαγανδίζει
την καταστροφή της οικογενειακής ζωής

Jürgen Habermas - αφιέρωμα στο περιοδικό Esprit, 8/9-2015 (γαλλικά)

Jürgen Habermas - αφιέρωμα στο περιοδικό Esprit, 8/9-2015 (γαλλικά)
Βλέπει τον εαυτό του ως κοινωνιολόγο κυρίως, όμως είναι και ο «τελευταίος φιλόσοφος» ή μάλλον κάνει φιλοσοφική κοινωνιολογία και κοινωνιολογική φιλοσοφία- τι ζητά η φιλοσοφία σ' αυτούς τους δύσκολους καιρούς;

Ενρίκο Μπερλινγκουέρ

Ενρίκο Μπερλινγκουέρ
Hθικολόγος, συντηρητικός, εργατιστής, προπαγανδιστής της λιτότητας;¨Η επικριτής του καταναλωτισμού και της σπατάλης, για μια άλλη πολιτική ηθική, υπέρ του «μικρού» πολίτη;

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι