Τετάρτη, 5 Ιουνίου 2013

Μορίς Γκοντελιέ: «Ανίκανη η πολιτική ελίτ της Ελλάδας να αντιμετωπίσει τη σημερινή κατάσταση»

«Πρέπει να ξαναφτιάξετε το κράτος με πραγματική δημοκρατία»
 
Συνέντευξη του καθηγητή Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Maurice Godelier στον Τάσο Τσακίρογλου 
Εφημερίδα των Συντακτών, 2 Ιουνίου 2013)
  
Ο Γάλλος διανοητής αναγορεύθηκε επίτιμος διδάκτωρ του Τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Σε εποχή καχεξίας των ανθρωπιστικών σπουδών, ο Μορίς Γκοντελιέ ενσαρκώνει το πρότυπο του «επιστήμονα που δεν σταματά να θέτει ερωτήματα σε μια διαδρομή-προσπάθεια καλύτερης, μέσα από την κατανόηση, επικοινωνίας μεταξύ των πολιτισμών», όπως είπε στην παρουσίασή του ο Μιχάλης Μεϊμάρης. 
   
Τα τελευταία χρόνια βιώνουμε την απόλυτη κυριαρχία της οικονομίας στην κοινωνική ζωή. Πώς επηρεάζει αυτό τις κοινωνικές σχέσεις και την κοινωνική συνοχή;
Υπάρχουν όλο και λιγότερες δυνατότητες για τα άτομα να υπάρξουν έξω από τις σχέσεις της αγοράς. Η υλική βάση της ζωής του καθενός παράγεται από το καπιταλιστικό σύστημα, το οποίο είναι το πιο αναπτυγμένο σύστημα αγοράς. Υπήρχε αγορά και στην αρχαιότητα και στον Μεσαίωνα, αλλά δεν συγκρίνεται σε τίποτα με τη σημερινή αγορά, η οποία είναι ολοκληρωτικά διαβρωτική. Η κοινωνική ζωή επηρεάζεται, επίσης, λόγω της απομόνωσης των ατόμων στις δικές μας δυτικές κοινωνίες. Ετσι είναι αλήθεια ότι οι οικονομικές σχέσεις κυριαρχούν πολύ περισσότερο και όχι μόνο λόγω του ότι η υλική βάση της ζωής έχει επεκταθεί πολύ, αλλά και λόγω του ότι επιδιώκουμε την απόκτηση χρήματος. Εάν δεν έχεις χρήματα, δεν υπάρχεις. Αυτό δεν ίσχυε σε άλλες κοινωνίες. Είχαμε χρήμα, αλλά αυτό δεν αποτελούσε το κύριο κριτήριο της ύπαρξης.
Πώς βλέπετε την άνοδο ανταγωνιστικών δυνάμεων στην οικονομία, όπως οι BRICS;  
Υστερα από αιώνες αποικιοκρατίας, σήμερα η Βραζιλία, η Κίνα, η Ινδία και άλλοι είναι πραγματικοί ανταγωνιστές της Ευρώπης. Το πρόβλημα είναι ότι έχουν όλους τους όρους για την πρωταρχική συσσώρευση που υπήρξαν και στην Ευρώπη και δεν υπάρχουν πλέον. Η Ευρώπη είναι σε πολύ δύσκολη κατάσταση, καθώς η ηγεμονία της έχει εν μέρει τελειώσει. Το μέλλον για τον αιώνα μας ίσως περιέχει τον ανταγωνισμό μεταξύ τριών ή τεσσάρων ηγεμονιών.
  
Πώς βλέπουν οι χώρες αυτές τη Δύση;
Για πρώτη φορά βλέπουμε κάτι που είναι πολιτιστικό και πολιτικό. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, οι άνθρωποι στην Αίγυπτο ή στην Ινδία ήθελαν να αναπτυχθούν για να μην τους θεωρούν υπανάπτυκτους. Οι ηγέτες τους, όπως ο Νεχρού, δημιούργησαν ένα δημοκρατικό κράτος στα πρότυπα του βρετανικού συστήματος. Υπήρξε ένα είδος «εξευρωπαϊσμού» της κουλτούρας. Τώρα, αυτό που βλέπετε στην Κίνα ή στην Ινδία είναι πολύ καθαρό: λένε «θέλουμε να εκσυγχρονιστούμε χωρίς να εκδυτικιστούμε, γιατί αυτό πια έχει τελειώσει». Οι ελίτ δεν θέλουν πλέον να αντιγράφουν την Ευρώπη και τη Δύση. Θέλουν να επιστρέψουν στις ρίζες τους. Και έτσι βλέπουμε τώρα μια πολύ σημαντική πολιτιστική διαδικασία: την αναβίωση της θρησκείας. Ο Κομφούκιος, στον οποίο ο Μάο απέδιδε την καθυστέρηση της χώρας, τώρα είναι ο ηγέτης. Οι Κινέζοι φτιάχνουν ινστιτούτα για τον Κομφούκιο στο Παρίσι και σε άλλα μέρη, όπως κάνουν οι Γερμανοί με το Ινστιτούτο Γκαίτε. Στην Ινδία ο ινδουισμός δεν είναι απλώς για τις μάζες, αλλά και για τις νέες ελίτ. Η αντίδραση λοιπόν στον εκδυτικισμό παίρνει τη μορφή της επιστροφής στο παρελθόν, με την αναβίωση της θρησκείας και τη δημιουργία μιας ψευδοπαραδοσιακής κουλτούρας. Και αυτό καθαρά εναντίον της Δύσης. 
  
Πολλοί λένε ότι η Ελλάδα είναι το πειραματικό εργαστήριο του νεοφιλελευθερισμού. Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας από τη χώρα αυτές τις μέρες;
Η πολιτική ελίτ είναι πραγματικά ανίκανη να αντιμετωπίσει την κατάσταση. Γιατί; Πιθανώς γιατί στην Ελλάδα το πρόβλημα είναι πιο σύνθετο απ” ό,τι στη Γαλλία. Πρέπει κατά κάποιον τρόπο να ξαναφτιάξετε το κράτος. Μια πραγματική δημοκρατία, η οποία καταστράφηκε τις τελευταίες δεκαετίες. Υπάρχει πιθανώς μεγάλη ευθύνη στην πολιτική ελίτ. Το πρόβλημα είναι ότι με την κερδοσκοπία καταπιάστηκαν και οι απλοί άνθρωποι, καθώς οι τράπεζες προσέφεραν στο κοινό, κυρίως στη μικροαστική τάξη, την υπόσχεση μεγάλων κερδών. Τους πούλησαν το όνειρο των μεγάλων και γρήγορων κερδών. Ετσι κυριάρχησε το πνεύμα της κερδοσκοπίας σε αρκετά κοινωνικά στρώματα.
Η κουλτούρα του Homo Rapiens (Ανθρώπου Άρπαγα);
Ακριβώς. Και αυτό το πρόβλημα το αντιμετωπίζουμε τώρα, διότι εάν οι άνθρωποι πιστεύουν ότι μπορούν να βγάλουν χρήματα μόνον από κερδοσκοπικά παιχνίδια, τότε μιλάμε για διαφθορά των συνειδήσεων και της ηθικής. Πώς μπορείς να εκπαιδεύσεις τις νέες γενιές με τέτοιες αξίες; Οτι μπορείς να πλουτίσεις χωρίς να δουλεύεις; Το καπιταλιστικό σύστημα διέφθειρε τις συνειδήσεις. Στη Γαλλία έχουμε μεγαλύτερη διαφθορά και κερδοσκοπία, με τις υπεράκτιες εταιρείες κ.λπ. Αυτή είναι η σκοτεινή πλευρά του καπιταλισμού. Το μισό σύστημα είναι σκοτεινό και διεφθαρμένο. Δεν έχει καμία σχέση με τη δημοκρατία.
Βλέπετε κάποια φωτεινή πλευρά, κάποια διέξοδο απ” αυτό το αδιέξοδο;
Η κρίση στο καπιταλιστικό σύστημα αποτελεί ένδειξη δυναμισμού. Δεν βιώνουμε το τέλος του καπιταλισμού. Ζούμε μόνο μία από τις κρίσεις του. Εάν δούμε την Ιστορία, θα δούμε όλα αυτά να έχουν ξαναγίνει. Αρα δεν είναι κάτι καινούργιο, εκτός από το γεγονός ότι αυτό συμβαίνει στην Ευρώπη. Εδώ οι άνθρωποι έχουν δώσει μάχες από τον 19ο αιώνα για να φτιάξουν συνδικάτα. Το κράτος πρόνοιας επιτεύχθηκε λόγω του φόβου που ενέπνεε το σοσιαλιστικό σύστημα. Οταν όμως αυτό κατέρρευσε, εξαφανίστηκαν οι απειλές για τον καπιταλισμό.
  
Ποια η διαφορά της σημερινής με προηγούμενες κρίσεις;
Αυτό που είναι νέο είναι μια παγκόσμια κρίση που δημιουργήθηκε κυρίως από το χρηματιστικό κεφάλαιο και την κερδοσκοπία επί του χρήματος. Το σύστημα παράγει τις κρίσεις και τις χρειάζεται. Ετσι δεν είναι το τέλος του καπιταλισμού. Δεν μπορούμε ούτε να διανοηθούμε αυτό το τέλος. Αυτό που είναι αναγκαίο είναι να δώσουμε στους ανθρώπους μια φιλοσοφία για τους εαυτούς τους. Είναι απολύτως αναγκαίο να αναπτύξουμε τη δημοκρατία. Οχι μόνο δημοκρατικά κόμματα, αλλά και μια δημοκρατική κοινωνία των πολιτών. Γι” αυτό, το κράτος είναι μια κομβική λύση και για ορισμένες χώρες και το κύριο πρόβλημα. Γιατί μπορεί να καλέσει τους ανθρώπους να αντισταθούν, αν και δεν είναι πολύ συνηθισμένο να καλεί το κράτος τους πολίτες να αντισταθούν στο κεφάλαιο. Διαφορετικά οι νέες γενιές θα εγκαταλειφθούν στην ηθική του καπιταλιστικού συστήματος.
    
Αρα τι πρέπει να γίνει;

Το πρόβλημα κατ” εμέ είναι η επανοικοδόμηση της σοσιαλδημοκρατίας, όρος που σημαίνει: το κράτος είναι απαραίτητο να θέτει όρια στην αγορά και όχι όπως στις ΗΠΑ ή στην Αγγλία όπου θεώρησαν κάποια στιγμή ότι το κράτος δεν χρειάζεται παρά μόνο για στρατιωτικούς λόγους και ότι η κοινωνία θα αυτορρυθμιστεί χωρίς το κράτος. Αυτό ήταν υπερ-φιλελευθερισμός. Πρέπει να υπάρξει ένας άλλος συνδυασμός κράτους και αγοράς. Οχι με κυριαρχία της αγοράς. Γι” αυτό χρειάζεται μια αναβίωση της σοσιαλδημοκρατίας. Γιατί δεν μπορείς να περιμένεις μια κομμουνιστική επανάσταση στη Γαλλία ή στην Ευρώπη. Είναι αδύνατο. Θα πάρει χρόνο μέχρι να ξαναχτιστεί η σοσιαλδημοκρατίακαι δεν ξέρουμε τι μορφή θα πάρει.
  
Maurice Godelier, καθηγητής Κοινωνικής Ανθρωπολογίας 
Γεννήθηκε στο Καμπρέ της Γαλλίας το 1934. Είναι από τα ονόματα με τη μεγαλύτερη επίδραση στην Κοινωνική Ανθρωπολογία παγκοσμίως. Υπήρξε συνεργάτης του Κλοντ Λεβί Στρος. Διατηρεί τη θέση του καθηγητή στην Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales του Παρισιού. Διετέλεσε επιστημονικός διευθυντής του Τμήματος Επιστημών του Ανθρώπου και της Κοινωνίας του CNRS (Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας). Είναι Διευθυντής Σπουδών στην EHESS (Σχολή Ανωτάτων Σπουδών στις Κοινωνικές Επιστήμες). Έχει διακριθεί με το διεθνές βραβείο Alexander von Humboldt για τις κοινωνικές επιστήμες και με το χρυσό μετάλλιο έρευνας του CNRS. Είναι συγγραφέας πολλών βιβλίων και δεκάδων άρθρων.
   
Στα ελληνικά κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Gutenberg το δίτομο έργο του «Μαρξιστικοί ορίζοντες στην κοινωνική ανθρωπολογία», «Η θεωρία της μετάβασης στον Μαρξ» και «Το αίνιγμα του δώρου».

        

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Printfriendly

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:
Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:<br>Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι
Πως η αγάπη επουλώνει τη φθορά του κόσμου

Enrico Berlinguer (1981):

Enrico Berlinguer (1981):
Η ηθική διάσταση στην κρίση της πολιτικής

Danilo Kiš:

Danilo Kiš:
Συμβουλές σε νεαρούς συγγραφείς, και όχι μόνον

Wolfgang Münchau

Wolfgang Münchau
Ο συντάκτης οικονομικών θεμάτων Βόλφγκανγκ Μύνχάου (Der Spiegel - Financial Times)

Predrag Matvejević:

Predrag Matvejević:
Ο Ρωσο-Κροάτης ανιχνευτής και λάτρης του Μεσογειακού κόσμου

Christopher Lasch

Christopher Lasch
Ο Φρανκφουρτιανός από τη Νεμπράσκα: Δικαιοσύνη & ελπίδα απέναντι στην ιδιοτέλεια των ελίτ

Azra Nuhefendić

Azra Nuhefendić
Η δημοσιογράφος με τις πολλές διεθνείς διακρίσεις, γράφει για την οριακή, γειτονική Ευρώπη

Βαλκανική Χερσόνησος, η όμορφη

Βαλκανική Χερσόνησος, η όμορφη
Όριο της Ευρώπης, οριακή Ευρώπη

Μάης του '36, Τάσος Τούσης

Μάης του '36, Τάσος Τούσης
Ο σκληρός Μεσοπόλεμος: η εποχή δοσμένη μέσα από τη ζωή ενός ανθρώπου - συμβόλου

Στον καιρό των τσιγγάνων και της μικρής Μαρίας

Ετικέτες

1968 αειφορία Αρχιτεκτονική Αυστρομαρξισμός Βαλκανική Βαρουφάκης βιοποικιλότητα Βρετανία Γαλλία Γερμανία Γκράμσι Εκπαίδευση ΕΚΤ Ελεφάντης Ενέργεια Επισφάλεια Ευρωκομμουνισμός ΗΠΑ Ήπειρος Θεοδωράκης Θεσσαλονίκη Ιβάν Κράστεφ Ινστιτούτο Bruegel Ισπανία ιστορία Ιταλία Κέϋνς Κίνα Κινηματογράφος Κλιματική αλλαγή Κοινοτισμός κοινωνική ανισότητα Κορνήλιος Καστοριάδης Κοσμάς Ψυχοπαίδης Κύπρος Λιάκος Α. Λογοτεχνία Μάνεσης Μάξ Βέμπερ Μάρξ Μαρωνίτης Μέσα Ενημέρωσης Μεσόγειος Μιχ. Παπαγιαννάκης Μουσική Μπερλινγκουέρ Νεοναζισμός Νεοφιλελευθερισμός Νίκος Πουλαντζάς Ο τόπος Οικολογία Π. Κονδύλης Παιδεία Πολωνία Πράσινοι Προσφυγιά Ρήγας Ρίτσος Ρωσία Σεφέρης Σολωμός Σοσιαλδημοκρατία συνδικαλισμός Σχολή Φραγκφούρτης Ταρκόφσκι Τουρκία Τράπεζες Τρομοκρατία Τσίπρας Φιλελευθερισμός Φιλοσοφία Φούσκα ακινήτων Χαλκιδική Χρήστος Γιανναράς Χριστιανισμός André Gorz Azra Nuhefendić Christopher Lasch Claus Offe Colin Crouch Ernst Bloch Ernst-W. Böckenförde Fischer Franklin Roosevelt Grexit Habermas J. Augstein Krugman Laclau Le Corbusier Louis Althusser Marc Mazower Matvejević Mudde Niels Kadritzke Ralf Dahrendorf Stiglitz Streeck T. S. Eliot Ulrich Beck Ulrike Guérot Umberto Eco Wallerstein Walter Benjamin Wolfgang Münchau Žižek Zygmunt Bauman

Song for the Unification (Zbigniew Preisner -
Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube

Song for the Unification (Zbigniew Preisner - <br>Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube
Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων,
ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον...
Ἡ ἀγάπη ...πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ἐλπίζει, πάντα ὑπομένει...
Νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα·
μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη (προς Κορινθ. Α΄ 13)

Ισραήλ - Παλαιστίνη: Στο τέλος της γης

Ισραήλ - Παλαιστίνη: Στο τέλος της γης
Νταβίντ Γκρόσμαν: Το πένθος του πατέρα και της Ιστορίας

Κουνκούς ή Δίας, ένας λευκός γάτος απο τη Μοσούλη

Κουνκούς ή Δίας, ένας λευκός γάτος απο τη Μοσούλη
Μια ιστορία προσφυγιάς, στη Λέσβο και στη Νορβηγία

Luka Lisjak Gabrijelčič: Χάννα Άρεντ, τα πρώτα χρόνια

Luka Lisjak Gabrijelčič: Χάννα Άρεντ, τα πρώτα χρόνια
Hannah Arendt, zgodnja leta (στο Razpotja - Σλοβενικά)

Αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής

Αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής
Erik Stokstad («Science»): New rice variety could feed the planet without warming it

Μανιτάρια, ένα σύγχρονο ελληνικό θαύμα

Μανιτάρια, ένα σύγχρονο ελληνικό θαύμα
Τα μικροκλίματα της Ελλάδας, εξασφαλίζουν μεγάλη βιοποικιλότητα μανιταριών (Βασιλική Χρυσοστομίδου, «Καθημερινή», αναδημοσίευση «Δασαρχείο»)

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»
«Είμαι βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος αλλά μακροπρόθεσμα αισιόδοξος»

Zygmunt Bauman, Krzysztof Pomian, Marcel Gauchet, Michael Kazin

Zygmunt Bauman, Krzysztof Pomian, Marcel Gauchet, Michael Kazin
Ο 21ος αιώνας: Ένας κόσμος χωρίς την αριστερά (“Kultura Liberalna” - Πολωνία, αγγλικά)

Οι φλαμουριές ανθίζουν στο Σεράγεβο

Οι φλαμουριές ανθίζουν στο Σεράγεβο
Η λογοτεχνική δημοσιογραφία στα καλύτερά της - Azra Nuhefendić

K.S. Karol (1924 - 10 Απριλίου 2014), ο δημοσιογράφος - του Μικαέλ Λεβύ

K.S. Karol (1924 - 10 Απριλίου 2014), ο δημοσιογράφος   - του Μικαέλ Λεβύ
- «Με ποιανού το μέρος είστε κύριε Κάρολ»; - «Είμαι με τον εαυτό μου»

Jürgen Habermas

Jürgen Habermas
¨Ολα τα κείμενα από το περιοδικό "Blätter für deutsche und internationale Politik"
(pdf, Γερμανικά)

Η Ρεïχανέχ Τζαμπαρί και οι νάρκισσοι

Η Ρεïχανέχ Τζαμπαρί και οι νάρκισσοι
Φιλελεύθεροι και «μαρξιστές» νάρκισσοι της «γενιάς του '68» στη Δύση, ποτέ δεν θα καταλάβουν γιατί προτίμησε το μνήμα για να μη παραιτηθεί από την αξιοπρέπειά της. Η αδιαφορία τους είναι φυσικό επακόλουθο της ιδεολογίας και της νοοτροπίας τους

«Σταθμοί του Σταυρού», μια ταινία του Ντίτριχ Μπρίγκμαν

«Σταθμοί του Σταυρού», μια ταινία του Ντίτριχ Μπρίγκμαν
Η Μαρία ανήκει και στους δύο κόσμους, αλλά και σε κανέναν από αυτούς. Οὐ γὰρ ἔχομεν ὧδε μένουσαν πόλιν. Αντεπεξέρχεται όσο καλύτερα μπορεί στις απαιτήσεις των μεν και των δε, χωρίς να διστάζει να στηλώσει το κορμάκι της όταν διακυβεύονται οι αρχές της. Δε θέλει να τη φωτογραφίζουν, να την αναγκάζουν να ακούει ποπ μουσική, να λέει ψέματα, να αφίσταται των αξιών της. Δεν είναι ψόφιο ψάρι· πάει ενάντια στο ρεύμα. Θα θυσιάσει τη ζωή της για να μιλήσει επιτέλους ο τετράχρονος αδερφός της, που αρχίζει να θεωρείται αυτιστικός από ιατρούς και οικογένεια : μόλις ξεψυχήσει, ο αδερφός της αρχίζει να μιλάει - του Ν. Ράπτη

Ρούντι Ντούτσκε, Ραλφ Ντάρεντορφ (Φράϊμπουργκ, 1968 - H «επί της στέγης του αυτοκινήτου συνομιλία»)

Ρούντι Ντούτσκε, Ραλφ Ντάρεντορφ (Φράϊμπουργκ, 1968 - H «επί της στέγης του αυτοκινήτου συνομιλία»)
Ο ήπιος επαναστάτης χωρίς δόγμα με τον φιλελεύθερο υποστηρικτή της κοινωνικής δικαιοσύνης και του Κέϋνς - Υπερβάσεις «φραγμάτων» σε μια εποχή που η Πολιτική γραφόταν με κεφαλαίο «Π»

The Roosevelt Institute

The Roosevelt Institute
Ελεωνόρα και Φραγκλίνος Ρούσβελτ - Πολιτική για καιρούς οικονομικής κρίσης

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»

Jean Monnet's Brandy and Europe's Fate

Jean Monnet's Brandy and Europe's Fate
Οι οραματισμοί του Ζαν Μονέ για την ενωμένη Ευρώπη και η αντιμετώπιση της κρίσης
- του Strobe Talbott (The Brookings Essay)

Georg Trakl (1887-1914) - Ένας οδοιπόρος στον μαύρο άνεμο

Georg Trakl (1887-1914) - Ένας οδοιπόρος στον μαύρο άνεμο
Η ποίηση στα σκοτεινότερά της και στα καλύτερά της
Εισαγωγή, σημειώσεις, σχόλια, μετάφραση: Ιωάννα Αβραμίδου

Παναγιώτης Ιωακειμίδης: Πολιτική εξουσία και ζώα

Παναγιώτης Ιωακειμίδης: Πολιτική εξουσία και ζώα
Ένας ρόλος για τα κατοικίδια στους χώρους της εξουσίας

Ο εκ των υστέρων αποχαιρετισμός στον Λουκάνικο, κατά κόσμον Θόδωρο
(πέθανε τον Μάïο του 2014)

Ο εκ των υστέρων αποχαιρετισμός στον Λουκάνικο, κατά κόσμον Θόδωρο <br>(πέθανε τον Μάïο του 2014)
Ο σκύλος - σύμβολο μιας σκληρής εποχής, η προσωπικότητα του 2011 (Time)

Φιλιά εις τα παιδιά

Φιλιά εις τα παιδιά
Ένα κομμάτι Θεσσαλονίκης του χθές και του σήμερα

Street Art Utopia

Street Art Utopia
We declare the world as our canvas

Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας & Ανάπτυξης:
Γιατί μεγαλώνει διαρκώς η κοινωνική ανισότητα

Christopher Lasch

Christopher Lasch
Ο καταναλωτισμός υπονομεύει τις αξίες της σταθερότητας και της αφοσίωσης, προπαγανδίζει
την καταστροφή της οικογενειακής ζωής (φωτ. από τον ιστότοπο Eagainst.com)

Jürgen Habermas - αφιέρωμα στο περιοδικό Esprit, 8/9-2015 (γαλλικά)

Jürgen Habermas - αφιέρωμα στο περιοδικό Esprit, 8/9-2015 (γαλλικά)
Ο τελευταίος φιλόσοφος - τι ζητά η φιλοσοφία σ' αυτούς τους δύσκολους καιρούς;

Ενρίκο Μπερλινγκουέρ

Ενρίκο Μπερλινγκουέρ
Hθικολόγος, συντηρητικός, εργατιστής, προπαγανδιστής της λιτότητας;¨Η επικριτής του καταναλωτισμού και της σπατάλης, για μια άλλη πολιτική ηθική, για τον "μικρό" πολίτη;

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»