Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου 2013

Θά επιβιώσει ο Γερμανικός Φιλελευθερισμός μετά την κρίση;

 του Βόλφγκανγκ Μύνχάου

© Der Spiegel Online -  Neuer Liberalismus: Drei Fragen für die FDP  (25.09.2013)

Η χρηματοπιστωτική κρίση έχει θέσει τους Φιλελεύθερους μπροστά στις μεγαλύτερες διανοητικές προκλήσεις εδώ και δύο γενιές. Η κρίση προκάλεσε ανεξέλεγκτη αστοχία και αποτυχία της αγοράς - η οποία σύμφωνα με τον παλαιο-φιλελεύθερο τρόπο σκέψης δεν θα έπρεπε κάν να συμβεί. Παρήγαγε επίσης μακροοικονομική αστάθεια, η οποία επίσης δεν θα έπρεπε να υπάρχει, γιατί υποτίθεται ότι συστήματα που υπόκεινται σε κανόνες, είναι συστήματα που αυτο-διορθώνονται. Μερικοί Φιλελεύθεροι έχουν προσπαθήσει να εξηγήσουν το πρόβλημα παρακάμπτοντάς το απλώς, δηλαδή καθιστώντας υπεύθυνη για την κρίση την χαλαρή οικονομική συμπεριφορά των χωρών του Ευρώ, κάτι που δεν συμφωνεί με την πραγματικότητα. Η κρίση μαίνεται για πολύ καιρό και σχεδόν παντού στον Δυτικό κόσμο.
Δεν έχω την πρόθεση να δώσω απαντήσεις με αυτό το άρθρο, αλλά απλώς να θέσω ερωτήσεις. Για να δοθούν απαντήσεις, χρειάζεται κάτι που οι ηγετικές φυσιογνωμίες των Γερμανών Φιλελευθέρων μισούν ιδιαίτερα: Μια ανοικτή πολιτική συζήτηση για τα θεμελιώδη ζητήματα. Κάτι τέτοιο είναι εγγενώς πιο εύκολο για τους Πράσινους, σε σύγκριση με τους Φιλελεύθερους.
Πολλοί Φιλελεύθεροι μάλλον δεν γνωρίζουν ότι το σημερινό φιλελεύθερο οικονομικό δόγμα τους ήταν επίσης παράγωγο μιας άλλης κρίσης, δηλαδή της κατάρρευσης του οικονομικού φιλελευθερισμού στη δεκαετία του 1920 και στις αρχές της δεκαετίας του 1930. Η απάντηση δόθηκε στην δεκαετία του 1940 και ήταν ο Ordoliberalism της Σχολής του Freiburg, που απο τότε αποτελεί την Αγία Γραφή του σύγχρονου Γερμανικού οικονομικού φιλελευθερισμού.


Οι συντηρητικές σχολές σκέψης βρίσκονται επίσης στα τελευταία τους 
Σήμερα βρισκόμαστε μπροστά σε μια παρόμοια κατάσταση. Και πάλι μια κρίση απειλεί τον Φιλελευθερισμό. Η διαφορά είναι ότι αυτή τη φορά οι Φιλελεύθεροι δεν θέλουν να δούν το πρόβλημα. Ο Ordoliberalism τους καταδίκασε αρχικά στην αποδοχή οικονομικών θεωριών που υπόκεινται σε σταδιακές κανονιστικές δεσμεύσεις, στον μονεταρισμό της δεκαετίας του 1960 και του 1970, και στη συνέχεια σε διάφορες νεοκλασικές θεωρίες, που όλες έχουν ένα κοινό, να περιορίζουν και υποβαθμίζουν το ρόλο του κράτους ως προς την οικονομική πολιτική. Από το σημείο αυτό ακριβώς θα πρέπει να αρχίσει η συζήτηση.
Η κρίση απέδειξε κάτι που προκαλεί δυσφορία στους Φιλελεύθερους: Χωρίς το κράτος, ο παγκόσμιος χρηματοπιστωτικός τομέας θα είχε καταρρεύσει και όλος ο κόσμος θα είχε βυθιστεί σε βαθιά ύφεση. Οι Φιλελεύθεροι δεν θα έπρεπε να υποτιμούν αυτό το γεγονός ή να το παρακάμπτουν ως εξαίρεση.
Υπολογίζω επίσης, ότι και η πολιτική της Άνγκελα Μέρκελ για την αντιμετώπιση της κρίσης θα αποτύχει. Αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα στους ανθρώπους που σκέφτονται και με τον φιλελεύθερο και με τον συντηρητικό τρόπο. Ο Κεϋνσιανισμός που έχει κηρυχθεί νεκρός στη Γερμανία, έχει περιγράψει πολύ καλύτερα την οικονομική δυναμική της κρίσης, παρά η πληθώρα των συντηρητικών σχολών σκέψης, στις οποίες δεν υπάρχει πρόβλεψη για τέτοιου είδους κρίσεις. Και αυτό που δεν θα έπρεπε να υπάρχει, κηρύσσσεται στη συνέχεια και ανύπαρκτο.
Έτσι, η αύξηση της ανεργίας εκλαμβάνεται ως συνέπεια των εθελοντικών αποφάσεων τεμπέληδων ανθρώπων που δεν θέλουν να εργασθούν. Η πτώση των οικονομικών επιδόσεων εκλαμβάνεται ως συνέπεια ελεύθερων αποφάσεων των δρώντων παραγόντων. Ως επακόλουθο, καλύτερο θα ήταν να μην είχαμε κάνει τίποτε μετά την πτώχευση της Lehman Brothers. Οι συντηρητικές σχολές σκέψης είναι στα τελευταία τους, όπως και το κόμμα των Ελεύθερων Δημοκρατών (FDP). 
Ωστόσο, άν οι Φιλελεύθεροι θελήσουν να προχωρήσουν σε μια ουσιαστική συζήτηση για το μέλλον του οικονομικού φιλελευθερισμού, θα έδινα προτεραιότητα στα ακόλουθα θέματα: 
Πρώτον: Είναι ο Φιλελευθερισμός και ο Κεϋνσιανισμός συμβατοί; Υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις στις παραδοσιακές σχολές σκέψης, τις προσανατολισμένες στην προσφορά; Ποιος είναι ο ρόλος των σύγχρονων Κεντρικών Τραπεζών σε οικονομικά συστήματα με μεγάλες χρηματοοικονομικές αγορές; Μπορούν να λειτουργήσουν σ' αυτό το περιβάλλον συστήματα που βασίζονται σε δεσμευτικούς κανόνες και στην ανεξαρτησία;
Δεύτερον: Ποια είναι η επίδραση του ευρώ, το οποίο θα συνεχίσει να υποστηρίζει το κόμμα FDP; Μπορεί ο φιλελευθερισμός του εθνικού κράτους να μεταφερθεί σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, και αν ναι, πώς και με ποιούς περιορισμούς και με ποιές διευρύνσεις; Η έννοια της ανταγωνιστικότητας, για παράδειγμα, λειτουργεί για τα μικρά εθνικά κράτη, αλλά όχι για μαζικές οικονομίες, όπως της ζώνης του Ευρώ. Τι απομένει από την εθνική φιλελεύθερη πολιτική, όταν οι σημαντικές αποφάσεις μετατοπίζεται στο Ευρωπαϊκό επίπεδο ; 
Τρίτον: Πώς συμπεριφέρονται οι Φιλελεύθεροι απέναντι στην παγκοσμιοποίηση; Ποια συστήματα δημοκρατικού ελέγχου και διακρατικού συντονισμού είναι απαραίτητα για την διαχείριση της παγκοσμιοποίησης; 

Ερωτήσεις, απορίες: Και άλλα κόμματα, ιδίως οι Σοσιαλδημοκράτες, θα πρέπει να θέσουν αυτές τις ερωτήσεις. Αλλά για τους Φιλελεύθερους, είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. Ο Φιλελευθερισμός έχει μέλλον μόνον αν μπορέσει να συμβάλλει στα προβλήματα του 21ου αιώνα.  Για τον Guido Westerwelle, τον Philipp Rösler και τον Rainer Brüderle, αυτό το έργο ήταν υπερβολικά βαρύ. 
Ο νέος πρόεδρος του κόμματος FDP δεν πρέπει να απαντήσει ο ίδιος αυτές τις ερωτήσεις, αλλά θα πρέπει να τις θέσει. Στη συνέχεια, αυτό μπορεί να δώσει αποτελέσματα. Αλλά αν σχεδιάζει να συνεχίσει και πάλι ως ένα αυστηρά συντηρητικό κόμμα φορολογικών περικοπών και εξυπηρέτησης πελατειακών λόμπι, τότε θα είναι ίσως η τελευταία φορά που θα πρέπει να ασχοληθεί κανείς με αυτό το κόμμα.


O Wolfgang Münchau είναι οικονομικός συντάκτης στους Financial Times και στον Spiegel
   
Παλιότερα άρθρα του Wolfgang Münchau σ' αυτή την ιστοσελίδα: 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις 2013 - 2022

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται
Χρίστος Αλεξόπουλος: Κλιματική κρίση και κοινωνική συνοχή

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:
Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:<br>Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι
Πως η αγάπη επουλώνει τη φθορά του κόσμου

Danilo Kiš:

Danilo Kiš:
Συμβουλές σε νεαρούς συγγραφείς, και όχι μόνον

Predrag Matvejević:

Predrag Matvejević:
Ο Ρωσο-Κροάτης ανιχνευτής και λάτρης του Μεσογειακού κόσμου

Azra Nuhefendić

Azra Nuhefendić
Η δημοσιογράφος με τις πολλές διεθνείς διακρίσεις, γράφει για την οριακή, γειτονική Ευρώπη

Μάης του '36, Τάσος Τούσης

Μάης του '36, Τάσος Τούσης
Ο σκληρός Μεσοπόλεμος: η εποχή δοσμένη μέσα από τη ζωή ενός ανθρώπου - συμβόλου

Ετικέτες

«Γενιά του '30» «Μακεδονικό» 1968 1989 αειφορία Ανδρέας Παπανδρέου αντιπροσωπευτική δημοκρατία Αριστοτέλης Αρχιτεκτονική Αυστρομαρξισμός Βαλκανική Βαρουφάκης βιοποικιλότητα Βρετανία Γαλλία Γερμανία Γκράμσι Διακινδύνευση Έθνος και ΕΕ Εκπαίδευση Ελεφάντης Ενέργεια Επισφάλεια ηγεμονία ΗΠΑ Ήπειρος Θ. Αγγελόπουλος Θεοδωράκης Θεσσαλονίκη Θεωρία Συστημάτων Ιβάν Κράστεφ ιστορία Ιταλία Καντ Καρλ Σμιτ Καταναλωτισμός Κεντρική Ευρώπη Κέϋνς Κίνα Κλιματική αλλαγή Κοινοτισμός κοινωνική ανισότητα Κορνήλιος Καστοριάδης Κοσμάς Ψυχοπαίδης Κράτος Πρόνοιας Κώστας Καραμανλής Λιάκος Α. Λογοτεχνία Μάνεσης Μάξ Βέμπερ Μάρξ Μαρωνίτης Μέλισσες Μέσα «κοινωνικής» δικτύωσης Μέσα Ενημέρωσης Μεσόγειος Μεταπολίτευση Μιχ. Παπαγιαννάκης Μουσική Μπερλινγκουέρ Νεοφιλελευθερισμός Νίκος Πουλαντζάς Νίτσε Ο τόπος Οικολογία Ουκρανία Π. Κονδύλης Παγκοσμιοποίηση Παιδεία Πράσινοι Ρήγας Ρίτσος Ρωσία Σεφέρης Σημίτης Σολωμός Σοσιαλδημοκρατία Σχολή Φραγκφούρτης Ταρκόφσκι Τουρκία Τραμπ Τροβαδούροι Τσακαλώτος Τσίπρας Φιλελευθερισμός Φιλοσοφία Χαλκιδική Χέγκελ Χριστιανισμός Acemoglu/Robinson Adorno Albrecht von Lucke André Gorz Axel Honneth Azra Nuhefendić Balibar Brexit Carl Schmitt Chomsky Christopher Lasch Claus Offe Colin Crouch Elmar Altvater Ernst Bloch Ernst-W. Böckenförde Franklin Roosevelt Habermas Hannah Arendt Heidegger Jan-Werner Müller Jeremy Corbyn Laclau Le Corbusier Louis Althusser Marc Mazower Matvejević Michel Foucault Miroslav Krleža Mudde Otto Bauer PRAXIS International Ruskin Sandel Michael Strauss Leo Streeck T. S. Eliot Timothy Snyder Tolkien Ulrich Beck Wallerstein Walter Benjamin Wolfgang Münchau Zygmunt Bauman

Song for the Unification (Zbigniew Preisner -
Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube

Song for the Unification (Zbigniew Preisner - <br>Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube
Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων,
ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον...
Ἡ ἀγάπη ...πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ἐλπίζει, πάντα ὑπομένει...
Νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα·
μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη (προς Κορινθ. Α΄ 13)

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»
«Είμαι βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος αλλά μακροπρόθεσμα αισιόδοξος»

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι