από τα γραπτά της Όλγας Σελλά
(Νόρα Αναγνωστάκη: Μία ζωή αφιερωμένη στην κριτική σκέψη - «Καθημερινή» 31.12.2013
Έφυγε η Νόρα Αναγνωστάκη - περιοδικό και ιστότοπος «Ο Αναγνώστης»)
Νόρα Αναγνωστάκη
(Φωτο: Γ.Κ., Μάρτιος 1998,
σπίτι των Δ. Δασκαλόπουλου
και Μαρίας Στασινοπούλου -
από το "Εντευκτήριο")
|
«Τη Νόρα Αναγνωστάκη δεν τη διακρίνει η πληθωρικότητα. Το δημιουργικό
έργο της, αποκλειστικά κριτικό και στοχαστικό, αυτό που βλέπουμε
συγκεντρωμένο στη “Διαδρομή”, θα το ονόμαζα μινιμαλιστικό,
χρησιμοποιώντας έναν όρο της μουσικής, όχι μόνο λόγω μεγέθους, αλλά λόγω
μιας αίσθησης της οικονομίας και λόγω της επίμονης και σε βάθος
διερεύνησης ενός αρχικού σχεδίου. Το εξίσου δημιουργικό μεταφραστικό
έργο της χαρακτηρίζεται και αυτό όχι από ποσότητα, αλλά από την
εκλεκτικότητα των μεταφραστικών επιλογών της». Αυτά έγραφε, μεταξύ
πολλών άλλων, η πανεπιστημιακός Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου στο βιβλίο της
«Η γραφή και η βάσανος», για την κριτικό λογοτεχνίας, δοκιμιογράφο και
μεταφράστρια, Νόρα Αναγνωστάκη, που έφυγε από τη ζωή την τελευταία μέρα
του 2013...
Δεκαοχτώ Κείμενα 1970 |
Νόρα Αναγνωστάκη,
Μανόλης Αναγνωστάκης
(από video του Γιώργου Κορδομενίδη)
|
...Είχε οπωσδήποτε την ιδιότητα του οργανικού
διανοούμενου, ήταν δοκιμιογράφος, κριτικός λογοτεχνίας, μεταφράστρια,
μια γυναίκα που παράλληλα με τον Μανόλη Αναγνωστάκη, πορεύτηκε σε καιρούς
και σε δρόμους δύσκολους, αναζητώντας μέσα σ’ αυτούς τους δρόμους τα
ιδανικά της Αριστεράς «που είδε τον κόσμο σαν έργο τέχνης, με τελειωμένα
κι αθάνατα φτερά». Στάθηκε πάντα βράχος δίπλα στη διαδρομή του
συντρόφου της ζωής της, όχι σε δεύτερο ρόλο, όχι συμπληρωματικά, αλλά με
αυτοτέλεια και δικό της λόγο. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1930 με καταγωγή
από την Κρήτη και τη Μικρά Ασία. Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο
Αθηνών, αλλά δεν άσκησε ποτέ τη δικηγορία. Εργάστηκε ως βιβλιοπώλης στη
Θεσσαλονίκη. Υπήρξε υπεύθυνη για την παρουσίαση κειμένων λογοτεχνίας και
θεωρίας της λογοτεχνίας στο περιοδικό «Κριτική» (μελέτη σε pdf), ένα περιοδικό που
άνοιξε νέους δρόμους, σε καιρούς που ο διαφορετικός λόγος ήταν
κατακριτέος στο χώρο της Αριστεράς και το πρώτο της κείμενο αφορούσε την
ποίηση μιας άλλης μεγάλης Ελληνίδας, της Ελένης Βακαλό. Συνεργάστηκε με
τα περιοδικά «Ενδοχώρα», «Νέα Πορεία» και «Χρονικό», ενώ συμμετείχε
στην έκδοση του βιβλίου «Δεκαοκτώ κείμενα», μια τομή στην εκδοτική
ιστορία της χώρας, στα χρόνια της δικτατορίας. Το 1996 τιμήθηκε για το
σύνολο του έργου της με το Μεγάλο Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας...
Σαν χαιρετισμό, αναδημοσιεύουμε ένα απόσπασμα από το
κείμενο που είχε γράψει στα «Δεκαοκτώ κείμενα», την έκδοση που στέγασε
τους πιο προικισμένους ανθρώπους των γραμμάτων στα χρόνια της
δικτατορίας. Ενα απόσπασμα που δείχνει πολλά από τον τρόπο που σκεφτόταν
και δρούσε η Νόρα Αναγνωστάκη σε όλη της ζωή: «Τώρα, για πρώτη φορά,
βλέπω επιτέλους έναν παλμό ζωής στα λόγια μου, μέσα στην αξιοθρήνητη
ειλικρίνειά μου. Παρατηρώ ότι χρησιμοποιώ λέξεις που τις σέβομαι, τις
φοβάμαι, και δεν τις βάζω εύκολα στο στόμα μου ούτε όταν μιλώ: ανθρωπιά,
ευσυνειδησία, ειλικρίνεια. Ο,τι ακριβώς ήθελα να είχα, αλλά δεν ξέρω αν
μου δίνεται το δικαίωμα να το ισχυριστώ. Απ’ αυτήν την απολογία βγαίνει
ότι η ζυγαριά που κρατούσα είχε από τη μια μεριά το πάθος και το φόβο
κι από την άλλη την απεγνωσμένη θέληση του χρέους. Ισως αυτή η
προσπάθεια ισοζυγίσματος απέτυχε από καθαρά προσωπική μου ανεπάρκεια.
Πέρασα μεγάλες φουρτούνες για να φτάσω σ’ αυτή την ισοπεδωμένη έκφραση,
σ’ αυτό το φτωχό, κουτσουρεμένο, χιλιοψαλιδισμένο, γεμάτο από κενά
σιωπής, κείμενο, το δυσκολότερο που έχω γράψει. Σκέφτομαι πως τα έργα
του χρέους, όπως και τα έργα της φθοράς, ωριμάζουν αργά και είναι έργα
ολόκληρης ζωής».
Στο καλό, Νόρα Αναγνωστάκη.
Βιβλία της Νόρας Αναγνωστάκη, μεταφράσεις, συμμετοχές σε συλλογικά έργα
Νόρα Αναγνωστάκη: Ο ποιητής μου φορούσε κίτρινα πάνινα παπούτσια... (από αφιέρωμα του "Βήματος" στον Γιώργο Σεφέρη στις 27.02.2000, αναδημοσιευμένο στην Πολιτική Επιθεώρηση)
...και προχθές έφυγε η Μίνα Ζάννα, μια άλλη πολύ σημαντική και πολυσύνθετη προσωπικότητα που επίσης άφησε ίχνη ανεξίτηλα στη Θεσσαλονίκη: πιανίστρια, μουσικολόγος, συλλέκτρια έργων λαικής και σύγχρονης τέχνης, μαζί με τον άνδρα της Παύλο Ζάννα και τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο συνιδρύτρια και ψυχή της ιστορικής γκαλερί
της Θεσσαλονίκης «Ζήτα Μι» - Μ. Ζάννα & Σία (βλ. στην ιστοσελίδα του περιοδικού «Εντευκτήριο»)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου