Τίμοθυ Γκάρτον Ας: Πτυχές της ανισότητας - Μηδενική προσοχή, μηδενικός σεβασμός γι΄ αυτούς που «έχουν μείνει πίσω»· τους «οπισθοδρομικούς». Έτσι φουσκώνει η παλίρροια του λαϊκισμού
Εκτός από την οικονομική ανισότητα υπάρχουν και άλλες ανισότητες που τροφοδοτούν την άνοδο του δεξιού λαϊκισμού στην Ευρώπη. Πέρα από την διανομή του κοινωνικού προϊόντος, υπάρχει επίσης η διανομή της προσοχής και του σεβασμού. Στις σημερινές κοινωνίες, η προσοχή και ο σεβασμός διανέμονται και αναδιανέμονται εξαιρετικά άνισα. Μεγάλες, βασικές κοινωνικές ομάδες που παράγουν πραγματικό κοινωνικό πλούτο, αλλά και εκτεταμένες γεωγραφικές περιοχές, απολαμβάνουν εξαιρετικά μειωμένη έως μηδενική προσοχή και σεβασμό από τις πολιτικές ελίτ, τα ισχυρά μέσα ενημέρωσης και τα ευνοούμενά τους κοινωνικά στρώματα. Αυτοί, οι «προχωρημένοι» και «επιτυχημένοι», θεωρούν τους πρώτους «καθυστερημένους», «οπισθοδρομικούς»· ως ποινή γι' αυτό, τους επιβάλλουν την εγκατάλειψη και την περιφρόνηση.
Πριν ένα χρόνο, με αφορμή την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ, ο Γιούργκεν Χάμπερμας έγραφε:
«Ηοικονομική, κοινωνική και πολιτισμική “πτώση” όλο και μεγαλύτερων τμημάτων του πληθυσμού έχει επιταχυνθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε ξεσπά σε μια αντίδραση που οδηγεί τους πολίτες αυτούς προς τα δεξιά. Και που αλλού να πηγαίνανε; Αφού λείπει μια αξιόπιστη προοπτική προβεβλημένη ανοιχτά και επιθετικά, στους διαμαρτυρόμενους απομένει μόνον η απόσυρση στο κραυγαλέο ανορθολογικό».
Η παλίρροια του ακροδεξιού λαϊκισμού είναι, εκτός των άλλων, μια ακατέργαστη αντίδραση αυτών των «οπισθοδρομικών» στρωμάτων ή περιοχών στην άνιση και άδικη διανομή της βασικής πολιτισμικής-κοινωνικής αξίας: Της προσοχής, της κοινωνικής αναγνώρισης και του σεβασμού.
Γ. Ρ.
Σ'εκείνα τα σοφά και ειδήμονα πνεύματα που είχαν βιαστεί να μας διαβεβαιώσουν ότι το παγκόσμιο κύμα
λαϊκισμούβρίσκεται ήδη σε υποχώρηση, η Γερμανία απένειμε πρόσφατα ένα πολύ μεγάλο«χρυσό βατόμουρο» ως βραβείο ανοησίας. Σε
μία από τις πιο ευημερούσες χώρες του κόσμου, στην οποία λόγω της ιστορίας της (ως χώρας του Αδόλφου Χίτλερ), ο ξενοφοβικός, δεξιός εθνικισμός αποτελεί το πιο ισχυρόταμπού καιη ευρωπαϊκή ολοκλήρωση είναι
υπαρξιακή δέσμευση, ένας στους οκτώ
ψηφοφόρους στράφηκε στο ξενοφοβικό, ευρωσκεπτικιστικό, δεξιό
λαϊκιστικό κόμμαΕναλλακτική Πρόταση για τη Γερμανία (Alternative für Deutschland - AfD). Άςμάθουμε λοιπόν καλά αυτό το μάθημα: Άν θέλουμε να
καταπολεμήσουμε τον λαϊκισμό, πρέπει να καταλάβουμε ότι οι βαθιές κινητήριες δυνάμεις του είναι τόσο πολιτισμικές, όσο και οικονομικές.
Pieter Bruegel o Πρεσβύτερος: Από τις Επτά Αρετές, η Ελπίδα
Φυσικά το οικονομικό στοιχείο υπάρχει, ακόμη και στη Γερμανία. Δεν κυκλοφορούν όλοι οι Γερμανοί οδηγώντας BMW και δεν σκέφτονται όλοι τους διπλές διακοπές στη Μαγιόρκα. Ωστόσο, στη γερμανική περίπτωση, το καθαρά οικονομικό κίνητρο είναι πολύ λιγότερο σημαντικό από όσοήταν στην ψήφο υπέρτου Ντόναλντ Τραμπ και υπέρ της Brexit. Σε δημοσκόπηση που διεξήχθη για το γερμανικό τηλεοπτικό κανάλι ARD, το 95 % των ψηφοφόρων της AfD ανέφερε απειλές για τη «γερμανική γλώσσα και τον
γερμανικό πολιτισμό».Όπως συμβαίνει πάντα, υπάρχουν οι ιδιαίτερες εθνικές αιτίες. Στην
περίπτωση αυτή, τα δύο μεγαλύτερα κόμματα στο κέντρο του γερμανικού πολιτικού συστήματος, οι Σοσιαλδημοκράτες
(SPD) και οι Χριστιανοδημοκράτες (CDU), συγκατοικούσαν σε μια κυβέρνηση «μεγάλου συνασπισμού» για οκτώ από τα τελευταία 12 χρόνια. Αυτό οδήγησετουςδυσαρεστημένους ψηφοφόρους στα μικρότερα κόμματα και τα άκρα. Σε
αντίθεση με τους ηγέτες κάποιων άλλων ευρωπαϊκών κεντροδεξιών κομμάτων,
που έχουν στραφεί πιο δεξιά γιανα κερδίσουν τις λαϊκίστικες ψήφους, η
Άνγκελα Μέρκελ έμεινε αμετακίνητη
στον μετριοπαθή, πολιτισμένο, φιλελεύθερο κεντρώο πολιτικό χώρο. Στο παρελθόν την έχω επαινέσει για αυτόκαι τηνεπαινώ και πάλι τώρα. Όμως η κεντρώα ή και ελαφρώς αριστερόστροφη μετριοπάθειά της, της κόστισε ένα τίμημα. Τώρα, ηΧριστιανική Κοινωνική 'Ενωση(CSU) της Βαυαρίας - το πιο συντηρητικό αδελφό κόμμα της Χριστιανικής Δημοκρατικής 'Ενωσης (CDU) της Μέρκελ - διαμαρτύρεται έντονα ότι η πολιτική αυτή «άφησε ακάλυπτο και ευάλωτο το δεξιό πλευρό». Ωστόσο, στη Γερμανίαυπάρχει και σχίσμα Ανατολής-Δύσης:Ο
δεξιός, ξενοφοβικός λαϊκισμός απολαμβάνει αναλογικάισχυρότερη υποστήριξη σε πολλέςπεριοχές της πρώην Ανατολικής Γερμανίας.Εδώ, βλέπουμε
μια σχεδόν τέλεια συμμετρία: Εκείνες οι περιοχές στα ανατολικά, που έδωσαν τις
περισσότερες ψήφους στην Εναλλακτική (AfD), στην
πραγματικότητα έχουν τους λιγότερους μετανάστες.Αυτό το φαινόμενο στην ανατολική περιοχή της Γερμανίαςαναμφισβήτητα σχετίζεται με την
κληρονομιά 40 χρόνων που πέρασανυπό κομμουνιστικό καθεστώς (μπορούμε να το δούμε και ως ένα
είδος πολιτικο-ψυχολογικής μετατραυματικής αγχωτικής διαταραχής)·σχετίζεται όμως και τον τρόπο που έχουναλληλεπιδράσει μετά την ένωση, τα δύο άνισα μισά κομμάτια της άλλοτε διηρημένης Γερμανίας. Ωστόσο, οι σαφείς γεωγραφικοί διαχωρισμοί είναι χαρακτηριστικό και άλλων δεξιών λαϊκισμών: Η ενδοχώρα των ΗΠΑ υποστηρίζει τον Τραμπενώ η Δυτική και η Ανατολική ακτήέχουν πολύ πιο φιλελεύθερη πολιτική συμπεριφορά. Η Αγγλία - πλην Λονδίνου - υποστήριξε την Brexit, σε αντίθεση μετο κοσμοπολίτικο Λονδίνο και την φιλοευρωπαϊκή Σκωτία. Το Κόμμα του Νόμου
και της Δικαιοσύνης έχει υποστήριξη στις αγροτικές περιοχές της Πολωνίας, στις μικρές πόλεις, στα ανατολικά και
νοτιοανατολικά της χώρας, σε αντίθεση με τιςπιο φιλελεύθερες πολωνικές μεγαλουπόλειςκαι με τις δυτικές και βορειοδυτικές περιοχές. Παρόλες τις διαφορές μεταξύ αυτών των περιοχών που ψηφίζουν λαϊκίστικα,
συναντάμε παντού ένα κοινό συναίσθημα, μια κοινή δυσαρέσκεια· μοιάζουν σαν να λένε, «υπάρχουμε κι εμείς, αλλά μας αγνοείτε, μας αντιμετωπίζετεσαν να είμαστεδεύτερης κατηγορίας κομμάτια
της χώρας». Πέρα από τον χώρο και την γεωγραφία, το ίδιο ισχύει και για την κοινωνική διάσταση. Επικεντρωνόμαστε πάρα πολύ αποκλειστικά και μόνον στην αυστηρά οικονομική πτυχή της ανισότητας. Ασφαλώς, η οικονομική ανισότηταπαίζει σημαντικό ρόλο σ΄ αυτά που συμβαίνουν σε χώρες όπως η Αμερική και η
Βρετανία, όπου η παγκοσμιοποίηση υπό μιαμορφή νεοφιλελεύθερη,χρηματοπιστωτική-καπιταλιστική, έχει ως αποτέλεσμανα προικοδοτεί δυσανάλογα με κατακλυσμό πλούτου τα κορυφαίαεκατοστημόριατης κοινωνίας [π.χ. το 1 %, το 2 % ή και το 5 % του συνολικού πληθυσμού], ενώ αντίθετα, στο ασθενέστερο μισό της κοινωνίαςοι πραγματικοί μισθοί και τα πραγματικά εισοδήματα των
νοικοκυριών μένουν στάσιμα ή μειώνονται. Μαζί με την αυξανόμενη κοινωνική και οικονομική ανισότητα έρχεται ως επακόλουθο η όλο και πιο έντονηπαρακμή της ισότητας στις ευκαιρίες. Ωστόσο, αυτήη παθολογία, η επικρατούσα στις ΗΠΑ και στη Βρετανία, δεν είναι η χαρακτηριστική του λαϊκισμού στη Γερμανία ή στην Πολωνία. Πιστεύω πως πρέπει να ενδιαφερόμαστε και για τις πιο λεπτές και λιγότερο μετρήσιμες διαστάσεις της ανισότητας. Θα τις αποκαλούσα ανισότητα ως προς την προσοχή και ανισότητα ως προς τον σεβασμό.Η
προσοχή, όπως επισημαίνει ο Tim Wu στο βιβλίο του The Attention Merchants, είναι ένα από τα σημαντικότερα γενικώς αποδεκτά «μέτρα της αξίας» - κάτι σαν οιονεί «μέσο πληρωμών» - της δικής μας εποχής, της εποχής του
Διαδικτύου. Πόση προσοχή δίνουν - ή έδιναν μέχρι πρόσφατα - τα χαρακτηριστικά και επικρατούντα φιλελεύθερα Μέσα Ενημέρωσής μας, στις περιοχές και στις κοινωνικές ομάδες που «έχουν μείνει πίσω», τις «καθυστερημένες» και«οπισθοδρομικές» και, τιςεγκαταλειμμένες; Στο θεατρικό έργο [που μεταφέρθηκε στη συνέχεια επίσης στον κινηματογράφο και σε τηλοπτικές παραγωγές]του Άρθουρ Μίλλερ (Arthur Miller)Ο Θάνατος του Εμποράκου,η Λίντα, η γυναίκα του
φτωχού βιοπαλαιστή Ουίλλυ Λόμαν (Willy Loman), ξεσπά:
«Είναι κι αυτός ένας άνθρωπος και του συμβαίνει κάτι τρομερό. Του αξίζει λίγη προσοχή. Δεν είναι επιτρεπτό να ριχτεί στον τάφο του και να θαφτεί σαν γέρικο σκυλί.Λίγη προσοχή δώστε· στο κάτω-κάτω της γραφής, αξίζει η προσοχή σ' ένα τέτοιο άτομο».[βλ. το έργο στο τέλος της ανάρτησης]
Η ανισότητα ως προς την προσοχή ρίχνει μια σκιά, την ανισότητα ως προς τον σεβασμό. Ένας όρος που τον χρησιμοποιεί με σχεδόν παροιμιώδη τρόπο η λαϊκιστική Δεξιά της Πολωνίας, είναι η «αναδιανομή του γοήτρου». Είναι εκ πρώτης όψεως όρος αλλόκοτος, όμως στην πραγματικότητα εκφράζει κάτι σημαντικό. Η διανομή και αναδιανομή δεν έχει σχέση αποκλειστικά και μόνον με τα χρήματα. Και ο σεβασμός, επίσης, διανέμεται και αναδιανέμεται. Οι
κοινωνίες μας δεν τα πήγαν καθόλου καλά για ό,τι αφορά μία από τις βασικές υποσχέσεις του [παλιού, παραδοσιακού]φιλελευθερισμού, η οποία συνοψίζεται από τον
φιλόσοφο του Δικαίου Ρόναλντ Ντουόρκιν (Ronald Dworkin) ως «ισότητα στον σεβασμό και στο ενδιαφέρον» για κάθε
μέλος της κοινωνίας.
Α. Payne: Nebraska (Bruce Dern ως Woody Grant, June Squibb ως Kate Grant, Will Forte ως David Grant)
Στο
τέλος της υπέροχης ταινίας του Αλεξάντερ Πέιν (Alexander Payne) Νεμπράσκα, ο γιος ενός ταλαιπωρημένου, κουρασμένου, γέρου, λευκού ανθρώπου της εργατικής τάξης, αγοράζει
ένα ολοκαίνουργιο, ωραίο φορτηγάκι για τον πατέρα του. Ο
γέρος, οδηγώντας αργά, διασχίζει τον κεντρικό δρόμο της πόλης όπου μεγάλωσε,
απολαμβάνοντας, για πρώτη και μοναδική φορά, τις ματιές θαυμασμού των παιδικών
συντρόφων του. Προσοχή. Σεβασμός.
Αυτό, με τη σειρά του, ρίχνει βαριές σκιές στο πολιτισμικό πεδίο - που είναι τόσο σημαντικό στη Γερμανία, αλλά όχι μόνον εκεί. «Δεν αναγνωρίζω πια τη χώρα μου» είναι η χαρακτηριστική πρόταση που ακούμε από τους ψηφοφόρους του δεξιού λαϊκισμού. «On est chez nous» ήταν το αποκαλυπτικό σύνθημα των υποστηρικτών της Marine Le Pen. Προφανώς, η μετανάστευση είναι βασικός παράγοντας, ιδιαίτερα όταν συνδέεται με μια πραγματική ή φανταστική απειλή από το Ισλάμ. Σε
πρόσφατη δημοσκόπηση της Πολωνικής κοινής γνώμης, το 42 % των
ερωτηθέντων δήλωσε ότι η ισλαμική τρομοκρατία αποτελεί σοβαρή απειλή για
την εθνική ασφάλεια της Πολωνίας, παρά το γεγονός ότι η χώρα αυτή ουσιαστικά δεν έχει καθόλου μουσουλμάνοι και αρνήθηκε να δεχτεί ακόμη και το ελάχιστο της Κοινοτικής ποσόστωσης προσφύγων από τη Μέση Ανατολή.
Αλλά δεν είναι μόνο η μετανάστευση. Είναι επίσης ζητήματα όπως η άμβλωση και ο γάμος μεταξύ ομοφυλόφιλων, αλλά και αυτό
που καταγγέλλεται ως πολιτική ορθότητα, πράγμα που σημαίνει κάτι σαν «υπάρχουν πάρα
πολλά πράγματα που θεωρούνται τώρα παλιομοδίτικα και τα οποία απαγορεύεται πια να τα λέω». Και μετά, εμφανίζεται στην πολιτική σκηνή κάποιος πονηρός και αδίστακτος ηγέτης όπως ο Τραμπ, η Λε Πεν ή οι πολιτικοί της Εναλλακτικής για τη Γερμανία (AfD) και ο
ψηφοφόρος αναφωνεί: «Επιτέλους, να κάποιος που λέει τα πράγματα με το όνομά τους!» Είναι οι ηγέτες που καταγγέλουν ότι όλες οι άλλες εθνικές, θρησκευτικές και πολιτισμικές ομάδες
φαίνεται να ενθαρρύνονται να έχουν η καθεμιά την δική της πολιτική
της ταυτότητας· όλες με εξαίρεση τους αυτόχθονες, «αληθινούς» Αγγλούς, Αμερικανούς,
Πολωνούς, Γερμανούς και πάει λέγοντας, που αισθάνονται παρεμποδισμένοι και αγνοημένοι. Ο λαϊκισμός είναι η δική τους πολιτική της ταυτότητας.
Φυσικά, αυτό δεν είναι το μόνο που υπάρχει πίσω από την άνοδο του λαϊκισμού. Στην Ευρώπη, η εχθρότητα εναντίον της ΕΕ, και ιδίως εναντίων του ευρώ, είναι μια από τις σημαντικές κινητήριες δυνάμεις του. Η AfD ξεκίνησε τη σταδιοδρομία της ως κόμμα κατά του ευρώ. Όμως αυτές οι κοινωνικές και πολιτισμικές διαστάσεις είναι κοινές στους περισσότερους λαϊκισμούς - στην Ευρώπη και πέραν αυτής. Ας ακούσουμε λοιπόν την Linda Loman με προσοχή. Γιατί, άν κάνουμε λανθσσμένη διάγνωση, ποτέ δεν θα βρούμε την θεραπεία.
Ο Timothy Garton Ash, ιστορικός και πολιτικός στοχαστής, διδάσκει Ευρωπαϊκές Σπουδές στο St Antony’s College, Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης όπου έχει την έδρα Isaiah Berlin. Είναι επίσης Senior Fellow στο Hoover Institution, Πανεπιστήμιο Stanford - HΠA. Γράφει τακτικά για θέματα διεθνούς πολιτικής στον Guardian και δημοσιεύει δοκίμια στην New York Review of Books και . Πρόσφατα βιβλία του: Ten Principles for a Connected World και Facts Are Subversive: Political Writing from a Decade Without a Name
Διαβαστε παρακατω την σιωπηλη διαδικασια μετατροπης πρωην «αριστερων» σε οπαδους το οικονομισμου, τουλαχιστον.
Δεν υπήρχε άλλη εναλλακτική για να ξεφύγουν από την μιζέρια τους και να πετύχουν οι πρωην φτωχοι εσωτερικοι μεταναστες και τα παιδια των δυτικών προαστίων (Λ. Αθηνών) από την οργάνωση αρχικά στην Πανσπουδαστικη/ΠΑΣΠ,…. στην σίτιση τους αμέσως ή εμμέσως από το κράτος και στην χειραφέτηση τους, γύρω στα 35 με 40 (οι πιο τολμηροί), ώστε να παιχτεί στα 45 με 50 το «και τώρα θα δείτε», «ο γυρισμός του ξενιτεμένου» και άλλα παρόμοια.
Ο άκρατος οικονομισμός, ταιριάζει πολύ στις επιδιώξεις τους, εις βάρος της ολόπλευρης ανάπτυξης της προσωπικοτητας τους.
Στην διαδρομή, με τσίπουρα και πολλά κοψίδια αλλά και με πολύ άγχος μερικοί ήδη έφυγαν για παντα…
Οσοι αντιστεκονται -εστω και λιγο- , επειδη ειχαν ηδη ένα δικο τους δωματιο στο πατρικο τους και μια γκαρσονιερα ως φοιτητες( που πληρωναν το νοικι της αυτοι) είναι …θεοπαλαβοι » που υποσκάπτουν την επιβίωση ενός ατόμου «….οπως λεει παρακατω και η Γουέντι Μπράουν
[…] Δεν είναι η πρώτη φορά που έρχεται στην Ελλάδα, [...]. Είναι, ωστόσο, η πρώτη φορά που η Γουέντι Μπράουν, μία από τις σημαντικότερες γυναίκες στον χώρο των πολιτικών επιστημών (καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϊ) αλλά και από τις σπουδαιότερες σύγχρονες θεωρητικούς, θα καταπιαστεί με ένα θέμα όπως «Ελευθερία και αυταρχισμός – Τα δεξιά κινήματα σήμερα».
Με αυτόν τον τίτλο, η διάλεξη που θα δώσει σήμερα στο Μέγαρο (σε συνεργασία με το Birkbeck Institute for the Humanities και επιμέλεια κύκλου του Κώστα Δουζίνα) πρόκειται να αναδείξει την περίεργη συγχώνευση ελευθεριακών και αυταρχικών στελεχών στη σημερινή δεξιά ευρωατλαντική πολιτική. Πώς έγινε η Δεξιά να υπερασπίζεται μια αντιδημοκρατία υπό τον μανδύα της ατομικής και εθνικής «ελευθερίας»; […]
• Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι, όταν δίνεται η ευκαιρία στους Ευρωπαίους πολίτες να εκφραστούν στην κάλπη (δημοψηφίσματα), αντιδρούν στην επικρατούσα ευρωπαϊκή πολιτική, και την ίδια στιγμή μετακινούνται όλο και πιο ακροδεξιά;
Οι εξεγέρσεις εναντίον των νεοφιλελεύθερων πολιτικών προέρχονται σήμερα από τη Δεξιά και την Αριστερά. Απλώς έχουν διαφορετικά ονόματα και σχήματα: Brexit, εκλογή Τραμπ, το δικό σας δημοψήφισμα, το κίνημα Occupy, οι Podemos και φυσικά η αυξανόμενη δύναμη των ακροδεξιών κομμάτων σε όλο τον ευρωατλαντικό χώρο.
Είναι συχνά, αλλά όχι πάντα, εθνικιστικές, αλλά όπως βλέπουμε σε Καταλονία και ΗΠΑ μπορεί να είναι και υπο-εθνικιστικές. Οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές «ελεύθερου εμπορίου» μετασχημάτισαν τις ευκαιρίες του κεφαλαίου και την ευάλωτη θέση του εργατικού δυναμικού σε όλο τον κόσμο, υπονομεύοντας τις προσπάθειες των εθνικών κρατών και των λαών να καθορίσουν έστω και μερικώς τη δική τους πορεία.
Αυτός ο συνδυασμός επιδράσεων έχει κορυφωθεί σε τεράστιες εξεγέρσεις, αλλά όχι πάντα κατά του καπιταλισμού. Οι εξεγέρσεις μπορούν να πάνε αριστερά αλλά και δεξιά. Οταν πηγαίνουν δεξιά, θέμα το οποίο θίγει το ερώτημά σας, είναι γενικά λευκές, εθνικιστικές, ξενοφοβικές και ρατσιστικές, μετατοπίζοντας την ευθύνη για μια εκθρονισμένη λευκή εργατική και μεσαία τάξη στην παρουσία μεταναστών-προσφύγων. Αυτή η ρατσιστική, εθνικιστική απάντηση μας υπενθυμίζει ότι καθώς ο νεοφιλελευθερισμός τορπιλίζει την οικονομική κατάσταση των ευρωατλαντικών λευκών εργατών, μεταξύ άλλων, αυτοί οι τύποι δεν έρχονται ήσυχα μες στη νύχτα.
• Ποιο είναι το κενό που αφήνει γι’ αυτούς η Αριστερά;
Πρόκειται για ένα σύνθετο θέμα. Μια σύντομη απάντηση είναι ότι ο νεοφιλελευθερισμός έχει αποθαρρύνει βαθιά τη βάση -τις κοινωνικές σχέσεις, τις πρακτικές και το λεξιλόγιο – από την οποία θα ήταν πιθανή μια αριστερή απάντηση στις τρέχουσες καταστάσεις.
Πώς μπορεί ένας λαός ποτισμένος στον νεοφιλελευθερισμό επί δεκαετίες να περιμένουμε ότι θα αγκαλιάσει το αντίθετο; Πλέον, υπάρχει μόνον η αγορά. Δηλαδή, ο νεοφιλελευθερισμός δεν έχει παραγάγει μόνο την ανισότητα και την επισφάλεια. Εχει καταστρέψει τις δημοκρατικές πρακτικές και το νόημα, έχει καταργήσει τα δημόσια αγαθά, και με αυτό το νόημα του κοινού, έχει καταστρέψει τους δεσμούς και την αξία του κοινωνικού. Τα σοσιαλιστικά όνειρα δεν μπορούν εύκολα να ριζώσουν εδώ.
• Στο τελευταίο σας βιβλίο μιλάτε για την «αδήλωτη επανάσταση του νεοφιλελευθερισμού». Τι εννοείτε;
Το επιχείρημά μου στο βιβλίο είναι ότι ο νεοφιλελευθερισμός έχει πραγματοποιήσει έναν από τους μεγαλύτερους μετασχηματισμούς στην πολιτική, την κοινωνία, τα οικονομικά (συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδότησης), τις διεθνείς σχέσεις και την υποκειμενικότητα των ανθρώπων.
Μεγαλύτερο και από τη Βιομηχανική Επανάσταση τον 19ο αι. Ωστόσο, το τωρινό δεν ανακοινώθηκε ποτέ ως επανάσταση και οι περισσότεροι που επηρεάστηκαν από τον νεοφιλελευθερισμό δεν θα μπορούσαν να σας πουν τι είναι και σίγουρα δεν θα μπορούσαν να εξηγήσουν πώς επηρέασε τα πάντα – από τη μεταχείριση των προσφύγων μέχρι τη μουσική βιομηχανία.
• Στο βιβλίο μιλάτε και για τον ορθολογισμό του νεοφιλελευθερισμού.
Θυμηθείτε πως το «Δεν υπάρχει εναλλακτική λύση» (σ.σ.: TINA – There Is No Alternative) ήταν η μέθοδος της Θάτσερ για τη διατύπωση της ηθικής και οικονομικής ορθότητας των ελεύθερων αγορών και της διάλυσης των δημόσιων αγαθών. Η TINA καθιστά την κοινωνία της αγοράς -τη συμπεριφορά και τις αξίες της- αρχή παγκόσμιας πραγματικότητας.
Πώς επιτυγχάνεται αυτό; Οχι μόνο μέσω ιδεολογίας ή προπαγάνδας. Αντίθετα, όταν η διακυβέρνηση της αγοράς φτάνει σε κάθε θεσμικό όργανο καθίσταται αδύνατο να αντιταχθεί κανείς χωρίς να ακούγεται σαν ένας θεοπάλαβος που υποσκάπτει την επιβίωση ενός ατόμου.
Μόλις ο εργαζόμενος πάψει να είναι μέρος μιας μάζας (εκμεταλλευόμενων) εργοδοτών, αλλά αντίθετα είναι «επιχειρηματίας του εαυτού του», όταν ο σπουδαστής δεν είναι πλέον μέρος του σχεδίου δημόσιας εκπαίδευσης, αλλά ένας μεμονωμένος επενδυτής στο προσωπικό του μέλλον, τότε σημαίνει πως η ΤΙΝΑ σχεδόν πέτυχε. Ευτυχώς, υπάρχει πάντα το «σχεδόν»: εκεί είναι όπου η αντίστασή μας και η οικοδόμηση εναλλακτικών λύσεων έχει χώρο να αναπτυχθεί.
Αυτό είναι όπου λέμε στους μαθητές μας: αποτελεί, έστω και λίγο, πραγματικά ανθρώπινο κεφάλαιο αυτό που είστε; Είναι η ομορφιά της παραλίας που αγαπάτε κάτι παραπάνω από εμπορεύσιμο είδος; Είναι οι φτωχοί στους δρόμους απλώς τεμπέληδες ή άτυχοι;
Διαβαστε παρακατω την σιωπηλη διαδικασια μετατροπης πρωην «αριστερων» σε οπαδους το οικονομισμου, τουλαχιστον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν υπήρχε άλλη εναλλακτική για να ξεφύγουν από την μιζέρια τους και να πετύχουν οι πρωην φτωχοι εσωτερικοι μεταναστες και τα παιδια των δυτικών προαστίων (Λ. Αθηνών) από την οργάνωση αρχικά στην Πανσπουδαστικη/ΠΑΣΠ,…. στην σίτιση τους αμέσως ή εμμέσως από το κράτος και στην χειραφέτηση τους, γύρω στα 35 με 40 (οι πιο τολμηροί), ώστε να παιχτεί στα 45 με 50 το «και τώρα θα δείτε», «ο γυρισμός του ξενιτεμένου» και άλλα παρόμοια.
Ο άκρατος οικονομισμός, ταιριάζει πολύ στις επιδιώξεις τους, εις βάρος της ολόπλευρης ανάπτυξης της προσωπικοτητας τους.
Στην διαδρομή, με τσίπουρα και πολλά κοψίδια αλλά και με πολύ άγχος μερικοί ήδη έφυγαν για παντα…
Οσοι αντιστεκονται -εστω και λιγο- , επειδη ειχαν ηδη ένα δικο τους δωματιο στο πατρικο τους και μια γκαρσονιερα ως φοιτητες( που πληρωναν το νοικι της αυτοι) είναι …θεοπαλαβοι » που υποσκάπτουν την επιβίωση ενός ατόμου «….οπως λεει παρακατω και η Γουέντι Μπράουν
[…]
Δεν είναι η πρώτη φορά που έρχεται στην Ελλάδα, [...]. Είναι, ωστόσο, η πρώτη φορά που η Γουέντι Μπράουν, μία από τις σημαντικότερες γυναίκες στον χώρο των πολιτικών επιστημών (καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϊ) αλλά και από τις σπουδαιότερες σύγχρονες θεωρητικούς, θα καταπιαστεί με ένα θέμα όπως «Ελευθερία και αυταρχισμός – Τα δεξιά κινήματα σήμερα».
Με αυτόν τον τίτλο, η διάλεξη που θα δώσει σήμερα στο Μέγαρο (σε συνεργασία με το Birkbeck Institute for the Humanities και επιμέλεια κύκλου του Κώστα Δουζίνα) πρόκειται να αναδείξει την περίεργη συγχώνευση ελευθεριακών και αυταρχικών στελεχών στη σημερινή δεξιά ευρωατλαντική πολιτική. Πώς έγινε η Δεξιά να υπερασπίζεται μια αντιδημοκρατία υπό τον μανδύα της ατομικής και εθνικής «ελευθερίας»; […]
• Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι, όταν δίνεται η ευκαιρία στους Ευρωπαίους πολίτες να εκφραστούν στην κάλπη (δημοψηφίσματα), αντιδρούν στην επικρατούσα ευρωπαϊκή πολιτική, και την ίδια στιγμή μετακινούνται όλο και πιο ακροδεξιά;
Οι εξεγέρσεις εναντίον των νεοφιλελεύθερων πολιτικών προέρχονται σήμερα από τη Δεξιά και την Αριστερά. Απλώς έχουν διαφορετικά ονόματα και σχήματα: Brexit, εκλογή Τραμπ, το δικό σας δημοψήφισμα, το κίνημα Occupy, οι Podemos και φυσικά η αυξανόμενη δύναμη των ακροδεξιών κομμάτων σε όλο τον ευρωατλαντικό χώρο.
Είναι συχνά, αλλά όχι πάντα, εθνικιστικές, αλλά όπως βλέπουμε σε Καταλονία και ΗΠΑ μπορεί να είναι και υπο-εθνικιστικές. Οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές «ελεύθερου εμπορίου» μετασχημάτισαν τις ευκαιρίες του κεφαλαίου και την ευάλωτη θέση του εργατικού δυναμικού σε όλο τον κόσμο, υπονομεύοντας τις προσπάθειες των εθνικών κρατών και των λαών να καθορίσουν έστω και μερικώς τη δική τους πορεία.
Αυτός ο συνδυασμός επιδράσεων έχει κορυφωθεί σε τεράστιες εξεγέρσεις, αλλά όχι πάντα κατά του καπιταλισμού. Οι εξεγέρσεις μπορούν να πάνε αριστερά αλλά και δεξιά. Οταν πηγαίνουν δεξιά, θέμα το οποίο θίγει το ερώτημά σας, είναι γενικά λευκές, εθνικιστικές, ξενοφοβικές και ρατσιστικές, μετατοπίζοντας την ευθύνη για μια εκθρονισμένη λευκή εργατική και μεσαία τάξη στην παρουσία μεταναστών-προσφύγων. Αυτή η ρατσιστική, εθνικιστική απάντηση μας υπενθυμίζει ότι καθώς ο νεοφιλελευθερισμός τορπιλίζει την οικονομική κατάσταση των ευρωατλαντικών λευκών εργατών, μεταξύ άλλων, αυτοί οι τύποι δεν έρχονται ήσυχα μες στη νύχτα.
• Ποιο είναι το κενό που αφήνει γι’ αυτούς η Αριστερά;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρόκειται για ένα σύνθετο θέμα. Μια σύντομη απάντηση είναι ότι ο νεοφιλελευθερισμός έχει αποθαρρύνει βαθιά τη βάση -τις κοινωνικές σχέσεις, τις πρακτικές και το λεξιλόγιο – από την οποία θα ήταν πιθανή μια αριστερή απάντηση στις τρέχουσες καταστάσεις.
Πώς μπορεί ένας λαός ποτισμένος στον νεοφιλελευθερισμό επί δεκαετίες να περιμένουμε ότι θα αγκαλιάσει το αντίθετο; Πλέον, υπάρχει μόνον η αγορά. Δηλαδή, ο νεοφιλελευθερισμός δεν έχει παραγάγει μόνο την ανισότητα και την επισφάλεια. Εχει καταστρέψει τις δημοκρατικές πρακτικές και το νόημα, έχει καταργήσει τα δημόσια αγαθά, και με αυτό το νόημα του κοινού, έχει καταστρέψει τους δεσμούς και την αξία του κοινωνικού. Τα σοσιαλιστικά όνειρα δεν μπορούν εύκολα να ριζώσουν εδώ.
• Στο τελευταίο σας βιβλίο μιλάτε για την «αδήλωτη επανάσταση του νεοφιλελευθερισμού». Τι εννοείτε;
Το επιχείρημά μου στο βιβλίο είναι ότι ο νεοφιλελευθερισμός έχει πραγματοποιήσει έναν από τους μεγαλύτερους μετασχηματισμούς στην πολιτική, την κοινωνία, τα οικονομικά (συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδότησης), τις διεθνείς σχέσεις και την υποκειμενικότητα των ανθρώπων.
Μεγαλύτερο και από τη Βιομηχανική Επανάσταση τον 19ο αι. Ωστόσο, το τωρινό δεν ανακοινώθηκε ποτέ ως επανάσταση και οι περισσότεροι που επηρεάστηκαν από τον νεοφιλελευθερισμό δεν θα μπορούσαν να σας πουν τι είναι και σίγουρα δεν θα μπορούσαν να εξηγήσουν πώς επηρέασε τα πάντα – από τη μεταχείριση των προσφύγων μέχρι τη μουσική βιομηχανία.
• Στο βιβλίο μιλάτε και για τον ορθολογισμό του νεοφιλελευθερισμού.
Θυμηθείτε πως το «Δεν υπάρχει εναλλακτική λύση» (σ.σ.: TINA – There Is No Alternative) ήταν η μέθοδος της Θάτσερ για τη διατύπωση της ηθικής και οικονομικής ορθότητας των ελεύθερων αγορών και της διάλυσης των δημόσιων αγαθών. Η TINA καθιστά την κοινωνία της αγοράς -τη συμπεριφορά και τις αξίες της- αρχή παγκόσμιας πραγματικότητας.
Πώς επιτυγχάνεται αυτό; Οχι μόνο μέσω ιδεολογίας ή προπαγάνδας. Αντίθετα, όταν η διακυβέρνηση της αγοράς φτάνει σε κάθε θεσμικό όργανο καθίσταται αδύνατο να αντιταχθεί κανείς χωρίς να ακούγεται σαν ένας θεοπάλαβος που υποσκάπτει την επιβίωση ενός ατόμου.
Μόλις ο εργαζόμενος πάψει να είναι μέρος μιας μάζας (εκμεταλλευόμενων) εργοδοτών, αλλά αντίθετα είναι «επιχειρηματίας του εαυτού του», όταν ο σπουδαστής δεν είναι πλέον μέρος του σχεδίου δημόσιας εκπαίδευσης, αλλά ένας μεμονωμένος επενδυτής στο προσωπικό του μέλλον, τότε σημαίνει πως η ΤΙΝΑ σχεδόν πέτυχε. Ευτυχώς, υπάρχει πάντα το «σχεδόν»: εκεί είναι όπου η αντίστασή μας και η οικοδόμηση εναλλακτικών λύσεων έχει χώρο να αναπτυχθεί.
Αυτό είναι όπου λέμε στους μαθητές μας: αποτελεί, έστω και λίγο, πραγματικά ανθρώπινο κεφάλαιο αυτό που είστε; Είναι η ομορφιά της παραλίας που αγαπάτε κάτι παραπάνω από εμπορεύσιμο είδος; Είναι οι φτωχοί στους δρόμους απλώς τεμπέληδες ή άτυχοι;
[…]
http://www.efsyn.gr/arthro/se-katalonia-kai-ipa-anadeihthikan-oi-ypo-ethnikistes