Παρασκευή 22 Μαρτίου 2019

Σε τί σειρά κατατάσσεται η Ελλάδα ως προς τον «Δείκτη Ευδαιμονίας»; ΟΗΕ - World Happiness Report 2019

Μόλις δημοσιεύτηκε η παγκόσμια έρευνα του έτους 2019 για το πόσο ευτυχισμένες αισθάνονται οι κοινωνίες του πλανήτη (World Happiness Report 2019, ολόκληρος σε pdf), η οποία κάθε χρόνο διεξάγεται από το Δίκτυο Βιώσιμης Εξέλιξης (Sustainable Development Solutions Network) του ΟΗΕ. Είναι αυτό που σ' άλλες εποχές, όταν μετρούσε το εύ ζήν, θα ονομαζόνταν στην ελληνική γλώσσα «Σύνθετος Δείκτης Ευδαιμονίας». Ή κάπως έτσι.
Αυτή τη φορά, πρώτη χώρα στην κατάταξη είναι η Φινλανδία, με τάση ανοδική, ακολουθούμενη από - ποιές άλλες; - λοιπές Σκανδιναβικές χώρες, μερικές άλλες βορειο- ή κεντροευρωπαικές, τον Καναδά, τη Νέα Ζηλανδία. 
Η Ελλάδα κατατάσσεται στην 82η θέση, στην ίδια πάνω-κάτω κατηγορία με την Τουρκία, τη Μαλαισία, το Χονγκ-Κονγκ, από τις ευρωπαϊκές τη Λευκορωσία, τη Βοσνία & Ερζεγοβίνη και - ποιά άλλη; - τη βορειοδυτική μας γείτονα που ονομάζεται πια Βόρεια Μακεδονία, την οποία τόσο υποτιμούμε, μολονότι ως κοινωνίες που αντιμετωπίζουν κρίση αξιών και μελλοντικών προσανατολισμών, από αρκετές απόψεις μοιάζουμε σαν δυό στάλες νερό.
Οι ΗΠΑ κατατάσσονται σε θέση όχι αξιοζήλευτη, άν γίνει σύγκριση με τα «λεφτά» και με τα εθνικά μεγαλεία. Και η τάση τους είναι σταθερά πτωτική: Από την 18η θέση έπεσαν στην 19η.
Ήδη στις ΗΠΑ σχολιάζουν με αυτοσαρκαστική κακεντρέχεια για το κοινωνικό, οικονομικό και πολιτικό τους σύστημα - ίσως και για τον τρόπο ζωής τους: «Άν θέλουμε ευτυχία στη ζωή μας, μήπως είναι καιρός  να μεταναστεύσουμε στη Σκανδιναβική Ευρώπη»;
Όχι αξιοζήλευτη και η κατάταξη μερικών άλλων χωρών με μεγάλα ΑΕΠ.
Όποια άποψη ή επιφυλάξεις και άν έχει κανείς για τις κοινωνιολογικές έρευνες που ποσοτικοποιούν και επεξεργάζονται με στατιστικές μεθόδους ως big data μεγέθη που δηλώνουν προσωπική (δηλαδή υποκειμενική) αντίληψη ενός μεγάλου πλήθους ανθρώπων, αδιαμφισβήτητο είναι ένα: Οι αριθμοί δεν λένε ψέμματα, εκτός άν είναι «πειραγμένοι». Θυμάται κανείς το ανόητο (ή μήπως κουτοπόνηρο;) σύνθημα «δεν έχουν σημασία οι αριθμοί, αλλά οι άνθρωποι»; Θυμάται κανείς τι λεγόταν περί «ισχυρής Ελλάδας» στην εποχή του γιαλαντζί εκσυγχρονισμού - με Πάγκαλους, Τσουκάτους και άλλους ισχυρούς Έλληνες και πανίσχυρους χαρακτήρες; Η οποία, βέβαια, αποδείχτηκε στην πράξη τόσο ισχυρή Ελλάδα, ώστε μέσα σε λίγα χρόνια, και αφού άλλοι, ακόμη πιο ισχυροί χαρακτήρες, την «επανίδρυσαν ως κράτος», βρέθηκε να παλεύει με τη Μαλαισία για λίγη ευτυχία.
Όμως το πιό σημαντικό εύρημα για μας τους Έλληνες κρύβεται στις λεπτομέρειες όπως ο διάολος: Στους ποσοτικοποιημένους
επιμέρους δείκτες «γενναιοδωρία», «ελευθερία του ατόμου να βιώσει τη ζωή όπως θα επέλεγε το ίδιο», «εικόνα που σχηματίζει ο πολίτης για την επικρατούσα διαφθορά», αλλά και «κοινωνική στήριξη», η Ελλάδα βυθίζεται σε άπατα βάθη. Εκεί που πέφτουν πολύ λίγες άλλες χώρες.
Οι θρυλούμενες κοινωνικές αρετές μας; Τα παραδοσιακά στηρίγματά μας; Η οικογένεια, εκτός από αναγκαστικό καταφύγιο, τώρα γίνεται ταυτόχρονα και παγίδα για τους νεότερους. Τους συντοπίτες τους θυμούνται πια οι κυνηγοί πελατών μόνον στα πανηγύρια και στις εκλογές. Η αλληλεγγύη, που πάντα ήταν και άλλοθι για πράγματα αναξιοπρεπή, έγινε ακόμη πιο πολύ παρεοκρατία συν κακοψυχία και μίσος για τον πιο αδύναμο, με οδηγό το «ο θάνατός σου η ζωή μου» και «καθένας είναι άξιος της μοίρας του». Το λεγόμενο κράτος πρόνοιας, στην Ελλάδα ήταν πάντα διεστραμμένο· αλλά γι' αυτό το τελευταίο, το ερώτημα για ποιούς και για τί είναι πλέον αυτονόητο, από τη στιγμή που εκτός από πολλά άλλα αναξιοπρεπή πράγματα, κατέληξε να αναδιανέμει ανάστροφα, μέσω των δικαστηρίων, να παίρνει από τους έχοντες ανάγκη και να δίνει στους μή έχοντες ανάγκη. Τελικά, το ερώτημα είναι αναπόφευκτο: Τί είναι και τί ήταν οι λεγόμενες αρετές της κοινωνικής συνοχής των Ελλήνων;
«A history only of departed things
Or a mere fiction of what never was?»
«Νὰ εἶναι µόνο ἱστορία αὐτῶν ποὺ πέρασαν
Εἴτε ἁπλὸς µύθος, πράγµατα ποὺ δὲν ἔγιναν ποτέ;»
(Ο William Wordsworth στο μεγάλο ποίημα «The Excursion», Πρόλογος στην έκδοση του 1814, στίχοι 47-54 που πρόχειρα αποδίδονται εδώ, αναρωτιόταν βέβαια αντίστροφα: με αισιόδοξη πίστη σε αρετές, όχι με θλίψη για ξεπεσμούς)
Ευτυχώς μας σώζει κάπως ο δείκτης «προσδόκιμο υγιούς ζωής».
Μικρή και εύθραυστη παρηγοριά. Πόσο θα αντέξουν άραγε οι δύστυχες οι ευεργετικές για την υγεία πλευρές του κλίματος που επικρατεί στα δικά μας γεωγραφικά πλάτη και μήκη; Πόσο θα επανεκτιμήσουν άραγε οι επόμενες γενεές τη λεγόμενη μεσογειακή διατροφή και τον υπαίθριο τρόπο ζωής και κίνησης των γενεών που έχουν ήδη φύγει; Αυτά που εμείς, οι ώριμοι και «επιτυχώς γηράσκοντες», ήδη εγκαταλείψαμε...
Γ. Ρ. 
 Ολόκληρη η έρευνα World Happiness Report 2019

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις 2013 - 2022

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται
Χρίστος Αλεξόπουλος: Κλιματική κρίση και κοινωνική συνοχή

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:
Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:<br>Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι
Πως η αγάπη επουλώνει τη φθορά του κόσμου

Danilo Kiš:

Danilo Kiš:
Συμβουλές σε νεαρούς συγγραφείς, και όχι μόνον

Predrag Matvejević:

Predrag Matvejević:
Ο Ρωσο-Κροάτης ανιχνευτής και λάτρης του Μεσογειακού κόσμου

Azra Nuhefendić

Azra Nuhefendić
Η δημοσιογράφος με τις πολλές διεθνείς διακρίσεις, γράφει για την οριακή, γειτονική Ευρώπη

Μάης του '36, Τάσος Τούσης

Μάης του '36, Τάσος Τούσης
Ο σκληρός Μεσοπόλεμος: η εποχή δοσμένη μέσα από τη ζωή ενός ανθρώπου - συμβόλου

Ετικέτες

«Γενιά του '30» «Μακεδονικό» 1968 1989 αειφορία Ανδρέας Παπανδρέου αντιπροσωπευτική δημοκρατία Αριστοτέλης Αρχιτεκτονική Αυστρομαρξισμός Βαλκανική Βαρουφάκης βιοποικιλότητα Βρετανία Γαλλία Γερμανία Γκράμσι Διακινδύνευση Έθνος και ΕΕ Εκπαίδευση Ελεφάντης Ενέργεια Επισφάλεια ηγεμονία ΗΠΑ Ήπειρος Θ. Αγγελόπουλος Θεοδωράκης Θεσσαλονίκη Θεωρία Συστημάτων Ιβάν Κράστεφ ιστορία Ιταλία Καντ Καρλ Σμιτ Καταναλωτισμός Κεντρική Ευρώπη Κέϋνς Κίνα Κλιματική αλλαγή Κοινοτισμός κοινωνική ανισότητα Κορνήλιος Καστοριάδης Κοσμάς Ψυχοπαίδης Κράτος Πρόνοιας Κώστας Καραμανλής Λιάκος Α. Λογοτεχνία Μάνεσης Μάξ Βέμπερ Μάρξ Μαρωνίτης Μέλισσες Μέσα «κοινωνικής» δικτύωσης Μέσα Ενημέρωσης Μεσόγειος Μεταπολίτευση Μιχ. Παπαγιαννάκης Μουσική Μπερλινγκουέρ Νεοφιλελευθερισμός Νίκος Πουλαντζάς Νίτσε Ο τόπος Οικολογία Ουκρανία Π. Κονδύλης Παγκοσμιοποίηση Παιδεία Πράσινοι Ρήγας Ρίτσος Ρωσία Σεφέρης Σημίτης Σολωμός Σοσιαλδημοκρατία Σχολή Φραγκφούρτης Ταρκόφσκι Τουρκία Τραμπ Τροβαδούροι Τσακαλώτος Τσίπρας Φιλελευθερισμός Φιλοσοφία Χαλκιδική Χέγκελ Χριστιανισμός Acemoglu/Robinson Adorno Albrecht von Lucke André Gorz Axel Honneth Azra Nuhefendić Balibar Brexit Carl Schmitt Chomsky Christopher Lasch Claus Offe Colin Crouch Elmar Altvater Ernst Bloch Ernst-W. Böckenförde Franklin Roosevelt Habermas Hannah Arendt Heidegger Jan-Werner Müller Jeremy Corbyn Laclau Le Corbusier Louis Althusser Marc Mazower Matvejević Michel Foucault Miroslav Krleža Mudde Otto Bauer PRAXIS International Ruskin Sandel Michael Strauss Leo Streeck T. S. Eliot Timothy Snyder Tolkien Ulrich Beck Wallerstein Walter Benjamin Wolfgang Münchau Zygmunt Bauman

Song for the Unification (Zbigniew Preisner -
Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube

Song for the Unification (Zbigniew Preisner - <br>Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube
Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων,
ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον...
Ἡ ἀγάπη ...πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ἐλπίζει, πάντα ὑπομένει...
Νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα·
μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη (προς Κορινθ. Α΄ 13)

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»
«Είμαι βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος αλλά μακροπρόθεσμα αισιόδοξος»

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι