Τετάρτη 7 Αυγούστου 2013

Εστίαση στο παρελθόν;

 του Κίμωνα Χατζημπίρου
 
δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα "Μεταρρύθμιση" (7 Αυγ. 2013)
αναδημοσίευση Real PolitiksΠολιτική Επιθεώρηση 


Σύμφωνα με το λεξικό Μπαμπινιώτη, εστίαση είναι η επικέντρωση σε κάτι, η σύγκλιση ενός ενδιαφέροντος, μιας δράσης ή μιας φωτεινής δέσμης. Έστω και αν αδόκιμα ίσως χρησιμοποιείται στη σημερινή επικαιρότητα ο όρος με την έννοια της «προσφοράς (ομαδικού) γεύματος», η μείωση του ΦΠΑ επί της εστίασης, συνιστά ένα καίριο στοίχημα αντιστροφής του κλίματος και ανάκαμψης των κυβερνητικών προσδοκιών για πολιτικά ανεκτό φθινόπωρο.


Βέβαια, η μείωση του ΦΠΑ των εστιατορίων στη μέση της τουριστικής περιόδου, μάλλον δεν θα προσθέσει στα έσοδα που περιμένει το κράτος από την τουριστική δραστηριότητα. Εκατομμύρια ξένοι τουρίστες θα ξοδέψουν το υπόλοιπο καλοκαίρι λιγότερα για φαγητό. Άρα, σε ό,τι αφορά τα οικονομικά, η επίδραση του μέτρου θα είναι πιθανώς αρνητική, η δε συμβολή του στην αύξηση του τουρισμού, αμφίβολη. Η επιθυμητή εξέλιξη εντοπίζεται κυρίως στην βελτίωση της κοινωνικής ψυχολογίας, στην επικράτηση της αίσθησης ότι η λιτότητα (στην κυριολεξία) μειώνεται και ότι επιτέλους διαφαίνεται δυνατότητα επιστροφής στην προηγούμενη ανεμελιά.

Αν το θεμελιώδες πρόβλημα της οικονομίας ήταν ότι ο τόπος κατάντησε να παράγει ελάχιστα βιομηχανικά και αγροτικά προϊόντα, αν ο βασικός στόχος ενός προγράμματος ανάκαμψης ήταν να δρομολογηθεί μια έντονη παραγωγική προσπάθεια, τότε η αποτυχία της πολιτικής που εφαρμόστηκε, είναι προφανής. Η κοινωνία δεν κατάλαβε το πρόβλημα, ούτε κινητοποιήθηκε για τον στόχο. Τα μοντέλα λυσιτελών κοινωνιών, όπου η οργάνωση ανταγωνιστικής παραγωγής με σκληρή εργασία αποσκοπεί κατά πρώτο λόγο στην εξαγωγή προϊόντων, δεν είναι επιθυμητά στην Ελλάδα. Μια κοινωνία που κυριαρχείται από καταναλωτική αδηφαγία, χωρίς να είναι αντίστοιχα παραγωγική, μια κοινωνία ταβερνομανής, τηλεορασομανής, αυτοκινητομανής, τηλεφωνομανής, φαρμακομανής, επιδειξιομανής, αρνείται να αντιληφθεί ότι οι τηλεοράσεις, τα τηλέφωνα, τα αυτοκίνητα, τα καύσιμα, τα σινιέ ρούχα και η πλειονότητα τροφίμων και φαρμάκων εισάγονται, ότι παράγονται κάπου αλλού, από κάποιους σκληρά εργαζόμενους. Αντί να συνειδητοποιήσει την αδήριτη πραγματικότητα, εστιάζει στην προσμονή φθηνότερης εστίασης. Μετά από τέσσερα χρόνια κρίσης, η αυτογνωσία παραμένει στα αζήτητα, το κοινωνικό υποκείμενο δεν θέλει να καταλάβει. Εστίαση λοιπόν στις πατροπαράδοτες συνήθειες, εστίαση στην δυνατότητα να το ξαναρίξουμε «έξω» όπως στο παρελθόν, εστίαση στον εξορκισμό της λιτότητας.


Υ.Γ. Προφητικός ο Π. Κονδύλης, έγραφε το 1992: «Η συντριπτική πλειονότητα του ελληνικού λαού όλων των κοινωνικών στρωμάτων έχει... τη νοοτροπία και την πρακτική του παρασιτικού καταναλωτισμού...Ο όρος «παρασιτικός καταναλωτισμός» χρησιμοποιείται εδώ στην κυριολεξία του, για να δηλώσει ότι η σημερινή Ελλάδα, όντας ανίκανη να παραγάγει η ίδια όσα καταναλώνει και μην έχοντας αρκετή αυτοσυγκράτηση - και αξιοπρέπεια - ώστε να μην καταναλώνει περισσότερα απ’ όσα μπορεί να παραγάγει η ίδια, προκειμένου να καταναλώσει, παρασιτεί, και μάλιστα σε διπλή κατεύθυνση: Παρασιτεί στο εσωτερικό, όπου υποθηκεύει τους πόρους του μέλλοντος μετατρέποντάς τους σε τρέχοντα τοκοχρεολύσια, και παρασιτεί προς τα έξω, έχοντας επίσης δανεισθεί υπέρογκα ποσά όχι για να κάνει επενδύσεις μελλοντικά καρποφόρες, αλλά κυρίως για να πληρώσει με αυτά τεράστιες ποσότητες καταναλωτικών αγαθών, τις οποίες και πάλι εισήγαγε από το εξωτερικό...
Ο παρασιτικός καταναλωτισμός, όπως τον ορίσαμε παραπάνω, προκάλεσε μια τέτοια διασπάθιση πόρων, ιδιαίτερα στην δεκαετία του 1980, ώστε η στενότητα των πόρων θα ακολουθεί στο εξής, και για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, την ελληνική εθνική πολιτική σαν βαριά σκιά... Οι σημερινές και οι αναπόδραστες αυριανές προσπάθειες του «πολιτικού κόσμου» για την λύση αυτού του πιεστικού προβλήματος, δεν αποτελούν διαρθρωτική του αντιμετώπιση, παρά κατά βάθος αποσκοπούν στην δημιουργία συνθηκών πρόσκαιρης ανακούφισης, που θα επιτρέψουν ξανά την ανακύκλωση του προηγούμενου φαύλου παιγνιδιού...».



O Κίμων Χατζημπίρος είναι φυσικός (Πανεπιστημίου Αθηνών) με μεταπτυχιακές σπουδές Πληροφορικής και Οικολογίας στη Γαλλία. Είναι αναπληρωτής καθηγητής στο ΕΜΠ με αντικείμενα διδασκαλίας την Οικολογία,  Διαχείριση Περιβάλλοντος και Περιβαλλοντική Πολιτική. Έχει συμμετάσχει σε ερευνητικά προγράμματα, έχει εργαστεί ως ειδικός επιστήμων σε περιβαλλοντικές υπηρεσίες και σε μελέτες περιβαλλοντικών ή χωροταξικών ζητημάτων. Έχει συγγράψει επιστημονικά βιβλία και άρθρα, έχει συμμετάσχει στη σύνταξη περιβαλλοντικών περιοδικών και σε δραστηριότητες για θέματα περιβάλλοντος και παιδείας.

Βιβλία του Κίμωνος Χατζημπίρου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις 2013 - 2022

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται
Χρίστος Αλεξόπουλος: Κλιματική κρίση και κοινωνική συνοχή

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:
Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:<br>Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι
Πως η αγάπη επουλώνει τη φθορά του κόσμου

Danilo Kiš:

Danilo Kiš:
Συμβουλές σε νεαρούς συγγραφείς, και όχι μόνον

Predrag Matvejević:

Predrag Matvejević:
Ο Ρωσο-Κροάτης ανιχνευτής και λάτρης του Μεσογειακού κόσμου

Azra Nuhefendić

Azra Nuhefendić
Η δημοσιογράφος με τις πολλές διεθνείς διακρίσεις, γράφει για την οριακή, γειτονική Ευρώπη

Μάης του '36, Τάσος Τούσης

Μάης του '36, Τάσος Τούσης
Ο σκληρός Μεσοπόλεμος: η εποχή δοσμένη μέσα από τη ζωή ενός ανθρώπου - συμβόλου

Ετικέτες

«Γενιά του '30» «Μακεδονικό» 1968 1989 αειφορία Ανδρέας Παπανδρέου αντιπροσωπευτική δημοκρατία Αριστοτέλης Αρχιτεκτονική Αυστρομαρξισμός Βαλκανική Βαρουφάκης βιοποικιλότητα Βρετανία Γαλλία Γερμανία Γκράμσι Διακινδύνευση Έθνος και ΕΕ Εκπαίδευση Ελεφάντης Ενέργεια Επισφάλεια ηγεμονία ΗΠΑ Ήπειρος Θ. Αγγελόπουλος Θεοδωράκης Θεσσαλονίκη Θεωρία Συστημάτων Ιβάν Κράστεφ ιστορία Ιταλία Καντ Καρλ Σμιτ Καταναλωτισμός Κεντρική Ευρώπη Κέϋνς Κίνα Κλιματική αλλαγή Κοινοτισμός κοινωνική ανισότητα Κορνήλιος Καστοριάδης Κοσμάς Ψυχοπαίδης Κράτος Πρόνοιας Κώστας Καραμανλής Λιάκος Α. Λογοτεχνία Μάνεσης Μάξ Βέμπερ Μάρξ Μαρωνίτης Μέλισσες Μέσα «κοινωνικής» δικτύωσης Μέσα Ενημέρωσης Μεσόγειος Μεταπολίτευση Μιχ. Παπαγιαννάκης Μουσική Μπερλινγκουέρ Νεοφιλελευθερισμός Νίκος Πουλαντζάς Νίτσε Ο τόπος Οικολογία Ουκρανία Π. Κονδύλης Παγκοσμιοποίηση Παιδεία Πράσινοι Ρήγας Ρίτσος Ρωσία Σεφέρης Σημίτης Σολωμός Σοσιαλδημοκρατία Σχολή Φραγκφούρτης Ταρκόφσκι Τουρκία Τραμπ Τροβαδούροι Τσακαλώτος Τσίπρας Φιλελευθερισμός Φιλοσοφία Χαλκιδική Χέγκελ Χριστιανισμός Acemoglu/Robinson Adorno Albrecht von Lucke André Gorz Axel Honneth Azra Nuhefendić Balibar Brexit Carl Schmitt Chomsky Christopher Lasch Claus Offe Colin Crouch Elmar Altvater Ernst Bloch Ernst-W. Böckenförde Franklin Roosevelt Habermas Hannah Arendt Heidegger Jan-Werner Müller Jeremy Corbyn Laclau Le Corbusier Louis Althusser Marc Mazower Matvejević Michel Foucault Miroslav Krleža Mudde Otto Bauer PRAXIS International Ruskin Sandel Michael Strauss Leo Streeck T. S. Eliot Timothy Snyder Tolkien Ulrich Beck Wallerstein Walter Benjamin Wolfgang Münchau Zygmunt Bauman

Song for the Unification (Zbigniew Preisner -
Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube

Song for the Unification (Zbigniew Preisner - <br>Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube
Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων,
ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον...
Ἡ ἀγάπη ...πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ἐλπίζει, πάντα ὑπομένει...
Νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα·
μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη (προς Κορινθ. Α΄ 13)

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»
«Είμαι βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος αλλά μακροπρόθεσμα αισιόδοξος»

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι