Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2014

Η παγκοσμιοποίηση και οι συνέπειές της στο βάθος του ιστορικού χρόνου: Πλούτος και κρίσεις

του Αντώνη Τριφύλλη


«Την επόμενη δεκαετία, η παγκόσμια οικονομία θα αναπτυχθεί με ετήσιους ρυθμούς 4,6%»
Willem Buiter and Ebrahim Rahbari
 
«Την επόμενη δεκαετία η ΕΕ θα υποχωρήσει στα επίπεδα του 1960 και θα αναπτυχθεί με ρυθμούς 1%, ενώ οι ΗΠΑ με 2,5%, εκτός εάν...»
Ευρωπαϊκή Επιτροπή
  
Υπάρχει μια σχολή Ιστορίας που ονομάζεται Παγκόσμια Ιστορία (Global History) ή, καλύτερα, Συγκριτική Παγκόσμια Ιστορία, με βασικό πόλο το Πανεπιστήμιο του Πρίνστον. Τους τελευταίους μήνες, όσοι ενδιαφέρθηκαν, μπόρεσαν να παρακολουθήσουν τις παραδόσεις του καθηγητή Άντελμαν στην ψηφιακή πλατφόρμα Coursera, που πρώτη άνοιξε τον δρόμο της νέας ψηφιακής διάδοσης των γνώσεων. Οι παραδόσεις ανέλυσαν την Ιστορία από το 1300 μ.Χ. μέχρι σήμερα.
Η ιδιαιτερότητα της Σχολής που λέγαμε, έγκειται στο ότι εξετάζονται τα βασικά ιστορικά ρεύματα στους πόλους της οικονομικής ισχύος κάθε εποχής, καθώς και οι μεγάλες μεταβολές που προκάλεσαν οι τεχνολογικές και οι οικονομικές εξελίξεις με βάση τις εμπορικές ανταλλαγές. 


Στο υπόβαθρο της ανάλυσης τοποθετείται η παραγωγή προϊόντων, που αφού ικανοποιήσει τις ανάγκες κάθε λαού και κάθε πόλου, βρίσκει διέξοδο στο εμπόριο, μέσω του οποίου αποκτάται ο πλούτος. Από τον Μάρκο Πόλο και τον δρόμο του μεταξιού έως σήμερα, η διαδικασία έχει ένα όνομα, πολυσυζητημένο στις ημέρες μας αλλά ιστορικά παλαιότατο: παγκοσμιοποίηση.
Τα συμπεράσματα που μπορεί να αντλήσει κανείς από την Ιστορία είναι, σε γενικές γραμμές, τα εξής:
1. Η παγκοσμιοποίηση είναι ένα σύστημα που διαπερνά διαχρονικά όλα τα καθεστώτα και τις πολιτικές. Είναι το μοναδικό σύστημα με το οποίο παράγεται πλούτος. Από εκεί και πέρα, η πολιτική καλείται να υποστηρίξει την ισορροπία του συστήματος και να αναδιανείμει τον πλούτο.
2. Η παγκοσμιοποίηση είναι και πηγή κρίσεων, πολιτειακών μεταβολών, ακόμη και εξαφάνισης πολιτισμών. Σε κάθε νέο κύκλο μπορεί κανείς να διαβλέψει τα δείγματα της κρίσης που προετοιμάζεται.
3. Η αιτία της ανισορροπίας είναι πάντα η ίδια. Τα ελλείμματα στο ισοζύγιο εμπορικών συναλλαγών. Με άλλα λόγια, η ανταγωνιστικότητα.
4. Αυτή η ανισορροπία είναι εγγενής στο σύστημα, επειδή δεν υπάρχουν διεθνείς θεσμοί που να επιβάλλουν κανόνες, ενώ οι εμπορικές ανταλλαγές είναι παγκοσμιοποιημένες.
Ο δημοσιογράφος Πάσχος Μανδραβέλης παρουσίασε πρόσφατα στην «Καθημερινή» ("Είναι οι θεσμοί ανόητε") το βιβλίο των Daron Acemoglou, James A. Robinson, «Γιατί αποτυγχάνουν τα έθνη. Οι καταβολές της ισχύος, της ευημερίας και της φτώχειας» (Εκδ. Λιβάνη), όπου αναλύεται η άνοδος και η πτώση του οικονομικού πόλου της Κίνας. Που από τον 15ο αιώνα και μετά πέρασε στην αφάνεια, εφαρμόζοντας πολιτικές απομονωτισμού, ως αντίδοτο στα ελλείμματά της προς την Ευρώπη.
Η σύγχρονη Κίνα, αντιθέτως, απέδειξε τη σχετική ανεξαρτησία πολιτικής και οικονομίας. Το 1980, όταν άρχισε να διαφαίνεται το οικονομικό αδιέξοδο του υπαρκτού σοσιαλισμού, έκανε μια θεαματική στροφή, ανοίγοντας σταδιακά την οικονομία της. Η στροφή της προκάλεσε τη ρήξη της με την ΕΣΣΔ, η οποία, επιμένοντας στην κλειστή οικονομία, κατέρρευσε - ενώ η Κίνα, ύστερα από αιώνες, επανήλθε στην ομάδα των ισχυρών, χωρίς να μεταβάλει το καθεστώς της.
Με αυτά τα ολίγα, μπορεί κανείς να συμπεράνει πού βρίσκεται η σημερινή κατάσταση ισορροπίας των τριών οικονομικά ισχυρών πόλων. Ενας πόλος είναι οι ΗΠΑ, η Ευρώπη και η Ιαπωνία, ο βιομηχανικός κόσμος. Δεύτερος πόλος είναι οι αναδυόμενες χώρες, Ρωσία και χώρες της Νότιας Αμερικής. Ο τρίτος πόλος είναι στην Ασία, με προεξάρχουσα δύναμη την Κίνα. Σήμερα λοιπόν, που βιώνουμε την τρίτη κρίση της  καπιταλιστικής παγκοσμιοποίησης, είναι σημαντικά τα ελλείμματα του πρώτου κόσμου προς όφελος των άλλων δύο πόλων. Και οδηγούν το σύστημα σε μια νέα ισορροπία, όπου ο πρώτος κόσμος διαρκώς χάνει πλούτο σε όφελος των άλλων δύο. Ο βιομηχανικός κόσμος καλείται τα επόμενα χρόνια να διαχειριστεί την απώλεια πλούτου, με απρόβλεπτες συνέπειες για τα πολιτικά συστήματα και την εσωτερική τους συνοχή.
Στο μέτρο που μια παγκόσμια διακυβέρνηση δεν προβλέπεται στο άμεσο μέλλον, ώστε να εξισορροπεί τις στρεβλώσεις, υπάρχουν δύο δρόμοι. Είτε θα ζήσουμε την τρίτη κρίση μέχρι την τελική της συνέπεια είτε η «τύχη» θα επαναφέρει τις ισορροπίες. Τι εννοώ με την λέξη τύχη; Ας μιλήσει και πάλι η Ιστορία:
Τον 13ο αιώνα, η κρίση των τριών πόλων της εποχής (Ευρώπη, Ασία και ισλαμικός κόσμος) είχε χαρακτηριστικό ότι τα ελλείμματα των Ευρωπαίων συνεχώς αυξάνονταν, κυρίως προς όφελος της Ασίας. Ωσπου ένα τυχαίο γεγονός ανέστρεψε τα οικονομικά δεδομένα: η ανακάλυψη της Αμερικής, ο σταδιακός εποικισμός της και η εκμετάλλευση έτοιμων πλουτοπαραγωγικών πηγών που μεταφέρθηκαν στην Ευρώπη, η οποία σταδιακά πέρασε σε πλεονάσματα, ενώ η Ασία  για πολλούς αιώνες έμεινε στη φτώχεια και στην αφάνεια.

Ο Αντώνης Τριφύλλης είναι Μηχανολόγος-Ηλεκτρολόγος Μηχανικός. Εχει εργασθεί σε υπηρεσίες του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου και της Ευρωπαικής Επιτροπής καθώς και ως σύμβουλος επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα.
Ο Αντώνης Τριφύλλης είναι μηχ/γος-ηλ/γος. Εχει διατελέσει Διευθύνων Σύμβουλος στον ΕΛΟΤ, Δ/ντης προσωπικού και σχέσεων με τον πολίτη του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου, Δ/ντης γραφείου Επιτρόπου στην Ε.Επιτροπή. Και έχει συμμετάσχει σε Δ.Σ. (ΔΟΛ, ΔΑΑ, κλπ). Επίσης υπήρξε σύμβουλος Υπουργών και σύμβουλος Επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα. - See more at: http://blogs.eliamep.gr/author/antonis-trifyllis/#sthash.0jIwZLlb.dpuf

Το Ημερολόγιο του Αντώνη Τριφύλλη


Βιβλία, επιμέλειες εκδόσεων, μεταφράσεις και συμμετοχές σε συλλογικά έργα του Αντ. Τριφύλλη

Από το κείμενο του Α. Τριφύλλη: Η αμφιθυμία των ευρωπαϊστών - Με λάθη και υπερβολές, η Ευρώπη στέλνει το μήνυμα ότι προχωρά ενωμένη, στην ανάρτηση Τοπίο στην ομίχλη (Ακτίνες φωτός από την πέραν της οικονομίας Ευρώπη; Η ιστορία, η πολιτισμική παράδοση, η γεωπολιτική), του ιστότοπου Μετά την Κρίση. 

Κείμενα του Α. Τριφύλλη στον ιστότοπο "Μεταρρύθμιση"

Jeremy Adelman  - Princeton University:  A History of the World since 1300 - This course will examine the ways in which the world has grown more integrated yet more divided over the past 700 years.


1 σχόλιο:

  1. Μόνο το θεό δεν επικαλέστηκε ως αίτιο.
    Την τύχη όμως....
    Τόση ρηχότητα (για να μη πω ψέμα) μόνο στα Νέα μπορούσε να είναι
    Δεν αντέχει ούτε στην ελάχιστη οικονομική-ιστορική κριτική.

    O Eντουαρντο Γκαλεάνο λέει
    όταν μιλάμε δημοσίως
    ο καπιταλισμός λέγεται οικονομία της αγοράς
    ο ιμπεριαλισμός λέγεται παγκοσμιοποίηση
    η προδοσία λέγεται ρεαλισμός
    η φτώχεια λέγεται στέρηση,στενότητα,ανεπαρκείς πόροι
    το δικαίωμα να απολύεις χωρίς αποζημιώσεις λέγεται ευελιξία της αγοράς εργασίας
    τα βασανιστήρια λέγονται σωματικές και ψυχολογικές πιέσεις
    η λεηλασία λέγεται αθέμιτος πλουτισμός
    οι μαύροι λέγονται έγχρωμοι

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις 2013 - 2022

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται
Χρίστος Αλεξόπουλος: Κλιματική κρίση και κοινωνική συνοχή

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:
Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:<br>Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι
Πως η αγάπη επουλώνει τη φθορά του κόσμου

Danilo Kiš:

Danilo Kiš:
Συμβουλές σε νεαρούς συγγραφείς, και όχι μόνον

Predrag Matvejević:

Predrag Matvejević:
Ο Ρωσο-Κροάτης ανιχνευτής και λάτρης του Μεσογειακού κόσμου

Azra Nuhefendić

Azra Nuhefendić
Η δημοσιογράφος με τις πολλές διεθνείς διακρίσεις, γράφει για την οριακή, γειτονική Ευρώπη

Μάης του '36, Τάσος Τούσης

Μάης του '36, Τάσος Τούσης
Ο σκληρός Μεσοπόλεμος: η εποχή δοσμένη μέσα από τη ζωή ενός ανθρώπου - συμβόλου

Ετικέτες

«Γενιά του '30» «Μακεδονικό» 1968 1989 αειφορία Ανδρέας Παπανδρέου αντιπροσωπευτική δημοκρατία Αριστοτέλης Αρχιτεκτονική Αυστρομαρξισμός Βαλκανική Βαρουφάκης βιοποικιλότητα Βρετανία Γαλλία Γερμανία Γκράμσι Διακινδύνευση Έθνος και ΕΕ Εκπαίδευση Ελεφάντης Ενέργεια Επισφάλεια ηγεμονία ΗΠΑ Ήπειρος Θ. Αγγελόπουλος Θεοδωράκης Θεσσαλονίκη Θεωρία Συστημάτων Ιβάν Κράστεφ ιστορία Ιταλία Καντ Καρλ Σμιτ Καταναλωτισμός Κεντρική Ευρώπη Κέϋνς Κίνα Κλιματική αλλαγή Κοινοτισμός κοινωνική ανισότητα Κορνήλιος Καστοριάδης Κοσμάς Ψυχοπαίδης Κράτος Πρόνοιας Κώστας Καραμανλής Λιάκος Α. Λογοτεχνία Μάνεσης Μάξ Βέμπερ Μάρξ Μαρωνίτης Μέλισσες Μέσα «κοινωνικής» δικτύωσης Μέσα Ενημέρωσης Μεσόγειος Μεταπολίτευση Μιχ. Παπαγιαννάκης Μουσική Μπερλινγκουέρ Νεοφιλελευθερισμός Νίκος Πουλαντζάς Νίτσε Ο τόπος Οικολογία Ουκρανία Π. Κονδύλης Παγκοσμιοποίηση Παιδεία Πράσινοι Ρήγας Ρίτσος Ρωσία Σεφέρης Σημίτης Σολωμός Σοσιαλδημοκρατία Σχολή Φραγκφούρτης Ταρκόφσκι Τουρκία Τραμπ Τροβαδούροι Τσακαλώτος Τσίπρας Φιλελευθερισμός Φιλοσοφία Χαλκιδική Χέγκελ Χριστιανισμός Acemoglu/Robinson Adorno Albrecht von Lucke André Gorz Axel Honneth Azra Nuhefendić Balibar Brexit Carl Schmitt Chomsky Christopher Lasch Claus Offe Colin Crouch Elmar Altvater Ernst Bloch Ernst-W. Böckenförde Franklin Roosevelt Habermas Hannah Arendt Heidegger Jan-Werner Müller Jeremy Corbyn Laclau Le Corbusier Louis Althusser Marc Mazower Matvejević Michel Foucault Miroslav Krleža Mudde Otto Bauer PRAXIS International Ruskin Sandel Michael Strauss Leo Streeck T. S. Eliot Timothy Snyder Tolkien Ulrich Beck Wallerstein Walter Benjamin Wolfgang Münchau Zygmunt Bauman

Song for the Unification (Zbigniew Preisner -
Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube

Song for the Unification (Zbigniew Preisner - <br>Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube
Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων,
ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον...
Ἡ ἀγάπη ...πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ἐλπίζει, πάντα ὑπομένει...
Νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα·
μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη (προς Κορινθ. Α΄ 13)

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»
«Είμαι βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος αλλά μακροπρόθεσμα αισιόδοξος»

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι