του Βίλχελμ Χαϊτμάγιερ
© Die Zeit (No 39/2011) - Wilhelm Heitmeyer: Verteilungsdebatte: Rohe Bürgerlichkeit - Zur Verteilungsdebatte. Von Abstiegsangst getrieben zetteln Bessergestellte einen Klassenkampf von oben an, 22.9.2011
© Die Zeit (No 39/2011) - Wilhelm Heitmeyer: Verteilungsdebatte: Rohe Bürgerlichkeit - Zur Verteilungsdebatte. Von Abstiegsangst getrieben zetteln Bessergestellte einen Klassenkampf von oben an, 22.9.2011
Αντί κατά προτεραιότητα να αλλάξει τις προϋποθέσεις παροχής επιδόματος ανεργίας από τον ΟΑΕΔ και αντί να αυξήσει τις πιο επείγουσες και αναγκαίες δημόσιες επενδύσεις (εκτός της χρησιμότητας τους θα δημιουργούσαν πολλαπλασιαστικά θέσεις εργασίας), η σημερινή εκτελεστική εξουσία χορεύει και αυτή με ενθουσιασμό με τη μουσική που της παίζει η γνωστή και μη εξαιρετέα δικαστική μας εξουσία (→ βλ. «Επαγγελματικές διαστροφές» νομικών & οικονομολόγων. Βολεύουν βολεμένους, βλάπτουν τη δημοκρατία το ίδιο) και η 4η εξουσία της (απο)πληροφόρησης.
Αυτά, την ώρα που οι νέοι συμπολίτες μας - όσοι είναι τυχεροί - δουλεύουν οκτάωρο για 300 και 200 ευρώ. Την ώρα που μόνον 12 % των ανέργων παίρνει επίδομα ανεργίας· και στην πράξη κανείς μακροχρόνια άνεργος ←
Ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως και όλο το ελληνικό κομματικό σύστημα - κόμματα αστικά, αριστερά και τα «ακόμη πιο πολύ αριστερά» κομματίδια, σε μοναδική άσκηση σύμπνοιας: Βιάζονται πολύ να δώσουν τα «αναδρομικά» των μανδαρίνων του βαθέος κράτους. Έχουν καταληφθεί και από πυρετό για τους υψηλοσυνταξιούχους, και μαζί με τα ξερά θα κάψουν και τα χλωρά των συνταξιούχων στα 50 και στα 40. Και ξέρουν πολύ καλά ποιοί θα πληρώσουν για όλα αυτά.
Αυτά, την ώρα που οι νέοι συμπολίτες μας - όσοι είναι τυχεροί - δουλεύουν οκτάωρο για 300 και 200 ευρώ. Την ώρα που μόνον 12 % των ανέργων παίρνει επίδομα ανεργίας· και στην πράξη κανείς μακροχρόνια άνεργος ←
Ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως και όλο το ελληνικό κομματικό σύστημα - κόμματα αστικά, αριστερά και τα «ακόμη πιο πολύ αριστερά» κομματίδια, σε μοναδική άσκηση σύμπνοιας: Βιάζονται πολύ να δώσουν τα «αναδρομικά» των μανδαρίνων του βαθέος κράτους. Έχουν καταληφθεί και από πυρετό για τους υψηλοσυνταξιούχους, και μαζί με τα ξερά θα κάψουν και τα χλωρά των συνταξιούχων στα 50 και στα 40. Και ξέρουν πολύ καλά ποιοί θα πληρώσουν για όλα αυτά.
Πρόκειται για ταξικό αγώνα εκ των «άνω» - εναντίον των «κάτω». Ακριβέστερα, για ταξικό αγώνα όσων βρίσκονται αρκετά ψηλά ή ψηλά συγκριτικά με τον μέσο όρο, εναντίον των πολλών που βρίσκονται πολύ πιο χαμηλά. Ή στον πάτο.
Είναι αναδιανομή από κάτω προς τα άνω.
Και καλά η φροντίδα για κάποιους ένστολους. Μεταξύ αυτών υπάρχουν και πολλοί χαμηλόμισθοι και μάλλον σκληρά εργαζόμενοι. Αλλά για τους δικαστικούς, γιατί; Και κατά μείζονα λόγο για τους πανεπιστημικούς, γιατί τόση βιασύνη; Μήπως φόβος; Μή τυχόν κάνουν απεργία και κλείσουν μαζί και ταυτοχρόνως το νοτιοβαλκανικό «Γέηλ» και το ανατολικομεσογειακό «MIT»; Ποιός φόβος; Από τη μία πλευρά, ένα ακόμη δωράκι στους 2 κυβερνητικούς συνεταίρους (τους φανερούς και τους αφανείς), από την άλλη τα γνωστά από παλιές κυβερνήσεις δώρα της παρεοκρατίας και τα δώρα σε έναν συγκεκριμένο κοινωνικό τους περίγυρο. Και προπαντός άγρα πελατών από ειδικά υψηλόμισθα μεσοστρώματα, που εκτός των άλλων επηρεάζουν πολιτικά και τη λοιπή κοινωνία.
Αναμενόμενο όμως. Το καθιερωμένο κομματικό σύστημα στην Ελλάδα και οι προσήλυτοί του μετά το 2010 (όπως και τα καθιερωμένα κόμματα παντού στη Δύση) ξέρει, εκτός των άλλων, ότι οι μανδαρίνοι και τα επιλεγμένα μεσοστρώματα, υψηλόμισθα και αυτοαπασχολούμενα, πάντα ψηφίζουν - αλλά ποιούς ψηφίζουν; Οι άνεργοι και οι νέοι συχνότατα δεν ψηφίζουν. Όμως, ειδικά στην Ελλάδα, γιατί να ψηφίσουν και ποιόν να ψηφίσουν;
Αναμενόμενο όμως. Το καθιερωμένο κομματικό σύστημα στην Ελλάδα και οι προσήλυτοί του μετά το 2010 (όπως και τα καθιερωμένα κόμματα παντού στη Δύση) ξέρει, εκτός των άλλων, ότι οι μανδαρίνοι και τα επιλεγμένα μεσοστρώματα, υψηλόμισθα και αυτοαπασχολούμενα, πάντα ψηφίζουν - αλλά ποιούς ψηφίζουν; Οι άνεργοι και οι νέοι συχνότατα δεν ψηφίζουν. Όμως, ειδικά στην Ελλάδα, γιατί να ψηφίσουν και ποιόν να ψηφίσουν;
*
Ωστόσο τέτοιος ταξικός αγώνας των «άνω» εναντίον των «κάτω» συμβαίνει και σε πιο «ευκατάστατες οικογένειες». Στη Γερμανία της οικονομικής ανόδου, ήδη από το 2011, οι εμπειρικές έρευνες του παιδαγωγού και κοινωνιολόγου Βίλχελμ Χαϊτμάγιερ έδειχναν σαφώς ότι από ορισμένες κοινωνικές και επιστημονικές ελίτ και απο τα Μέσα Ενημέρωσης διαδίδεται στοχευμένα προς μερίδες των μεσαίων κοινωνικών στρωμάτων η αντιπαλότητα, η περιφρόνηση ή και το μίσος ενάντια σε εκείνους που βρίσκονται σε ασθενέστερη κοινωνική θέση. Αποτέλεσμα είναι η δημιουργία ενός «ωμού, βάρβαρου (μεσο)αστισμού» και η διάδοση ενός ταξικού αγώνα κύρους και αναδιανομής, εκείνων που είναι (ή νομίζουν ότι είναι) «επάνω» εναντίον όσων βρίσκονται «κάτω» τους.
Γ. Ρ.
Υπάρχουν λοιπόν σαφείς αλληλοεξαρτήσεις μεταξύ της απαίτησης, τα πιο αδύναμα μέλη της κοινωνίας να αναλάβουν να διαχειριστούν μόνα τους την κρίσιμη κατάσταση της ζωής τους, και της υποτιμητικής αντιμετώπισης των μακροχρόνια ανέργων, των χαμηλής
ειδίκευσης εισερχόμενων πληθυσμών και των ατόμων με ειδικές ανάγκες: Οι ανώτερες εισοδηματικές ομάδες αξιολογούν υποτιμητικά όλο και περισσότερο.
Γενικά, ο διαποτισμός των εν γένει κοινωνικών σχέσεων από τον οικονομίστικο τρόπο σκέψης είναι εμπειρικά αποδεδειγμένος. Και συμβαδίζει με την άνοδο στις κατηγορίες των υψηλών εισοδημάτων, μιας εχθρότητας εναντίον ανθρώπων εστιασμένης σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες.
Το χαρακτηριστικό του ωμού, βάρβαρου (μεσο)αστισμού είναι η απόσυρση από την αλληλέγγυα κοινότητα· η στάση αυτή τροφοδοτείται από τις ελίτ της οικονομικής επιστήμης και από την επικρατούσα πολιτική.
Η ανάδυση αυτού του ωμού, βάρβαρου (μεσο)αστισμού, δείχνει σαφώς ότι ο αυταρχικός καπιταλισμός, ο οποίος φαινόταν να έχει εξημερωθεί επιτυχώς στις πρώτες δεκαετίες της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, είναι τώρα εκτός ελέγχου. Με την ιδαίτερα βίαιη τροπή του που αδιαφορεί για την κοινωνική συνοχή, εξαπλώνεται πολύ πέρα από τις σφαίρες της οικονομίας και της πολιτικής· έχει διεισδύσει πολύ βαθιά μέσα στην διηρημένη κοινωνία. Ο ωμός, βάρβαρος (μεσο)αστισμός γίνεται μέσο και εργαλείο για την διάσπαση της κοινωνίας· οι ελίτ που υποκινούν τη διάσπαση παραμένουν άτρωτες ή ανώνυμες.
Οι ομάδες που είναι τα θύματα αυτής της εξέλιξης τη στιγμή αυτή είναι ανυπεράσπιστες και δεν έχουν την ικανότητα να κινητοποιηθούν. Η ανεργία, ιδίως η μακροχρόνια, επενεργεί καταστροφικά. Και επιπλέον, το να μην απολαύουν ούτε καν ενός ελάχιστου αναγνώρισης είναι διαβρωτικό και παραλυτικό.
Η συσπειρωμένη επιθετική δύναμη των αχαλίνωτων ελίτ και η μεταβίβαση της κοινωνικής σκληρότητας μέσω ενός ωμού, βάρβαρου (μεσο)αστισμού, ο οποίος φαντάζεται τον εαυτό του ως θύμα και - χρησιμοποιώντας αυτό ως επιχείρημα - προβάλλει στο προσκήνιο νέου τύπου υποτιμητικές στάσεις εναντίον ασθενών κοινωνικών ομάδων, δείχνει μόνον ένα πράγμα: Η βίαιη κατάρρευση της κοινωνικής συνοχής δεν είναι κάτι απίθανο, ακόμη και στη δική μας κοινωνία.
Γενικά, ο διαποτισμός των εν γένει κοινωνικών σχέσεων από τον οικονομίστικο τρόπο σκέψης είναι εμπειρικά αποδεδειγμένος. Και συμβαδίζει με την άνοδο στις κατηγορίες των υψηλών εισοδημάτων, μιας εχθρότητας εναντίον ανθρώπων εστιασμένης σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες.
Το χαρακτηριστικό του ωμού, βάρβαρου (μεσο)αστισμού είναι η απόσυρση από την αλληλέγγυα κοινότητα· η στάση αυτή τροφοδοτείται από τις ελίτ της οικονομικής επιστήμης και από την επικρατούσα πολιτική.
Η ανάδυση αυτού του ωμού, βάρβαρου (μεσο)αστισμού, δείχνει σαφώς ότι ο αυταρχικός καπιταλισμός, ο οποίος φαινόταν να έχει εξημερωθεί επιτυχώς στις πρώτες δεκαετίες της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, είναι τώρα εκτός ελέγχου. Με την ιδαίτερα βίαιη τροπή του που αδιαφορεί για την κοινωνική συνοχή, εξαπλώνεται πολύ πέρα από τις σφαίρες της οικονομίας και της πολιτικής· έχει διεισδύσει πολύ βαθιά μέσα στην διηρημένη κοινωνία. Ο ωμός, βάρβαρος (μεσο)αστισμός γίνεται μέσο και εργαλείο για την διάσπαση της κοινωνίας· οι ελίτ που υποκινούν τη διάσπαση παραμένουν άτρωτες ή ανώνυμες.
Οι ομάδες που είναι τα θύματα αυτής της εξέλιξης τη στιγμή αυτή είναι ανυπεράσπιστες και δεν έχουν την ικανότητα να κινητοποιηθούν. Η ανεργία, ιδίως η μακροχρόνια, επενεργεί καταστροφικά. Και επιπλέον, το να μην απολαύουν ούτε καν ενός ελάχιστου αναγνώρισης είναι διαβρωτικό και παραλυτικό.
Η συσπειρωμένη επιθετική δύναμη των αχαλίνωτων ελίτ και η μεταβίβαση της κοινωνικής σκληρότητας μέσω ενός ωμού, βάρβαρου (μεσο)αστισμού, ο οποίος φαντάζεται τον εαυτό του ως θύμα και - χρησιμοποιώντας αυτό ως επιχείρημα - προβάλλει στο προσκήνιο νέου τύπου υποτιμητικές στάσεις εναντίον ασθενών κοινωνικών ομάδων, δείχνει μόνον ένα πράγμα: Η βίαιη κατάρρευση της κοινωνικής συνοχής δεν είναι κάτι απίθανο, ακόμη και στη δική μας κοινωνία.
* Wilhelm Heitmeyer (επιμ.): «Deutsche Zustände», Folge 8 - Suhrkamp Verlag, Φρανκφούρτη/M - → περιεχόμενα και δείγμα ανάγνωσης (pdf) ←
“Μερικοί εικάζουν ότι η καταστροφή της κοινωνικής συνοχής είναι συνέπεια «φυσικών» διαδικασιών που ακολουθούν τους νόμους της χρησιμότητας στο κεφάλαιο, της αξιοποίησης και της αποτελεσματικότητας· συνακόλουθα, δεν προβληματίζονται για τις συμβαίνουσες διαδικασίες αναδιανομής του κοινωνικού προϊόντος από «κάτω» προς τα «επάνω», με καταστροφικά αποτελέσματα για την κοινωνία. Όσοι δεν σκέφτονται έτσι, είναι αναγκασμένοι να θέτουν το ερώτημα: Ποιοί είναι οι παράγοντες που προκαλούν αυτή τη διασπαστική κίνηση”; (Wilhelm Heitmeyer)
Ο Wilhelm Heitmeyer είναι ερευνητής καθηγητής του Ινστιτούτου Διεπιστημονικής Έρευνας των Συγκρουσιακών και Βίαιων Κοινωνικών Φαινομένων (Institut für interdisziplinäre Konflikt- und Gewaltforschung - IKG) στο Πανεπιστήμιο του Bielefeld. Υπήρξε ιδρυτής του Ινστιτούτου και τα έτη 1996 - 2013 χρημάτισε διευθυντής του. Με αρχή το 2002, το Ινστιτούτο διεξάγει κάθε χρόνο έρευνα κοινής γνώμης σε δείγμα 2000 ατόμων για να διαπστώσει τις μεταβολές στη νοοτροπία και στις απόψεις των πολιτών για την πολιτική, την κοινωνία και την οικονομία, και μεταξύ αυτών τις αιτίες της καταστροφής της κοινωνικής συνοχής. O Heitmeyer σπούδασε Παιδαγωγική και Κοινωνιολογία στο Πανεπιστήμιο του Μπίλεφελντ. Παλιότερα εργάστηκε και ως καθηγητής στη Μέση Εκπαίδευση. Μαζί με τους πανεπιστημιακούς Douglas Massey (Princeton, ΗΠΑ), Steven Messner (Albany, ΗΠΑ), James Sidanius (Harvard, ΗΠΑ) και Michel Wieviorka (Παρίσι), ίδρυσε το 2008 τη διεθνή επιστημονική επιθεώρηση International Journal of Conflict and Violence.
Το 2014 τιμήθηκε με το Βραβείο Επιστημονικής Καινοτομίας της Ομόσπονδης Χώρας της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας
Το 2014 τιμήθηκε με το Βραβείο Επιστημονικής Καινοτομίας της Ομόσπονδης Χώρας της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας
Στον ιστοχώρο Μετά την Κρίση:
Βίλχελμ Χαϊτμάγιερ: Έγκαιρη
προειδοποίηση: Γερμανία, κοινωνιολογικές έρευνες πριν εκκολαφθεί η
Ακροδεξιά - «Απάθεια διαποτισμένη με θυμό» (μια συνέντευξη του 2010, Der Spiegel)
Άλμπρεχτ φον Λούκε: Γερμανία - Διχασμός στο «κέντρο» της κοινωνίας, κατάρρευση CDU/CSU και SPD, μάχη Πρασίνων και Aκροδεξιάς για το κενό πολιτικό έδαφος
Λέαντερ Σολτς: Ο ταξικός αγώνας είναι εδώ, αλλά έχει έλλειψη πολιτικών συνηγόρων. Σοσιαλδημοκρατία σε κρίση
Λέαντερ Σολτς: Ο ταξικός αγώνας είναι εδώ, αλλά έχει έλλειψη πολιτικών συνηγόρων. Σοσιαλδημοκρατία σε κρίση
«Επαγγελματικές διαστροφές» νομικών & οικονομολόγων. Βολεύουν βολεμένους, βλάπτουν τη δημοκρατία το ίδιο
Eδώ στο Νότο - Η τοπική ιστορία μιας παγκόσμιας πολιτικής. Φιλοκυκλικές μακροοικονομικές πολιτικές, διχοτομημένη αγορά εργασίας, μεγαλομεσαία κοινωνική συμμαχία,καθοδηγούμενη αποβιομηχάνιση
Eδώ στο Νότο - Η τοπική ιστορία μιας παγκόσμιας πολιτικής. Φιλοκυκλικές μακροοικονομικές πολιτικές, διχοτομημένη αγορά εργασίας, μεγαλομεσαία κοινωνική συμμαχία,καθοδηγούμενη αποβιομηχάνιση
Wilhelm Heitmeyer: «Rette sich, wer kann» («O Σώζων Εαυτόν Σωθήτω» - άρθρο στην εφημεrίδα Die Tageszeitung / taz)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου