του Νικόλα Σεβαστάκη
από την εφημερίδα © «Αυγή»: Αντι-αποικιακός αγώνας; (14.04.2013)
Οι πιθανότητες για μια αριστερή «ιδιοποίηση» του αναδυόμενου ευρωσκεπτικισμού είναι ελάχιστες, ο
παταγώδης «αντιμερκελισμός» και τα αναθέματα στους δαίμονες της Νέας
Τάξης φαίνονται πολύ πιο κοντά στο εδώδιμο πνεύμα ενός Γιώργου
Τράγκα παρά στις αξίες μιας κριτικής Αριστεράς - αυτά έγραφε ο Νικόλας Σεβαστάκης πριν σχεδόν 2 χρόνια και παραμένουν επίκαιρα, σχεδόν προφητικά για τις πολιτικές «μεταλλάξεις» του παρόντος.
Μέχρι και την ανεκδιήγητη δήλωση για «Κούγκι» (μάλλον εμπρησμός με φωτοβολίδες συναγερμού σκάφους αναψυχής - όχι «Κούγκι» αλλά μικρό «Περλ Χάρμπορ» στο Αιγαίο ως φάρσα) είχε, κατά κάποιο τρόπο, προβλέψει ο Ν. Σεβαστάκης.
Μέχρι και την ανεκδιήγητη δήλωση για «Κούγκι» (μάλλον εμπρησμός με φωτοβολίδες συναγερμού σκάφους αναψυχής - όχι «Κούγκι» αλλά μικρό «Περλ Χάρμπορ» στο Αιγαίο ως φάρσα) είχε, κατά κάποιο τρόπο, προβλέψει ο Ν. Σεβαστάκης.
Στη δεκαετία του '60 πολλοί αριστεροί στις δυτικές χώρες θεώρησαν ότι
το κέντρο της αντίστασης βρίσκεται στην περιφέρεια του ανεπτυγμένου
κόσμου, στις νέες χώρες της Αφρικής, της Ασίας και της Λατινικής
Αμερικής. Σε αυτή την ανακάλυψη συναντήθηκαν η απογοήτευση από τον
ανατολικοευρωπαϊκό «σοσιαλισμό» και η μελαγχολία για την ενσωμάτωση των
δυτικών εργατικών τάξεων στη μαζική δημοκρατία της κατανάλωσης.
Σήμερα η μεγάλη κρίση του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, μοιάζει να αναθερμαίνει μια συγγενή πεποίθηση: μιας και όπως λέγεται κατά κόρον, η κρίση μετατρέπει και εμάς σε αλύτρωτη περιφέρεια ή σε «αποικία χρέους», η λύση δεν μπορεί να είναι παρά η... αποτίναξη της ευρωπαϊκής (γερμανικής) αποικιοκρατίας. Με άλλα λόγια διαμορφώνεται ένας απολυτρωτικός τριτοκοσμισμός δίχως τρίτο κόσμο, ένας αμυντικός οικονομικός πατριωτισμός ο οποίος επενδύει στην εξέγερση του οφειλέτη έναντι του πιστωτή. Η διάχυτη παράφραση αυτής της άποψης είναι η κήρυξη πολέμου στους διεθνείς τοκογλύφους ή στη γερμανική μπότα.
Πιστεύω ότι αυτό το σχήμα, με διάφορες παραλλαγές, αρχίζει και γεννοβολά σε ευρύτερα ακροατήρια και χώρους. Και εμφανίζεται μάλιστα ως ένας σκληρόπετσος ρεαλισμός, ως μια ψυχρή και δίχως συναισθηματισμούς ανάλυση των δεδομένων που δεν υπακούει πια σε μεταφυσικές προσδοκίες και ιδεαλιστικές αυταπάτες.
Σήμερα η μεγάλη κρίση του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, μοιάζει να αναθερμαίνει μια συγγενή πεποίθηση: μιας και όπως λέγεται κατά κόρον, η κρίση μετατρέπει και εμάς σε αλύτρωτη περιφέρεια ή σε «αποικία χρέους», η λύση δεν μπορεί να είναι παρά η... αποτίναξη της ευρωπαϊκής (γερμανικής) αποικιοκρατίας. Με άλλα λόγια διαμορφώνεται ένας απολυτρωτικός τριτοκοσμισμός δίχως τρίτο κόσμο, ένας αμυντικός οικονομικός πατριωτισμός ο οποίος επενδύει στην εξέγερση του οφειλέτη έναντι του πιστωτή. Η διάχυτη παράφραση αυτής της άποψης είναι η κήρυξη πολέμου στους διεθνείς τοκογλύφους ή στη γερμανική μπότα.
Πιστεύω ότι αυτό το σχήμα, με διάφορες παραλλαγές, αρχίζει και γεννοβολά σε ευρύτερα ακροατήρια και χώρους. Και εμφανίζεται μάλιστα ως ένας σκληρόπετσος ρεαλισμός, ως μια ψυχρή και δίχως συναισθηματισμούς ανάλυση των δεδομένων που δεν υπακούει πια σε μεταφυσικές προσδοκίες και ιδεαλιστικές αυταπάτες.
Η ανομολόγητη σκέψη πίσω από το παραπάνω σχήμα είναι η εξής: εφόσον η
παρούσα ευρωπαϊκή ηγεσία είναι κυνική, οφείλουν και οι αντίπαλοί της να
αποτινάξουν τις ηθικές ή πολιτιστικές τους αγκυλώσεις με την Ευρώπη και
να δουν τα πράγματα υπό το γυμνό πρίσμα των συμφερόντων. Είτε εθνικών
είτε ταξικών και λαϊκών, πράγμα που για πολλές αναλύσεις είναι ένα και
το αυτό.
Υπάρχουν φυσικά αντίλογοι στην πορεία προς αυτή την αντι-αποικιοκρατική αφήγηση. Αλλά η έλξη που ασκεί η ιδέα της πάλης με την ξενοκρατία και τον «δωσιλογισμό» είναι μεγάλη. Φαίνεται να αγγίζει κάποια βαθύτερη φλέβα.
Και λοιπόν; Πού είναι το πρόβλημα αν μια τέτοια εγερτήρια έκκληση έχει την ικανότητα να συσπειρώνει ευρύτερες δυνάμεις;
Απαντώ επανερχόμενος σε μια σκέψη που την έχω εκθέσει και άλλες φορές σε αυτήν τη στήλη: νομίζω ότι οι πιθανότητες για μια αριστερή «ιδιοποίηση» του αναδυόμενου ευρωσκεπτικισμού είναι ελάχιστες. Ο παταγώδης αντιμερκελισμός και τα αναθέματα στους δαίμονες της Νέας Τάξης μου φαίνονται πολύ πιο κοντά στο εδώδιμο πνεύμα ενός Γιώργου Τράγκα παρά στις αξίες μιας κριτικής Αριστεράς.
Υπάρχουν φυσικά αντίλογοι στην πορεία προς αυτή την αντι-αποικιοκρατική αφήγηση. Αλλά η έλξη που ασκεί η ιδέα της πάλης με την ξενοκρατία και τον «δωσιλογισμό» είναι μεγάλη. Φαίνεται να αγγίζει κάποια βαθύτερη φλέβα.
Και λοιπόν; Πού είναι το πρόβλημα αν μια τέτοια εγερτήρια έκκληση έχει την ικανότητα να συσπειρώνει ευρύτερες δυνάμεις;
Απαντώ επανερχόμενος σε μια σκέψη που την έχω εκθέσει και άλλες φορές σε αυτήν τη στήλη: νομίζω ότι οι πιθανότητες για μια αριστερή «ιδιοποίηση» του αναδυόμενου ευρωσκεπτικισμού είναι ελάχιστες. Ο παταγώδης αντιμερκελισμός και τα αναθέματα στους δαίμονες της Νέας Τάξης μου φαίνονται πολύ πιο κοντά στο εδώδιμο πνεύμα ενός Γιώργου Τράγκα παρά στις αξίες μιας κριτικής Αριστεράς.
Πέρα όμως από αυτές τις προβληματικές συνάφειες, μια άλλη διάσταση με
κάνει να αντιδρώ ηθικά και πολιτικά στις κουβέντες περί
αποικιοκρατούμενων και αποικιοκρατών: το γεγονός ότι σε αυτή τη ρητορική
οι δραματικές και τραγικές πλευρές αυτού που ζούμε εδώ και τρία χρόνια
εξισώνεται με πραγματικό πόλεμο. Κάποιοι φαντάζονται ότι η τραυματική
εμπειρία της κρίσης έχει φτιάξει μια εμπόλεμη κοινωνία με τα αντίστοιχα
ήθη. Η μεταφορά του πολέμου έχει δώσει έτσι τη θέση της στην κυριολεξία
σα να εξαφανίστηκαν από προσώπου γης οι δεκαετίες που μεταμόρφωσαν την
ελληνική ζωή σε μια στρεβλή ειρήνη, αλλά πάντως σε ειρήνη. Και σα να μην
καταλαβαίνουν, οι ίδιοι θεωρητικοί στρατηγοί του πολέμου, ότι οι
άνθρωποι, ακόμα και στις πιο οργισμένες και απεγνωσμένες τους στιγμές,
θέλουν από την Αριστερά μια καλύτερη ποιότητα ειρήνης - δικαιοσύνης και
όχι ένα Κούγκι.
Εκτός και αν ρίχνεται στο τραπέζι η παλιά προτροπή που λέει ότι αν θέλεις ειρήνη να είσαι προετοιμασμένος για τον πόλεμο. Δεν είμαι όμως σίγουρος ότι η αναβίωση του πολέμου μητρόπολης - περιφέρειας είναι η ευφυέστερη πολιτική μετάφραση της παραπάνω προτροπής.
Εκτός και αν ρίχνεται στο τραπέζι η παλιά προτροπή που λέει ότι αν θέλεις ειρήνη να είσαι προετοιμασμένος για τον πόλεμο. Δεν είμαι όμως σίγουρος ότι η αναβίωση του πολέμου μητρόπολης - περιφέρειας είναι η ευφυέστερη πολιτική μετάφραση της παραπάνω προτροπής.
Ο Νικόλας Σεβαστάκης σπούδασε
πολιτικές επιστήμες και πολιτική θεωρία (Πανεπιστήμιο Lyon II). Δίδαξε πολιτική και
κοινωνική φιλοσοφία στο τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου
του Αιγαίου. Από το 2006 είναι αναπληρωτής καθηγητής στο τμήμα
Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ.
Στον ιστότοπο Μετά την Κρίση :
Για τη συνοχή της πολυσύνθετης κοινωνίας - "Προτεραιότητα στις δικές μας καταφάσεις"- Συνέντευξη του Νικόλα Σεβαστάκη στον Παύλο Κλαυδιανό
Μετά την Κρίση - Αποκλίσεις - Νικόλας Σεβαστάκης: Ευρωπαïκός δρόμος μετά την καμπή;
Μετά το φόνο: Ο ελληνικός νεοναζισμός και η κρίσιμη καμπή - του Νικόλα Σεβαστάκη (Σύγχρονα Θέματα)
Τα ανοιχτά ερωτήματα της Σοσιαλδημοκρατίας (Βήμα)
Τα ανοιχτά ερωτήματα της Σοσιαλδημοκρατίας (Βήμα)
Update 19.2.2015:
Αυτή η ιστορία πολιτικής διαπίδυσης ξεκίνησε ίσως από μερικές «political uncorrect» συναναστροφές στην
περίοδο των «πλατειών» – πολύ πριν γράψει το ως άνω άρθρο στην «Αυγή» ο
Ν. Σεβαστάκης. Στη συνέχεια ακολούθησαν διάφορα σκαμπανεβάσματα.
Μια ενδιάμεση κορύφωση ήταν η περίοδος των δημοτικών εκλογών, το Μάιο του 2014. Ίσως τότε έγινε το κρίσιμο λάθος σε ηγετικά επίπεδα του ΣΥΡΙΖΑ: εν ονόματι του «αντιμνημονίου», έδωσαν (πιθανώς κατά λάθος, από ελλιπή πληροφόρηση και ανεπαρκή ιδεολογική συγκρότηση) δημοκρατική νομιμοποίηση σε απόψεις που βρίσκονται «πάρα, μα πάρα πολύ δεξιά». Είναι η εποχή, μεταξύ των άλλων, με ιστορίες για Εβραίους (Εβραίος ακόμη και ο …Σαμαράς), για επτάφωτες λυχνίες ή χάνουκες κτλ.
Η υπόθεση είχε προκαλέσει τότε διαπεραστικούς γέλωτες (π.χ. με τις μεταλλάξεις στον Καββαδιακό στίχο από το «Ψεκαστικό του κάπταιν Τζίμμυ» – «όσο που να πάμε στην Κοζάνη, το φορτίο θα τό ‘χουμε τρομπάρει»). Δυστυχώς το ζήτημα δεν ήταν μόνο για γέλια αλλά κυρίως για κλάματα. Και οι αρμόδιοι προειδοποιήθηκαν τότε, ακόμη και απο ανθρώπους που δεν μπορούν να θεωρηθούν «αντικομματικοί» – κάθε άλλο (π.χ. Θαν. Καρτερός). Δεν έγινε δυστυχώς κατανοητό που μπορεί να καταλήξει αυτό· τώρα «πολύ αργά για δάκρυα Στέλλα».
Μια ενδιάμεση κορύφωση ήταν η περίοδος των δημοτικών εκλογών, το Μάιο του 2014. Ίσως τότε έγινε το κρίσιμο λάθος σε ηγετικά επίπεδα του ΣΥΡΙΖΑ: εν ονόματι του «αντιμνημονίου», έδωσαν (πιθανώς κατά λάθος, από ελλιπή πληροφόρηση και ανεπαρκή ιδεολογική συγκρότηση) δημοκρατική νομιμοποίηση σε απόψεις που βρίσκονται «πάρα, μα πάρα πολύ δεξιά». Είναι η εποχή, μεταξύ των άλλων, με ιστορίες για Εβραίους (Εβραίος ακόμη και ο …Σαμαράς), για επτάφωτες λυχνίες ή χάνουκες κτλ.
Η υπόθεση είχε προκαλέσει τότε διαπεραστικούς γέλωτες (π.χ. με τις μεταλλάξεις στον Καββαδιακό στίχο από το «Ψεκαστικό του κάπταιν Τζίμμυ» – «όσο που να πάμε στην Κοζάνη, το φορτίο θα τό ‘χουμε τρομπάρει»). Δυστυχώς το ζήτημα δεν ήταν μόνο για γέλια αλλά κυρίως για κλάματα. Και οι αρμόδιοι προειδοποιήθηκαν τότε, ακόμη και απο ανθρώπους που δεν μπορούν να θεωρηθούν «αντικομματικοί» – κάθε άλλο (π.χ. Θαν. Καρτερός). Δεν έγινε δυστυχώς κατανοητό που μπορεί να καταλήξει αυτό· τώρα «πολύ αργά για δάκρυα Στέλλα».
Γ. Ρ.
Στην εποχή των τεράτων: Κομματικό σύστημα σε απόγνωση και σε αλλοπρόσαλλες κινήσεις (υποψηφιότητα Καρυπίδη - και με σχολιασμό από Θαν. Καρτερό κτλ)
Υποψηφιότητες Καρυπίδη και Βουδούρη στον ΣΥΡΙΖΑ: Παθήματα - μαθήματα; - του Γιώργου Σιακαντάρη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου