Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2016

Γιόσκα Φίσερ: Η τελευταία ευκαιρία της Ευρώπης

© Project Syndicate - Joschka Fischer: Europe’s Last Chance, 29.8.2016
 
Το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας της Ευρώπης είχε ως χαρακτηριστικό τις συγκρούσεις. Ο Αμερικανός ιστορικός Ρόμπερτ Κέιγκαν (Robert Kagan) έγραψε το 2003 ότι «οι Αμερικανοί είναι από τον Άρη και οι Ευρωπαίοι από την Αφροδίτη». Όμως η Ευρώπη ήταν επί πολλούς αιώνες η ήπειρος του ελληνορωμαϊκού θεού του πολέμου, όχι της θεάς της αγάπης. 
Η Αφροδίτη κατοίκισε στην Ευρώπη μόνον μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν πρωτοεμφανίστηκαν πολλοί θεσμοί και θεσμικά όργανα παγκόσμιας διακυβέρνησης, όπως τα Ηνωμένα Έθνη, η Παγκόσμια Τράπεζα και το νομισματικό σύστημα του Bretton Woods. Κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, όλες οι ευρωπαϊκές χώρες μηδεμιάς εξαιρουμένης έχασαν την κυριαρχία τους και την παρέδωσαν στις δύο νέες παγκόσμιες υπερδυνάμεις, τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Σοβιετική Ένωση.
Στο τέλος, ο διπολικός και διχαστικός έλεγχος που ασκούσαν οι δύο υπερδυνάμεις έπαυσε να υπάρχει και το παλιό σύστημα των ευρωπαϊκών κρατών αντικαταστάθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία υποσχέθηκε αιώνια ειρήνη μεταξύ των κρατών- μελών της, καθώς και μεταξύ της Ευρώπης και του ευρύτερου κόσμου. Η κατάρρευση του κομμουνισμού στην Ευρώπη, την οποία ακολούθησε και η διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης το 1991, περιγράφηκε με θριαμβευτικούς τόνους στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες ως το «τέλος της ιστορίας» - ο παγκόσμιος θρίαμβος της φιλελεύθερης δημοκρατίας και του καπιταλισμού της ελεύθερης αγοράς.
Λίγες δεκαετίες αργότερα φθάσαμε στον annus horribilis 2016 και όλα αυτά ακούγονται εντελώς αφελή. Αντί για την σταθερή ειρήνη και την «ολοένα στενότερη ένωση», οι Ευρωπαίοι βιώνουν επεισόδια αταξίας και βίας σχεδόν σε καθημερινή βάση. Σ' αυτά περιλαμβάνεται η απόφαση του Ηνωμένου Βασιλείου να αποχωρήσει από την ΕΕ, η έξαρση των τρομοκρατικών επιθέσεων στο Παρίσι, στη Νίκαια, στη Νορμανδία, και αλλού, η αναβιωμένη επιθετικότητα της Ρωσίας και ένα αιματηρό, αποτυχημένο πραξικόπημα στην Τουρκία, στη συνέχεια του οποίου ο Πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν προχώρησε στην καταστολή της τουρκικής κοινωνίας των πολιτών, πράγμα που εγείρει ανησυχίες σχετικά με την αξιοπιστία και καταλληλότητα της Τουρκίας ως εταίρου της Δύσης. 
Επιπλέον, η προσφυγική κρίση στην Ευρώπη, με τους αιτούντες άσυλο να εισρέουν από τη Μέση Ανατολή και από τη Βόρεια Αφρική, δεν έχει ακόμη αντιμετωπισθεί. Οι δευτερογενείς επιδράσεις των εμφυλίων πολέμων και των στρατιωτικών δικτατοριών στη γειτονιά της Ευρώπης συνεχίζουν να απειλούν την ήπειρο και οι ΗΠΑ φαίνονται πια κουρασμένες από το ρόλο τους ως καθολικού εγγυητή της παγκόσμιας ασφάλειας και τάξης. Αυτοί και άλλοι παράγοντες οδηγούν πολλούς Ευρωπαίους να πιστεύουν ότι τα χρόνια της ειρήνης έχουν περάσει.
Γεννάται η σκέψη, ότι αυτή η σωρεία προβλημάτων θα οδηγήσει τους Ευρωπαίους να ενισχύσουν της ΕΕ, προκειμένου να αναλάβουν τον έλεγχο της κατάστασης και να αμβλύνουν τους αυξανόμενους κινδύνους. Αντ' αυτού, πολλοί Ευρωπαίοι συντάσσονται με τις σημαίες των λαϊκιστών σε μια πορεία προς τα πίσω, προς τον εθνικισμό και τον απομονωτισμό του 19ου και των αρχών του 20ού Αιώνα. 
Αυτό δεν αποτελεί καλό οιωνό για την Ευρώπη. Στον 21ο Αιώνα, η απομάκρυνση από τη συνεργασία και την ενοποίηση μοιάζει με το θάψιμο του κεφαλιού μέσα στην άμμο, με την «στρουθοκάμηλο» να ελπίζει ότι οι κίνδυνοι θα περάσουν. Εν τω μεταξύ, η αναβίωση της ξενοφοβίας και του ρατσισμού τεμαχίζει τον κοινωνικό ιστό, η συνοχή του οποίου είναι αναγκαία για την Ευρώπη, προκειμένου να αποτρέψει αυτά που απειλούν την ειρήνη και την ευταξία.
Πώς φτάσαμε ως εδώ; Κοιτάζοντας 26 χρόνια πίσω, πρέπει να παραδεχτούμε ότι η διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης - και μαζί με αυτήν, το τέλος του Ψυχρού Πολέμου - δεν ήταν το τέλος της ιστορίας, αλλά μάλλον η αρχή της τελευταίας πράξης για την Δυτική φιλελεύθερη τάξη πραγμάτων. Με την απώλεια του εχθρού που απειλούσε την ύπαρξή της, η Δύση έχασε και το ερέθισμα που της έδινε την ευκαιρία να διεκδικεί και να προβάλλει τη δική της ηθική ανωτερότητα.
Τα χρόνια 1989-1991 ήταν η αρχή μιας ιστορικής μετάβασης από τον διπολικό κόσμο της μεταπολεμικής εποχής στον σημερινό παγκοσμιοποιημένο κόσμο, ο οποίος μάς είναι πια κάτι οικείο, ωστόσο ακόμη δεν τον κατανοούμε πλήρως. 
Ένα πράγμα είναι σαφές: Η πολιτική και οικονομική ισχύς μετατοπίζεται από τον Ατλαντικό προς τον Ειρηνικό Ωκεανό, και μακριά από την Ευρώπη. Αυτό αφήνει πολλά ερωτήματα ανοιχτά: Ποια δύναμη (ή δυνάμεις) θα δώσουν μορφή σ' αυτή τη μελλοντική παγκόσμια τάξη πραγμάτων; Θα είναι αυτή η μετάβαση ειρηνική; Θα επιβιώσει η Δύση, θα διατηρηθεί σε καλή κατάσταση; Τι είδους νέοι θεσμοί και θεσμικά όργανα παγκόσμιας διακυβέρνησης θα προκύψουν; Και τι θ' απογίνει η παλαιά Ευρώπη - και ο ατλαντισμός - σε μια «εποχή του Ειρηνικού»;
Γέφυρα Beipanjiang, Κίνα.  Η ψηλότερη στον πλανήτη
Αυτή μπορεί και να αποδειχτεί η τελευταία ευκαιρία της Ευρώπης να τελειώσει το έργο της ενοποίησης της. Το ιστορικό παράθυρο ευκαιρίας που άνοιξε κατά τη διάρκεια της περιόδου του Δυτικού φιλελεύθερου διεθνισμού κλείνει γρήγορα. Εάν η Ευρώπη χάσει αυτή την ευκαιρία της, δεν είναι υπερβολή να λεχθεί ότι την περιμένει η καταστροφή.
Οι Ευρωπαίοι πολιτικοί προτείνουν σήμερα στους ψηφοφόρους να επιλέξουν μεταξύ του μετριοπαθούς πραγματισμού και του θορυβώδους εθνικισμού. Αλλά αυτό που χρειάζεται σήμερα η Ευρώπη είναι ένας τρίτος δρόμος: πολιτική ηγεσία που μπορεί να σκέφτεται δημιουργικά και να δρα με τόλμη για τα μακροπρόθεσμα. Διαφορετικά, η Ευρώπη άς ετοιμάζεται για ένα απότομο και βάναυσο ξύπνημα.

 
Ο Joseph Martin Fischer ήταν από το 1983 μέχρι το 2006 ηγετική προσωπικότητα του Πράσινου Κόμματος (Bündnis 90/Die Grünen). Διετέλεσε υπουργός Εξωτερικών και αντικαγκελάριος της Ομοσπονδιακής Γερμανίας την περίοδο 1998-2005. Το 2006 αποσύρθηκε απο την πολιτική δραστηριότητα και ασχολήθηκε με τη διεθνή πολιτική στο πανεπιστήμιο Princeton, ΗΠΑ. Τον Σεπτέμβριο του 2010 συμμετείχε στην ίδρυση του think-tank Spinelli για την υποστήριξη του ευρωπαϊκού φεντεραλισμού.
http://www.biblionet.gr/images/covers/b199016.jpgΟ Joschka Fischer συζητά για την κρίση με τον Jürgen Habermas και τους ειδικούς της πολιτικής και της νομικής επιστήμης Christian Calliess και Henrik Enderlein: «Η Ευρώπη και το νέο Γερμανικό ζήτημα» (Blätter für deutsche und internationale Politik).
Περιέχεται στον συλλογικό τόμο: Δημοκρατία ή Καπιταλισμός - Η Ευρώπη σε κρίση, Τόμος Α’ που κυκλοφορεί στην ελληνική γλώσσα με επιμέλεια της Ρούλας Γκόλιου. Περιέχονται επίσης κείμενα των Ulrich Beck, Hauke Brunkhorst, Claudio Franzius, Ulrike Guérot, Jürgen Habermas, Oskar Negt, Ulrich Κ. Preuss, Hans-Jürgen Urban.
Στον Β' τόμο του έργου υπάρχουν συμβολές των Elmar Altvater, Peter Bofinger, Jürgen Habermas, Rudolf Hickel, Paul Krugman, Isabell Lorey, Claus Offe, Stephan Schulmeister, Wolfgang Streeck, Hubert Zimmermann και Karl Georg Zinn.

   
 
 
Η μέχρι χθές ψηλότερη γέφυρα του κόσμου, βρίσκεται και αυτή στην Κίνα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις 2013 - 2022

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται
Χρίστος Αλεξόπουλος: Κλιματική κρίση και κοινωνική συνοχή

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:
Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:<br>Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι
Πως η αγάπη επουλώνει τη φθορά του κόσμου

Danilo Kiš:

Danilo Kiš:
Συμβουλές σε νεαρούς συγγραφείς, και όχι μόνον

Predrag Matvejević:

Predrag Matvejević:
Ο Ρωσο-Κροάτης ανιχνευτής και λάτρης του Μεσογειακού κόσμου

Azra Nuhefendić

Azra Nuhefendić
Η δημοσιογράφος με τις πολλές διεθνείς διακρίσεις, γράφει για την οριακή, γειτονική Ευρώπη

Μάης του '36, Τάσος Τούσης

Μάης του '36, Τάσος Τούσης
Ο σκληρός Μεσοπόλεμος: η εποχή δοσμένη μέσα από τη ζωή ενός ανθρώπου - συμβόλου

Ετικέτες

«Γενιά του '30» «Μακεδονικό» 1968 1989 αειφορία Ανδρέας Παπανδρέου αντιπροσωπευτική δημοκρατία Αριστοτέλης Αρχιτεκτονική Αυστρομαρξισμός Βαλκανική Βαρουφάκης βιοποικιλότητα Βρετανία Γαλλία Γερμανία Γκράμσι Διακινδύνευση Έθνος και ΕΕ Εκπαίδευση Ελεφάντης Ενέργεια Επισφάλεια ηγεμονία ΗΠΑ Ήπειρος Θ. Αγγελόπουλος Θεοδωράκης Θεσσαλονίκη Θεωρία Συστημάτων Ιβάν Κράστεφ ιστορία Ιταλία Καντ Καρλ Σμιτ Καταναλωτισμός Κεντρική Ευρώπη Κέϋνς Κίνα Κλιματική αλλαγή Κοινοτισμός κοινωνική ανισότητα Κορνήλιος Καστοριάδης Κοσμάς Ψυχοπαίδης Κράτος Πρόνοιας Κώστας Καραμανλής Λιάκος Α. Λογοτεχνία Μάνεσης Μάξ Βέμπερ Μάρξ Μαρωνίτης Μέλισσες Μέσα «κοινωνικής» δικτύωσης Μέσα Ενημέρωσης Μεσόγειος Μεταπολίτευση Μιχ. Παπαγιαννάκης Μουσική Μπερλινγκουέρ Νεοφιλελευθερισμός Νίκος Πουλαντζάς Νίτσε Ο τόπος Οικολογία Ουκρανία Π. Κονδύλης Παγκοσμιοποίηση Παιδεία Πράσινοι Ρήγας Ρίτσος Ρωσία Σεφέρης Σημίτης Σολωμός Σοσιαλδημοκρατία Σχολή Φραγκφούρτης Ταρκόφσκι Τουρκία Τραμπ Τροβαδούροι Τσακαλώτος Τσίπρας Φιλελευθερισμός Φιλοσοφία Χαλκιδική Χέγκελ Χριστιανισμός Acemoglu/Robinson Adorno Albrecht von Lucke André Gorz Axel Honneth Azra Nuhefendić Balibar Brexit Carl Schmitt Chomsky Christopher Lasch Claus Offe Colin Crouch Elmar Altvater Ernst Bloch Ernst-W. Böckenförde Franklin Roosevelt Habermas Hannah Arendt Heidegger Jan-Werner Müller Jeremy Corbyn Laclau Le Corbusier Louis Althusser Marc Mazower Matvejević Michel Foucault Miroslav Krleža Mudde Otto Bauer PRAXIS International Ruskin Sandel Michael Strauss Leo Streeck T. S. Eliot Timothy Snyder Tolkien Ulrich Beck Wallerstein Walter Benjamin Wolfgang Münchau Zygmunt Bauman

Song for the Unification (Zbigniew Preisner -
Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube

Song for the Unification (Zbigniew Preisner - <br>Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube
Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων,
ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον...
Ἡ ἀγάπη ...πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ἐλπίζει, πάντα ὑπομένει...
Νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα·
μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη (προς Κορινθ. Α΄ 13)

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»
«Είμαι βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος αλλά μακροπρόθεσμα αισιόδοξος»

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι