Κυριακή 15 Μαρτίου 2015

Πίσω από τα αποτυχημένα κράτη υπάρχουν δυσαρμονικές κοινωνίες. Τι μας λέει ο Βαγγέλης Γιακουμάκης;

Η τζάμπα «μαγκιά» ξεσπά πάντα στους πιο αδύνατους. Οι τζάμπα «μάγκες» γαυγίζουν από απόσταση ασφαλείας τους ισχυρούς, αλλά ποδοπατούν εκ του ασφαλούς τους αδύναμους. Αυτό, το γενικευμένο bullying, είναι το μυστικό της δύσμορφης κοινωνίας και το κρατά καλά κρυμμένο.
       
Όποιος ψάχνει πίσω από οικονομικά στοιχεία και στεγνούς αριθμούς, πίσω από πολιτικές μεγαλεπήβολες και αποτυχημένες, πίσω από πολιτικά προγράμματα της πυρκαγιάς που έπεισαν τόσες φορές τις πλειοψηφίες, πίσω από επιθετικότητα εναντίον των Άλλων (πάντα οι άλλοι φταίνε...), πίσω από αλαζονικές θριαμβολογίες και υπερφίαλες υποσχέσεις δεκαετιών, βρίσκει και πράγματα που δύσκολα περιγράφονται με λόγια: τόσο ζωντανά, ώστε μυρίζουν αίμα, τόσο σκληρά, ώστε το δάκρυ και τον ιδρώτα δεν μπορεί να τα κρύψει η συνήθης εγωιστική νεοελληνική ευχή «σημασία έχει να περνάμε καλά, προπάντων». 
Λέγεται συχνά, πως η κρίση δεν είναι μόνον οικονομική και πολιτική, ούτε μόνον αποτυχία των «ηγεσιών», πολιτικών και οικονομικών, αλλά και κρίση αξιών, νοοτροπιών, αποτυχία του πώς πορεύτηκαν και πορεύονται κάποια κοινωνικά σύνολα στη ζωή τους (και όχι μόνον σ' αυτή τη χώρα). 
Ασφαλώς οι αξίες είναι των ελίτ, αυτές έχουν την εξουσία να τις ορίζουν. Και να τις διαδίδουν: με το ναρκισσισμό τους, με την επιδειξιομανία και το lifestyle τους, με τα Μέσα Ενημέρωσής τους. Όμως οι λοιποί, οι απλοί πολίτες, έχουμε (ή θα έπρεπε να έχουμε) τη δύναμη και την αυτοεκτίμηση για να αξιολογούμε, να κρίνουμε και να δεχόμαστε ή να απορρίπτουμε τις αξίες των ελίτ, πόσο μάλλον των αποδεδειγμένα παρακμιακών.
Στο αποτυχημένο κράτος αντιστοιχεί μια δυσαρμονική, δύσμορφη κοινωνία. Εκτός των άλλων, δεν θέλει να κυττάξει στον καθρέφτη: Δεν θέλει να δεί τη σκληρή ανισότητα μέσα στους κόλπους της, που η ίδια τη δημιουργεί και την κρύβει υποκριτικά πίσω από τις υπαρκτές ευθύνες άλλων. Δεν θέλει να σκεφτεί και ξανασκεφτεί, γιατί τόσο πολλά μέλη της εκτιμούν ή και λατρεύουν, στην πολιτική (εγχώρια ή διεθνή) και στην καθημερινότητα, το συγκρουσιακό ως ηθική και αισθητική, τον τσαμπουκά ως αυτοεπιβεβαίωση, την παράλογη επιθετικότητα, τη «μαγκιά» που έχει μπροστά τη λέξη τζάμπα. Αυτά δεν είναι ξένα σώματα σε υγιή οργανισμό. Και παρ' όλη την ανέξοδη σκληράδα, στην οποία έχει χρόνιο εθισμό, η κοινωνία αυτή δεν θέλει ν' ανοίγει καυγάδες με την υποκρισία και με τους υποκριτές.
    
Η τζάμπα «μαγκιά» ξεσπά πάντα στους πιο αδύνατους. Οι τζάμπα «μάγκες» γαυγίζουν από απόσταση ασφαλείας τους ισχυρούς, αλλά ποδοπατούν εκ του ασφαλούς τους αδύναμους. Το γενικευμένο bullying, ο μικρός και οικείος φασισμός, είναι ένα από τα ένοχα μυστικά της δυσαρμονικής και δύσμορφης κοινωνίας και το κρατά καλά κρυμμένο. Τα ξέρει όλα και κάνει πως δεν ξέρει. Κρατά ασπίδα, πίσω από την οποία αναπαράγει τον εαυτό της χωρίς να αλλάζει. Εξασφαλίζει ανοσία, γιατί είναι σκληρά εγωιστική και οι εγωιστές δεν θέλουν να τους δεσμεύει το «να φέρεστε στους άλλους όπως θα θέλατε να φέρονται σε σας οι άλλοι» (Ευαγγέλιο κατά Λουκάν, 6, 31-36) ή η κατηγορική επιταγή του Καντ: «να θέλεις να πράττεις με τέτοιο τρόπο, ώστε οι αρχές της πράξης σου να μπορούν να εφαρμοστούν ως νόμος καθολικής ισχύος».  
«O καθένας είναι άξιος της τύχης του», αυτό το «πιστεύω» είναι πολύ δυνατό στη σημερινή ελληνική κοινωνία. Με τέτοια πραγματική «επικρατούσα θρησκεία», μην περιμένεις αλληλεγγύη: αυτό είναι το κουκούλι. που μέσα του ήδη μεγαλώνει η προνύμφη του φασισμού. Απέναντί του, το θλιμμένο βλέμμα του Βαγγέλη ήδη μας ρωτά «με ποιον είστε;». Με τον Βαρραβά φυσικά...
Καλό ταξίδι Βαγγέλη Γιακουμάκη. Με τα βάσανα που πέρασες και με την τελική πράξη του δράματος, που δεν έπρεπε να ήταν στο δικό σου ρόλο, έγραψες σαν αόρατο χέρι τη γραφή στον τοίχο: Μανή, θεκέλ, φάρες. Ζυγιστήκαμε, μετρηθήκαμε, βρεθήκαμε λειψοί - και θα δούμε άν και ποιός θα γλυτώσει εμάς απ' αυτή τη Βαβυλώνεια αιχμαλωσία.*
Ωστόσο, Βαγγέλη, αυτή τη χάρη στους τζάμπα «μάγκες» δεν έπρεπε να την κάνεις. Δεν την άξιζαν. Ούτε εμείς οι λοιποί: έπρεπε να ξέραμε με τι έχουμε να κάνουμε, δική μας η ευθύνη, δεν έπρεπε να την αναλάβεις.
   
Ποιός μιλάει για νίκες;
Ν' αντέχεις: αυτό είναι το πάν
(Rainer Maria Rilke, Requiem για τον Βόλφ κόμητα του Κάλκρόιτ)
Γ. Ρ.  
* Η Βαβυλώνεια Αιχμαλωσία και η πτώση της Βαβυλώνας

Ο Βαλτάσαρ, πρίγκηπας και διάδοχος της Βαβυλώνας, αναπλήρωνε τον πατέρα του, τον βασιλιά Ναβουχοδονόσορα (ο πατέρας έλειπε σε ταξίδι για δουλειές). Ο πρίγκηπας παρέθεσε στα ανάκτορα μεγάλο δείπνο με τρικούβερτο γλέντι σε χίλιους μεγιστάνες του (Δανιήλ, κεφ. Ε΄). Στο γλέντι, κατά θαυμαστό τρόπο, εμφανίστηκε ενώπιον των συνδαιτημόνων ένα ανθρώπινο χέρι που έγραψε στον τοίχο της αίθουσας παράξενες και ανεξήγητες λέξεις. 
     
Το γεγονός συνετάραξε τον πρίγκηπα, διότι δεν μπορούσε καν να τις διαβάσει. Τότε κλήθηκε για να τις ερμηνεύσει ο προφήτης Δανιήλ, που παρεπιδημούσε στη Βαβυλώνα (είμαστε στην εποχή της Βαβυλώνειας αιχμαλωσίας). Ενώπιον όλου του μεγάλου συμποσίου, ο προφήτης εξήγησε τη γραφή που χαράχθηκε στον τοίχο. Ήταν τρείς λεξεις: «Μανή, θεκέλ, φάρες» (Δαν. 5, 25), και σήμαιναν:
Μανή: μετρήθηκες.
Θεκέλ: ζυγίστηκες και βρέθηκε λειψός.
Φάρες: διαιρέθηκε η βασιλεία σου

Ρέμπραντ - Ο Βαλτάσαρ βλέπει τη γραφή στον τοίχο
Παρ' όλο που ο Βαλτάσαρ πίστεψε τον Δανιήλ, δεν μετανόησε. Είχε το γλέντι και ανέβαλε τις αποφάσεις για την επόμενη. 
Όμως το αύριο δεν ήλθε ποτέ. Την ίδια νύχτα έγινε ανακτορικό πραξικόπημα και τον σκότωσαν οι ίδιοι οι υπηρέτες του.
Όπως έγραψε ο Χάϊνριχ Χάϊνε στο ποίημα «Βαλτάσαρ» (και ο Ρόμπερτ Σούμαν το έκανε όμορφο τραγούδι):
  
«Belsazar ward aber in selbiger Nacht
Von seinen Knechten umgebracht».
  
«Την ίδια νύχτα, τον Βαλτάσαρ

Υπηρέτες δικοί του τον σκότωσαν»
  
Το πρωί, οι Μήδοι και οι Πέρσες κατέλαβαν τη Βαβυλώνα σχεδόν αμαχητί· το βασίλειο του Ναβουχοδονόσορα και του Βαλτάσαρ το πήρε ο Δαρείος.
Και η ιστορία συνεχίστηκε. Χωρίς τον Βαλτάσαρ.
(για την αντιγραφή, Γ. Ρ.)
O Δανιήλ εξηγεί τη γραφή στον Βαλτάσαρ - εικόνα σε μια μικρή εκκλησία στη Χαβάη

3 σχόλια:

  1. Εξαιρετικη αναλυση. Θα ευχομουν να μην γινοταν το κακο.

    Αφωτιστος Φιλελλλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα ήθελα να μοιραστώ τη μαρτυρία μου να σας all.I παντρεύτηκε τη σύζυγό μου πριν από περίπου τρία χρόνια έχουμε αρχίσει να έχει προβλήματα μετά από δύο χρόνια γάμου, σαν να σταματήσουμε κοιμούνται στο ίδιο κρεβάτι, παλεύει για τα μικρά πράγματα που έρχεται πάντα στο σπίτι αργά το βράδυ, πίνοντας πάρα πολύ και κοιμάται με άλλες γυναίκες έξω, ποτέ δεν έχω αγαπήσει κάθε άνθρωπος στη ζωή μου, εκτός από τον ίδιο, αυτός είναι ο πατέρας των δύο παιδιών μου και δεν θέλω να τον χάσω, επειδή έχουμε εργαστεί τόσο σκληρά από κοινού να γίνει αυτό που είμαστε και σήμερα, λίγους μήνες πριν, τώρα αποφάσισε για μένα και τα παιδιά να ζήσουν, είναι μια ανύπαντρη μητέρα μπορεί να είναι δύσκολο μερικές φορές και γι 'αυτό πρέπει κανείς να απευθυνθεί, ήμουν καρδιά broken.i κάλεσε η μαμά μου και να εξηγήσει κάθε πράγμα που της, η μητέρα μου μου είπε για το Δρ inegbedion, πώς βοήθησε να λύσει τα προβλήματα ανάμεσα σε εκείνη και τον πατέρα μου, ο μπαμπάς μου είναι πάντα το χιόνι τη νύχτα, αν κοιμάται τη νύχτα, χιονίζει του θα ξυπνήσει ακόμα και τους γείτονές μας, έγινε μια μεγάλο πρόβλημα στην κουκούλα μου, που οδήγησε στο φρένο μεταξύ οι γονείς μου, ήμουν έκπληξη, όταν η μαμά μου, μου είπε ότι ο Dr inegbedion τον είχε βοηθήσει να σταματήσει χιόνωσης του, και τους έφερε μαζί, ήμουν έκπληξη γι 'αυτό, επειδή ήταν χωρίς το καθένα άλλα τρία και μισό χρόνια και ήταν σαν ένα θαύμα το πώς ήρθαν πίσω με το άλλο, και πώς ο μπαμπάς μου να σταματήσει το ροχαλητό, ότι ήταν πώς ήμουν κατευθύνεται προς τον Δρ inegbedion, και να εξηγήσει τα πάντα με τον ίδιο, έτσι μου υπόσχομαι να μην ανησυχείτε ότι θα μαγέψει και να κάνει τα πράγματα έρχονται πίσω για το πώς μπορούμε όπου τόσο πολύ στην αγάπη και πάλι ότι ήταν μια άλλη κυρία που ρίχνει ένα ξόρκι για τον ίδιο, που έλεγχε ο σύζυγός μου, μου είπε ότι το πρόβλημα μου θα λυθεί μέσα σε 30 ώρα αν πιστεύω είπα ναι, κι έτσι ένα μαγικό ξόρκι για μένα και μετά από 29 ώρες η αγάπη μου ήρθε πίσω μου ζητά να συγχωρήσει him.i Είμαι τόσο ευτυχισμένη τώρα, έτσι ώστε ο λόγος που αποφάσισα να μοιραστώ την εμπειρία και τη μαρτυρία μου με κάθε οργανισμό που έχουν τέτοια προβλήματα να επικοινωνήσετε μαζί του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. drivieidumota@yandex.com ή drivieidumota@yandex.com μπορείτε να καθώς και τον καλούν στον αριθμό του 2347057623144.
      ΠΩΣ ΘΑ ΣΑΣ πρώην εραστή ΠΙΣΩ.
      ΝΙΚΗΣ λαχεία.
      Τεκνοποίησης.
      Σπάσιμο ΓΕΝΙΑΣ πορεία.
      ΓΝΩΡΙΜΙΑ του Ιώβ.
      JOB ΠΡΟΩΘΗΣΗ.
      MONEY SPELL.
      Πνευματική προστασία.
      Φυτικά φροντίδα του.
      BEAUTY SPELL.
      Θάνατος Spell
      Και πολλά άλλα .. να επικοινωνήσετε μαζί του στο ιδιωτικό e-mail του και να εξηγήσει τι θέλεις να κάνω για σένα εγώ να σας διαβεβαιώσω ότι θα βοηθήσει, e-mail του είναι: drivieidumota@yandex.com ή drivieidumota@yandex.com

      Διαγραφή
  2. Δυο σχετικες ταινιες απο την αναρτηση (η 1η πιο σχετικη και αφορα στην συμπεριφορα μιας ταξης «μαθητων-οπαδων» ( που αρχικα παιζουν παιχνδι ρολων αλλα συντομα η η κατάσταση θα βγει εκτός ελέγχου ) απεναντι στις αλλες ταξεις, την οικογενεια τους και την κοινωνια)

    Ιστολογιο : Μαθητές και μαθήτριες του 1ου ΓΕΛ Παλαιού Φαλήρου ενάντια στο ρατσισμό

    » Δέκα ταινίες για το φασισμό, το ρατσισμό και το ναζισμό
    [….]

    Το κύμα

    «Το κύμα» (πρωτότυπος τίτλος: «Die Welle») είναι μια γερμανική ταινία του 2008. Το σενάριο βασίζεται σε ένα σχολικό πείραμα που έγινε το 1967 σε ένα λύκειο στο Πάλο Άλτο στην Καλιφόρνια. Ο σκηνοθέτης της ταινίας μεταφέρει τη δράση στη σημερινή Γερμανία: Ένας «προοδευτικός» καθηγητής, στα πλαίσια του μαθήματος της πολιτικής θεωρίας, ξεκινά με τους μαθητές και τις μαθήτριές του ένα παιχνίδι ρόλων με στόχο να τους διδάξει τους κινδύνους του ολοκληρωτισμού. Εκείνος αναλαμβάνει το ρόλο του ηγέτη και οι μαθητές και μαθήτριές του το ρόλο των οπαδών/ακόλουθών του. Επιβάλλονται αυστηροί κανόνες συμπεριφοράς, ομοιομορφία στο ντύσιμο, κοινός χαιρετισμός. Η διαδικασία αρχίζει να επιδρά στη συμπεριφορά των μαθητών και των μαθητριών και να τους παρασύρει διαμορφώνοντας τις στάσεις και τις αντιδράσεις τους. Σύντομα η κατάσταση θα βγει εκτός ελέγχου με δυσάρεστα αποτελέσματα …

    [….]
    Τα παιδιά του σουίνγκ

    «Τα παιδιά του σουίνγκ» (πρωτότυπος τίτλος: «Swing Kids») είναι μια αμερικάνικη ταινία του Τόμας Κάρτερ παραγωγής του 2009. Η ταινία αφηγείται την ιστορία μιας ομάδας εφήβων στη ναζιστική Γερμανία τα μέλη της οποίας αγαπούν την απαγορευμένη μουσική της τζαζ και το σουίνγκ από τις ΗΠΑ. Η μουσική, ο χορός και η διασκέδαση θα υποχωρήσουν καθώς εδραιώνεται ο ασφυκτικός κλοιός των ναζί. Τα μέλη της ομάδας θα υποχρεωθούν να γίνουν μέλη της χιτλερικής νεολαίας και ο καθένας ξεχωριστά να κάνει τις δικές του επιλογές προκειμένου να επιβιώσει.»
    [….]

    http://antirapf.blogspot.gr/2014/03/blog-post_16.html

    Αφωτιστος Φιλελλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοφιλείς αναρτήσεις 2013 - 2022

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται

Το δημοκρατικό αίτημα των καιρών: Το δίκιο των νέων γενεών και των γενεών που έρχονται
Χρίστος Αλεξόπουλος: Κλιματική κρίση και κοινωνική συνοχή

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:
Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι

ΕΠΙΛΟΓΕΣ:<br>Αντρέϊ Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι
Πως η αγάπη επουλώνει τη φθορά του κόσμου

Danilo Kiš:

Danilo Kiš:
Συμβουλές σε νεαρούς συγγραφείς, και όχι μόνον

Predrag Matvejević:

Predrag Matvejević:
Ο Ρωσο-Κροάτης ανιχνευτής και λάτρης του Μεσογειακού κόσμου

Azra Nuhefendić

Azra Nuhefendić
Η δημοσιογράφος με τις πολλές διεθνείς διακρίσεις, γράφει για την οριακή, γειτονική Ευρώπη

Μάης του '36, Τάσος Τούσης

Μάης του '36, Τάσος Τούσης
Ο σκληρός Μεσοπόλεμος: η εποχή δοσμένη μέσα από τη ζωή ενός ανθρώπου - συμβόλου

Ετικέτες

«Γενιά του '30» «Μακεδονικό» 1968 1989 αειφορία Ανδρέας Παπανδρέου αντιπροσωπευτική δημοκρατία Αριστοτέλης Αρχιτεκτονική Αυστρομαρξισμός Βαλκανική Βαρουφάκης βιοποικιλότητα Βρετανία Γαλλία Γερμανία Γκράμσι Διακινδύνευση Έθνος και ΕΕ Εκπαίδευση Ελεφάντης Ενέργεια Επισφάλεια ηγεμονία ΗΠΑ Ήπειρος Θ. Αγγελόπουλος Θεοδωράκης Θεσσαλονίκη Θεωρία Συστημάτων Ιβάν Κράστεφ ιστορία Ιταλία Καντ Καρλ Σμιτ Καταναλωτισμός Κεντρική Ευρώπη Κέϋνς Κίνα Κλιματική αλλαγή Κοινοτισμός κοινωνική ανισότητα Κορνήλιος Καστοριάδης Κοσμάς Ψυχοπαίδης Κράτος Πρόνοιας Κώστας Καραμανλής Λιάκος Α. Λογοτεχνία Μάνεσης Μάξ Βέμπερ Μάρξ Μαρωνίτης Μέλισσες Μέσα «κοινωνικής» δικτύωσης Μέσα Ενημέρωσης Μεσόγειος Μεταπολίτευση Μιχ. Παπαγιαννάκης Μουσική Μπερλινγκουέρ Νεοφιλελευθερισμός Νίκος Πουλαντζάς Νίτσε Ο τόπος Οικολογία Ουκρανία Π. Κονδύλης Παγκοσμιοποίηση Παιδεία Πράσινοι Ρήγας Ρίτσος Ρωσία Σεφέρης Σημίτης Σολωμός Σοσιαλδημοκρατία Σχολή Φραγκφούρτης Ταρκόφσκι Τουρκία Τραμπ Τροβαδούροι Τσακαλώτος Τσίπρας Φιλελευθερισμός Φιλοσοφία Χαλκιδική Χέγκελ Χριστιανισμός Acemoglu/Robinson Adorno Albrecht von Lucke André Gorz Axel Honneth Azra Nuhefendić Balibar Brexit Carl Schmitt Chomsky Christopher Lasch Claus Offe Colin Crouch Elmar Altvater Ernst Bloch Ernst-W. Böckenförde Franklin Roosevelt Habermas Hannah Arendt Heidegger Jan-Werner Müller Jeremy Corbyn Laclau Le Corbusier Louis Althusser Marc Mazower Matvejević Michel Foucault Miroslav Krleža Mudde Otto Bauer PRAXIS International Ruskin Sandel Michael Strauss Leo Streeck T. S. Eliot Timothy Snyder Tolkien Ulrich Beck Wallerstein Walter Benjamin Wolfgang Münchau Zygmunt Bauman

Song for the Unification (Zbigniew Preisner -
Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube

Song for the Unification (Zbigniew Preisner - <br>Elzbieta Towarnicka - Kr. Kieślowski) - youtube
Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων,
ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον...
Ἡ ἀγάπη ...πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ἐλπίζει, πάντα ὑπομένει...
Νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα·
μείζων δὲ τούτων ἡ ἀγάπη (προς Κορινθ. Α΄ 13)

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»

Zygmunt Bauman: «Ρευστές ζωές, ρευστός κόσμος, ρευστή αγάπη»
«Είμαι βραχυπρόθεσμα απαισιόδοξος αλλά μακροπρόθεσμα αισιόδοξος»

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας
«Χριστούγεννα με τον Κοκκινολαίμη – Το Αηδόνι του Χειμώνα»

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι

Ψηλά στην Πίνδο, στο Περτούλι